סגור
גלי בהרב מיארה יועמ"ש
היועמ"שית גלי בהרב מיארה (צילום: יאיר שגיא)

בלעדי
מחירי החלב יוצאים מהידיים של השרים

היועמ"שית גלי בהרב־מיארה אישרה שעדכון מחירי מוצרי החלב ייעשה אוטומטית ממאי 2023, בהתאם לשינוי במחיר החלב הגולמי. המהלך סולל את הדרך להתייקרות הנוכחית

איום העלאת המחירים על ידי דיפלומט, שסטוביץ וחוגלה ירד בשלב זה מסדר היום, אך גל ההתייקרויות לא נעצר. אתמול הסתיים חלון הזמנים להערות הציבור על טיוטת צו עדכון מחירי החלב בשיעור של 4.9% שפורסמה לפני שבוע.
אלא שלצד העלייה הנוכחית, היועצת המשפטית לממשלה גלי ביהרב־מיארה אישרה את דרישת המחלבות למעבר לעדכון מחירים באמצעות מנגנון אוטומטי החל מהשנה הבאה. כך, אלה יעלו או יירדו בהתאם למחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה). כיוון שההסכם נחתם לאחר פיזור הכנסת, נדרש אישור משפטי לסעיף של המעבר למנגנון אוטומטי.
במקביל, אם לא יהיו שינויים קיצוניים, יאושר הצו והדבר יוביל לחתימת שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר על התייקרות חלב ניגר, גבינה לבנה, שמנת מתוקה, גבינה צהובה במשקל, אשל, גיל ושמנת חמוצה המצויים תחת פיקוח מחירים. כך, תשלים הממשלה רצף התייקרויות של מוצרי היסוד: לחם, ביצים וחלב. מחירי הביצים המפוקחות עלו ב־6.5% בשבוע הראשון של יולי, במסגרת הסכם שנחתם בין משרד האוצר למגדלים. משווקי הביצים ניצלו את ההזדמנות והעלו גם את מחירי הביצים שלא תחת פיקוח. בנוסף, המאפיות העלו את מחירי הלחם הלא מפוקח ואז אישרה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי גם את העלאת מחיר הלחם המפוקח בשיעור של עד 36%.
בעקבות התערבות ראש הממשלה יאיר לפיד, פוצלה ההתייקרות לשתי פעימות, כך שמחיר הלחם האחיד הפרוס יעלה בתחילה ב־5.5%, מחיר החלה יעלה ב־8% ומחיר הלחם האחיד יעלה ב־5%. בדצמבר, אחרי הבחירות, מחירי החלה והלחם האחיד ישלימו את העלייה ל־21%. הצ׳ופר למאפיות ניתן בהסכמה כי הלחם ייצא מפיקוח באפריל 2023.
ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר פרסמה בספטמבר 2019 המלצה לשנות את מנגנון עדכון מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, ולעבור למתכונת של עדכון מחיר חצי שנתי בהתאם לשינוי במדדים, וללא צורך בחתימת השרים על צו עדכון מחירים. בנוסף, במרץ האחרון המליצה הוועדה להעלות את מחיריהם של מוצרי החלב שבפיקוח ב־6.5%. בניסיון למתן את ההתייקרות, חתמו ביוני השרים וראשי ענף החלב על הסכם, שבמסגרתו נקבע כי מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב־4.9% בלבד ובתמורה לוויתור של המחלבות על שיעור ההתייקרות המלא, יעבור עדכון המחירים למנגנון אוטומטי.
במצב הנוכחי, ובכדי להימנע משינוי תכוף במחיר לצרכן, מבוסס הפיקוח על מחירי החלב על ירידה או עלייה מתמשכת, המצטברת ל־3% ומעלה במדדים המרכיבים את עלות ייצור המוצר. אלא שגם כאשר יש עלייה של 3% ומעלה, וגם אם נתנה ועדת המחירים את המלצתה, עליית המחירים דורשת את אישור שרי האוצר והחקלאות.
לאורך השנים השרים נוקטים סחבת כדי להימנע מפגיעה תדמיתית שתיגרם להם מההתייקרויות. מדיניות זו הגיעה לשיא ב־2018, אז חייב בג״ץ את שר האוצר משה כחלון לחתום על צו המחירים אחרי עתירת תנובה. כעת, אם תאושר המלצת היועמ"שית, החל ממאי 2023 מחירי החלב שבפיקוח יתעדכנו אוטומטית, מה שיהווה שינוי דרמטי עבור המחלבות, הנאלצות לאורך שנים לספוג את עליית מחיר החלב הגולמי.