סגור
האחים דני זלקינד ו מייקי זלקינד בעלי השליטה באלקטרה צריכה על רקע סופרמרקט של קרפור
האחים דני זלקינד ומייקי זלקינד, בעלי השליטה באלקטרה צריכה הזכיינית של קארפור (צילומים: ישראל הררי, בלומברג)

בדרך לרווחיות, המחירים עולים: כך התפוגגה ההבטחה הצרכנית של קרפור

מחירי ההשקה של הרשת הצרפתית החזיקו למשך רבעון בלבד, ומאז התייקרו מותגי הספקים וגם מוצרי המותג הפרטי שלה. ראש הממשלה ושר הכלכלה הבטיחו להוריד את מחירי המזון באמצעות קרפור, אך מההבטחות האלה לא נותר הרבה  

מהבטחתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה ניר ברקת להוריד את מחירי המזון באמצעות השקת קרפור נותר רק הניחוח הצרפתי. הרווחיות הגולמית של קרפור, שבשליטת אלקטרה צריכה אינה מדווחת אך ניתן לחשבה באמצעות הפחתת עלות המכר מהמכירות בדוחות. זו הסתכמה ברבעון החולף ב־28.7% מהמכירות, לעומת 23.6% ברבעון השני אשתקד, אז הושק המותג הצרפתי בישראל (הרווחיות הגולמית ברבעון הראשון אשתקד, טרם ההשקה עמדה על מעל 30%). מדובר בנתון המשקף את הפער בין מחיר קניית המוצרים מהספקים למחיר מכירתם לצרכן.
ואכן, מחירי ההשקה החזיקו למשך כרבעון ומאז התייקרו לא רק מותגי הספקים, אלא גם מוצרי המותג הפרטי. לכך יש להוסיף את כוונת הרשת להשיק חנויות "קרפור אקספרס", שיתחרו בשופרסל אקספרס - חנויות נוחות שכונתיות, המתאפיינות ברווחיות גבוהה גם ביחס הפורמט השכונתי הרגיל.
זרוע המזון של אלקטרה צריכה, המונה 148 סניפים, תחת מותגי יינות ביתן, מגה ושוק מהדרין, החלה לפני שנה בהסבת סניפים לקרפור. הסבת הסניפים, שנהנו בין השאר משיפוץ, 1,500 מוצרי מותג פרטי בינלאומי ותמיכה שיווקית מאסיבית, סייעו לאלקטרה צריכה להפיח חיים ברשת שרכשו מנחום ביתן, כשעמדה על סף קריסה. בעקבות כך, רשמה הרשת ברבעון הראשון השנה זינוק של 30% במכירות, שהסתכמו בכ־790 מיליון שקל. מכירות החנויות הזהות, אלה שפעלו בשתי התקופות, צמחו ב־26.8%, ואילו החנויות הזהות שהוסבו למותג קרפור, צמחו בשיעור חריג של 53.4% ביחס למכירותיהן ברבעון המקביל אשתקד. אלא שהצמיחה החריגה נבעה בין היתר מכך שלקראת השקת המותג ב־50 סניפים בתחילת מאי אשתקד, סגרה הרשת סניפים רבים לשיפוץ. רק בהמשך מיתנה החברה את השיפוצים ופעלה להתאמת החנויות, תוך שהן פתוחות. העלייה ברווח הגולמי אפשרה לצמצמם את ההפסד התפעולי בגובה כ־41 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, לכ־250 אלף שקל בלבד ברבעון.
על האתגר המכביד על קרפור להמשיך ולהציע את התמחור הנמוך ניתן ללמוד מכך שהחברה מציינת בדו"חות הרבעון כי לצורכי פעילותה השוטפת, היא בוחנת אפשרות למכירת או סגירת סניפים מפסידים, וכן אפשרות למימוש סניפים מסוימים שאינם הפסדיים.
הצורך בצמצום עלויות ובהון נדרש בין היתר להשלמת הסבת 25 סניפים נוספים למותג הצרפתי, המונה 95 חנויות.
בפברואר החולף הרשת כבר ביצעה מספר צעדים לחיזוק ההון, שבמרכזם הכנסת סיימון פינטו כמשקיע (16%) תמורת 80 מיליון שקל. בנוסף, רכשה אלקטרה צריכה את האופציות שהעניק מייסד הרשת נחום ביתן לבנק הפועלים ולמזרחי טפחות לפני שמכר לה את השליטה בחברה, ומימשה אותן למניות גלובל ריטייל בהיקף של 100 מיליון שקל. בהמשך, רכשה גם את המניות שהעניק ביתן למיכאל לובושיץ, המכהן כמ"מ מנכ"ל קרפור, והגדילה את החזקתה בחברה ל־49.38%. במקביל, קיבלה החברה מקדמה בגובה 4 מיליון יורו מקרפור, על עמידה ביעדי הסבת הסניפים.
לצד המהלכים לחיזוק ההון, הגיעה החברה להבנות עם רבוע כחול נדל"ן, בעלת הנכסים של 60 מחנויות הרשת ואמות המחזיקה ב־16 סניפים, וחתמה עימן על הסכמים להארכת השכירות לפחות לעוד עשור. מדובר בצעד משמעותי, שהסיר עננה כבדה – שבעלי הנכסים לא יאריכו את ההסכמים.