סגור
מימין: יו”ר החברה עופרה שטראוס והמנכ”ל גיורא בר דעה
מימין: יו”ר החברה עופרה שטראוס והמנכ”ל גיורא בר דעה ( צילומים: עמית שעל, תומי הרפז )

פרשנות
שטראוס סדקה את כללי הממשל התאגידי

גם אם רשות ניירות ערך לא תבדוק את פרשת עזיבת המנכ"ל, מחברה כמו שטראוס ניתן היה לצפות להתנהלות מסודרת יותר

הדינמיקה שבה התנהלה שטראוס במשבר החדש משלשום, משבר המנכ"ל, היתה חריגה ביחס לחברות ציבוריות. היוזמה של בעלת השליטה עופרה שטראוס לחפש מנכ"ל לקבוצה במקומו של גיורא בר דעה נעשתה בחשאיות כמעט מוחלטת והיא שיתפה בה מתי מעט.
שטראוס פנתה ל"הד האנטרית" נורית ברמן שמלווה אותה ואת החברה מעל 20 שנה וביקשה ממנה לאתר מנכ"ל פוטנציאלי. ככל הידוע הדירקטוריון לא הובא בסוד העניין.
"כלכליסט" פנה לדובר שטראוס אתמול בשעה 14:45 אחה"צ עם שאילתא בנושא חיפושי המנכ"ל החדש במקום בר דעה. בשעה 19:17 פרסמה החברה בדיווח לבורסה כי בר דעה התפטר והוסיפה מכתב שכתב לבעלת השליטה ויו"ר הדירקטוריון עופרה שטראוס. בהודעה נמסר כי המועד בו נודע לחברה על האירוע היה בשעה 15:30, כלומר כ־45 דקות אחרי פניית "כלכליסט".
השתלשלות האירועים לא מותירה הרבה מקום לדמיון. הפניה יצרה סערה בחברה וככל הנראה הביאה את הדירקטורים, המנכ"ל ומאוחר יותר את יתר הצוות הניהולי להתוודע לראשונה להתפתחות המסעירה שאותה בישלה שטראוס. הסערה הזו לא חלפה גם אתמול. מנהלים מהדרג שמתחת בר דעה שוקלים את צעדיהם. שטראוס היתה לאורך שנים חברה שמגדלת מנהלים מבפנים, מקדמת אותם עד לעמדת המנכ"ל. זו הפעם הראשונה שהחברה מחפשת מנכ"ל חיצוני.
יש הרבה חן ופטריוטיות פנימית בשיטה של למנות מנכ"ל מבפנים. המנהלים מקבלים אופק עתידי, ובמקביל מסייעים לחברה לשמור על הדנ"א שלה. שטראוס נהנתה לאורך שנים מיחס מלטף כבייבי הלאומי של עולם העסקים. חברה משפחתית מהספר שגדלה ממחלבה קטנה לקונצרן מזון בינלאומי ענק. שטראוס היתה פרה קדושה, עד לפרשת הריקול.
אבל לשיטה הזו יש גם חסרונות: מחסור במגוון של דעות. בדרך כלל הדעה של המוביל, במקרה הזה עופרה שטראוס, היא שקובעת, ובלי הרבה מנהלים שיאתגרו אותה אם בכלל. סיעור המוחות בחברה כזו מוגבל, משום שמתודולוגיות ניהול חיצוניות לא חודרות אליה ולא מביאות עימן יתרונות של שיטות אחרות.
הטיפול במשבר הסלמונלה היה בבואה של השיטה. שטראוס התמהמהה בטיפול. חברות ענק בעולם מגיבות לאירוע כזה בהקמת ועדה חיצונית בלתי תלויה באופן מיידי וקבלת מסקנות מהירות. שטראוס הקימה ועדה כזו רק בשבוע שעבר אחרי שהתקלה חזרה.
בדירקטוריון של שטראוס יש דמויות מרכזיות במשק: גליה מאור שהיתה מנכ"לית לאומי, דורית סלינגר ראש רשות שוק ההון לשעבר, פרופ' שוקי שמר מנכ"ל מכבי שירותי בריאות לשעבר, דליה לב שהיא דירקטורית דומיננטית בבנק הפועלים וציפי עוזר־ערמון. השאלה היא האם בצוות הזה יהיה מי שיקום וישאל שאלות, עתה שהמהלך נחשף. ולא חסרות שאלות: מה היה מקומו של הדירקטוריון במהלך אם בכלל, ואם הפנייה לבחינת מועמדים פוטנציאלים נעשתה שלא בתיאום עמו - מדוע נעשתה כך. מדוע לא נערך דיון לגבי עתיד המנכ"ל ולאחריו הקמת ועדת איתור כפי שנהוג בחברות גדולות.
בדיקה מקדמית שערכנו העלתה כי משפטית - שטראוס לא עברה על הכללים. מותר ליו"ר לבדוק את השטח לאתר מנכ"ל ורק אז להביא את הנושא לדירקטוריון. גם אם מחברה כמו שטראוס ניתן היה לצפות להתנהלות מסודרת יותר, ההערכה היא שרשות ני"ע לא תשאל שאלות.
באוקטובר האחרון התחוללה סערה בחברת חנן מור. אייל מוליאן, סמנכ"ל הכספים של החברה, חתם על הסכם העסקה בדלק נכסים, לאחר שלדבריו סיכם עם חנן מור על עזיבה. החברה לא דיווחה על כך לבורסה ועשתה זאת רק אחרי ש"כלכליסט" דיווח כי חתם בחברה אחרת. הרשות נהגה בסלחנות עם מור. בהוראות שהוציאה למפוקחיה קבעה הרשות כי פרישה עתידית של נושא משרה מצריכה דיווח כבר במועד התקיימות הפרישה. חובת דיווח חלה על התאגיד כבר במועד שבו קיימת לו ידיעה על פרישה מתוכננת של נושא המשרה.
בדיקות שעשה "כלכליסט" מעלות כי הפניה העיתונאית היא שחשפה את ההתנהלות, הן מול הדירקטוריון והן מול בר דעה, שבתום דיון קצר הבין את מקומו והחליט להודיע על התפטרות. זו הפעם הראשונה ששאלות של ממשל תאגידי עולות בהקשר של שטראוס שהיתה עד היום קונצנזוס לממשל תאגידי קפדני. אם בכל זאת תחליט הרשות לבצע בדיקה כלשהי, ייתכן והממצאים יהיו מפתיעים. הסיכוי לבדיקה כזו קלוש.
משטראוס נמסר כי "החלטתו של גיורא בר דעה כפי שנמסרה אתמול ליו"ר קבוצת שטראוס על רצונו לסיים תפקידו בחודשים הקרובים נעשתה על דעתו. דירקטוריון החברה לא קיבל החלטה להדיח מנכ"ל או מנהלים אחרים בעקבות הריקול. דירקטוריון הקבוצה עודכן באשר להחלטת המנכ"ל בסמוך להגשת המכתב שלו ליו"ר ומיד לאחר הכנת טיוטת דיווח מיידי".