סגור

הכשר אחר: בתי קפה בירושלים עוברים לצהר

62 בתי עסק בעיר הצטרפו להשגחת צהר, עוד לפני החלת רפורמת הכשרות, שמטרתה לפתוח את שוק הכשרות לרבנים אורתודוקסים מתונים

62 מסעדות, בתי קפה וגלידריות בירושלים כבר הצטרפו להשגחת צהר עוד לפני החלת רפורמת הכשרות, שאחת ממטרותיה העיקריות היא לפתוח את שוק הכשרות לרבנים אורתודוקסים מתונים כמו ארגון צהר. לטענת הארגון, העסקים שהצטרפו לכשרות שלו מהווים 10% מכלל העסקים הדומים בעיר שנמצאים בהכשר.
מחלוקת הכשרות היא בחלקה הגדול מחלוקת פנים־דתית. רבני צהר פועלים נגד הכשר הרבנות בטענה שאי אפשר לסמוך עליו וכן בשל פרשיות השחיתות שנחשפו שוב ושוב במערך הכשרות. לכן לחדירת צהר לעיר בעלת אופי דתי־מסורתי כמו ירושלים יש משמעות גדולה בהרבה מאשר למקומות אחרים בארץ. זאת משום שמעבר של בעלי עסקים להכשר צהר מבטאת הערכה שהלקוחות הדתיים והמסורתיים ימשיכו לאכול אצלם.
1 צפייה בגלריה
מדרחוב ב ירושלים
מדרחוב ב ירושלים
מדרחוב בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכל הארץ יש היום 300 בתי אוכל בכשרות צהר. מהארגון נמסר ש"מאז אישור החוק נרשמת בעיקר עלייה בהתעניינות וניסיון להבין את משמעות החוק. קצב הגדילה דומה יחסית לחודשים שלפני אישור הרפורמה".
רפורמת ביטול מונופול הרבנות הראשית בכשרות שיזמו ימינה וישראל ביתנו אושרה בכנסת במסגרת חוק ההסדרים לפני שבועיים. במסגרת הרפורמה הרבנות הראשית תהפוך ממשגיחה לרגולטור, ותעניק רישיונות לתאגידי הכשרות. תאגידי הכשרות יוכלו לפעול לפי בחירתם, על פי תקן כשרות שתקבע מועצת הרבנות הראשית או על פיי תקן שיקבעו שלושה רבנים. מחיר תעודות הכשרות לעסקים לא יהיה אחיד, וייקבע על ידי כל תאגיד כשרות ומועצה דתית. תונהג תקופת מעבר שתחל ב־1 בינואר 2022, ובה תוכל כל מועצה דתית להעניק כשרות בכל מקום בארץ ולא רק בעיר בה היא פועלת. מטרת תקופת המעבר היא ללחוץ על הרבנות הראשית לשתף פעולה עם הרפורמה כולה.
בינתיים הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף יצא במוצאי שבת בשיעורו השבועי בבית כנסת היזדים בירושלים בהתקפה חריפה על רפורמת הכשרות, על השר לשירותי דת מתן כהנא מימינה, שיזם אותה, ועל יו”ר צהר הרב דוד סתיו. "הפרצה הזו שכל רב שירצה ייתן כשרות - כל זה עושה שר הדתות כדי למצוא חן בעיני דוד סתיו, זה שמרן (הכוונה לאביו, מייסד ש"ס הרב עובדיה יוסף. ש"א) אמר עליו שאין עליו יראת שמים", אמר יוסף. הוא גם הוסיף פרשנות: "שימו לב: מרן אף פעם לא דיבר על רב עיר מילים כאלו קשות. מרן אמר על רב שהוא רשע? שאין לו יראת שמים? שהוא מסוכן ליהדות? מעולם לא. פה הרב הוריד את הכפפות".
יוסף תקף בחריפות את פתיחת שוק הכשרות: "אני מזהיר את הציבור לא לסמוך על הכשרים, שזה חורבן גדול מה שהם רוצים לעשות. איזה פרצות חמורות יש בדברים האלו". על השר כהנא אמר יוסף: "בא הטייס הזה, מעופף באוויר, באיזו חוצפה, איזה חוסר דרך ארץ?”