סגור

נייקי מפסיקה למכור לחנויות פרטיות בישראל: "עסקים יקרסו"

החברה הודיעה לכ-100 בעלי חנויות קטנות ובינוניות על הפסקת העבודה מולם בסוף מאי; בעל רשת חנויות היכל הספורט: "המהלך עלול לחסל את בעלי החנויות שבקושי שרדו את הקורונה"

נייקי מפסיקה לספק סחורה לעשרות בעלי חנויות ספורט בישראל, כך הודיעה היום נייקי ישראל לכ-100 בעלי חנויות ורשתות קטנות ובינוניות.
"לאחר בחינה מקיפה שנעשתה על ידי החברה, ובשים לב לנסיבות השוק המשתנות, נמצא כי המשך היחסים העסקיים ביניכם לבין החברה אינו תואם עוד את מדיניות החברה ויעדיה", כתבה נייקי לבעלי החנויות.
"לאור זאת הריני להודיעכם כי החברה מבקשת לסיים את ההתקשרות העסקית בין הצדדים על פי ההסכם בסוף עונת המכירות קיץ 2022. בהתאם לכך ההתקשרות בין הצדדים תגיע לסיומה ב-31 במאי 2022, ללא צורך בהתראה נוספת".
מיד לאחר ההודעה היום התאגדו בעלי החנויות, פתחו קבוצת ווטסאפ, והחלו לבחון התקשרות עם עו"ד שייצג אותם מול נייקי.
3 צפייה בגלריה
נייקי מותגי צעירים
נייקי מותגי צעירים
נייקי
(צילום: שאטרסטוק)

מוטי סמיה מרדכי, בעל רשת היכל הספורט, שמפעילה 14 חנויות, חלקן בזכיינות, אומר שהוא קונה מנייקי נעליים כבר 20 שנה, ולאט-לאט נייקי החלה בשנים האחרונות להקשות את תנאי הסחר לבעלי החנויות הפרטיות והרשתות הבינוניות.
"אני קונה מנייקי ישראל סחורה בהיקף של 10-8 מיליון שקל בשנה. בשנים האחרונות הדירו אותנו מדגמים מסוימים ומכרו לנו רק לבל שני, והיה שלב שבו לא רצו לספק לנו בכלל עד ששינו את ההחלטה. כל זה קרה מאז שפוטלוקר נכנסו לישראל (פוטלוקר עשו שיתוף פעולה עם נייקי בעולם- א.י). גם ככה נתנו לנו סחורה בלבל נמוך יותר ממה שמכרו לחנויות נייקי, וגם הקשו את התנאים במשך השנים.
"לפני שלוש שנים נייקי ישראל הפסיקה למכור לנו במבצעים. בנוסף לכך הורידו מ-90 ימי אשראי ל-60 ימי אשראי, ולפני כחצי שנה ל-30 ימי אשראי, ועוד דרשו בנוסף ערבות בנקאית של 500 אלף שקל. הסוכנים לא מבקרים כבר שנתיים בחנויות ולא עונים לטלפונים רוב הזמן, רק בהתכתבויות. אין אפשרות כבר למעלה משנתיים לדרוך במשרדי נייקי או לפגוש מנהלים. באתר ההזמנות בנייק נט בעברית מסורבל לעשות הזמנות לבד, ובכל זאת הצלחנו. הם עשו הכל כדי שנישבר ונגיד שאנחנו לא עומדים בתנאים שלהם. ובכל זאת עמדנו בתנאים.

3 צפייה בגלריה
נעלי ספורט נייק נייקי Nike
נעלי ספורט נייק נייקי Nike
נייקי
(צילום: גטי)

"נייקי כבר תכננו את המהלך הזה זמן רב. הסוכנים של נייקי הפסיקו לבקר בחנויות כבר לפני שנתיים, ואנחנו מבצעים באופן עצמאי במחשב את כל ההזמנות. הרבה הזמנות שבוצעו 'בוטלו' מסיבה נעלמת, אך יכולנו לראות את הדגמים בחנויות של נייקי בבעלות פוקס. הם הקשו על החיים כדי שלאט-לאט נפסיק לקנות מהם אבל לא נשברנו.
"ביום חמישי הסוכנים התקשרו והודיעו על הפסקת העבודה, וכרגע הוציאו מכתב ל-100 חנויות. איפה הממונה על ההגבלים, ואיך יכול להיות שבאופן חד-צדדי חברה מפסיקה לעבוד איתנו אחרי שאנחנו עובדים איתה 21 שנה? גם ככה הורידו הנחות מסחריות והפסיקו מבצעים. מובילים אותנו כצאן לטבח. כל המהלך הזה יוביל לכך שפוקס, שמוכרת נייקי בפוטלוקר, בחנויות נייקי ועכשיו גם פורסת את רשת חנויות דרים ספורט, תהיה היחידה שתוכל למכור את נעלי נייקי בישראל. זו מניעת תחרות ופגיעה בכיס הצרכן, שישלם עשרות אחוזים מעל המחירים בעולם. לבי עם הצרכנים אך גם עם כל בעלי החנויות הפרטיות וחנויות הרחוב, שגם כך עברו שנתיים קשות של קורונה, ורובם בקושי שרדו והתחייבו התחייבויות גדולות".
3 צפייה בגלריה
לקוחות מחוץ לסניף פוטלוקר של קבוצת פוקס
לקוחות מחוץ לסניף פוטלוקר של קבוצת פוקס
לקוחות מחוץ לסניף פוטלוקר של קבוצת פוקס
(צילום: עוז מועלם)
מלבד חנויות נייקי ופוטלוקר, לחברה הבינלאומית מפיצים במגזר החרדי, במגזר החילוני (מפיץ שמשווק לחנויות קטנות שמוכרות מעט נעליים של המותג) ובמגזר הערבי. שלושת המפיצים משווקים את המותג למאות חנויות, אך בשלב זה טרם קיבלו מכתבי סיום עבודה מנייקי ישראל.
"אני קונה מנייקי ישראל סחורה כבר 13 שנה", מספר בעל רשת לנעלי ספורט, שביקש להישאר בעילום שם, "כל שנה מראש ובתנאים נוקשים. הם נותנים לנו דגמים מסוימים. אני לא יכול להזמין מה שאני רוצה. ביום חמישי התקשרו ואמרו לי שמעונה הבאה לא עובדים איתי. יש לי הזמנה שעשיתי לעוד חצי שנה קדימה, אבל הלאה אי אפשר להזמין. נייקי לא הסבירו מה הסיבה להפסקת העבודה. אמרו שזה לא תואם את הדרך העסקית. פעם אם חנות לא נראתה טוב, הם היו אומרים שהיא לא נראית טוב או במיקום לא טוב. עכשיו פשוט חתכו אותנו".
עוד הוסיף: "נייקי מהווה 15% מהמכירות שלי, וברוב החנויות נייקי מהווה 40%-50% מהמכירות. כשבן אדם נכנס לחנות הוא שואל דבר ראשון אם יש נייקי. אם אין נייקי אנשים יוצאים מהחנות. גם אם אני לא מרוויח כמה שאני רוצה או לא מרוויח, אני חייב להחזיק את המותג. בסוף צריך לשים בחנות מה שהצרכן רוצה. התחלתי להכניס ואנשים קנו, וזה ממש מכה עכשיו. לפני כמה חודשים נייקי שלחו מכתב והוסיפו סעיף שהם יכולים להפסיק התקשרות איתנו, ואנשים סירבו לחתום, ואז אמרו שלא ימכרו לנו סחורה, אז נאלצנו לחתום".