סגור

אושרה רפורמת הכשרות: "מונופול הרבנות נשבר"

הוועדה לשירותי דת של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את פתיחת שוק הכשרות לתחרות; ב-2023 תאגידי כשרות פרטיים יוכלו להעניק הכשרים - כולל למוצרי יבוא; עם זאת הרפורמה לא מאפשרת הכשרים רפורמים, קונסרבטיבים וחילונים; האופוזיציה: "יום שחור. הרס הכשרות"

הוועדה לשירותי דת של הכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את חוק הרפורמה בכשרות שהוא חלק מחוק ההסדרים. החוק מבטל את מונופול הרבנות הראשית על כשרות ופותח את שוק הכשרות לתחרות. עם זאת הוא אינו מאפשר הכשרים רפורמים, קונסרבטיבים וחילונים. על פי הרפורמה החל מעוד חודשיים תפתח תקופת מעבר בה ייפתחו גבולות הכשרות לתחרות וכל מועצה דתית תוכל להעניק הכשר בכל מקום בארץ.
מדובר ברפורמה שיזמה סיעת ימינה בשיתוף עם ישראל ביתנו ומטרותיה העיקריות לפתוח את שוק הכשרות לרבנים אורתודוכסים מתונים, דגמת ארגון צוהר וכן לשים קץ לשחיתות בכשרות. על פי החוק שוק הכשרות ייפתח לתחרות בעוד כשנה (1.1.23) כך שתאגידים פרטיים יוכלו להעניק כשרות. במסגרת דיוני הוועדה הוחלט שגם מועצות דתיות יוכלו להמשיך להעניק כשרות כדי למנוע פיטורי משגיחים. התוצאה היא שייווצר קושי לתאגידים החדשים להיכנס לשוק.

1 צפייה בגלריה
תעודת כשרות ב מסעדה ב ירושלים הכשר
תעודת כשרות ב מסעדה ב ירושלים הכשר
תעודת כשרות
(צילום: עטא עוויסאת)

הרבנות הראשית תהפוך ממשגיחה לרגולטור ותעניק רישיונות לתאגידי הכשרות. תאגידי הכשרות יוכלו לפעול לפי בחירתם, עפ"י תקן כשרות שתקבע מועצת הרבנות הראשית או עפ"י תקן שיקבעו שלושה רבנים. בוועדה הוחלט שהרכבי הרבנים יוכלו לכלול גם רבנים צבאיים לשעבר כדי להקל על שילוב רבנים דתיים לאומיים מתונים יחסית. מחיר תעודות הכשרות לעסקים לא יהיה אחיד וייקבע על ידי כל תאגיד כשרות ומועצה דתית. במהלך הדיונים עלו טענות של המתנגדים שהרפורמה דווקא תייקר את הכשרות.
שינוי חשוב שהוכנס במהלך הדיונים בוועדה הוא שתאגידי הכשרות יוכלו לתת הכשר גם למוצרי יבוא, מה שצפוי להוזיל את עלויות הכשרות ביבוא. משגיחי כשרות יחויבו בהסמכה של הרבנות הראשית על סמך מבחנים מקצועיים. גם נשים יוכלו לעבוד כמשגיחות כשרות.
תונהג תקופת מעבר שתחל בעוד כחודשיים ב-1.1.22, בה תוכל כל מועצה דתית להעניק כשרות בכל מקום בארץ ולא רק בעיר בה היא פועלת. מטרת תקופת המעבר היא ללחוץ על הרבנות הראשית לשתף פעולה עם הרפורמה כולה.
יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו אמרה ש"עשינו מהפכה. שברנו את מונופול הרבנות. הרפורמה תוזיל עלויות, תוריד את יוקר המחייה ותיטיב עם בעלי העסקים. מה שכואב להם זה השליטה והכוח לקבוע לכולנו". ח"כ משה קינלי טור-פז מיש עתיד אמר ש"הרפורמה תשנה את תחום הכשרות בישראל. תנתק יחסי משגיח-מושגח, תייצר תחרות אמיתית וחופש בחירה. תעלה את הכשרות ותוריד את המחירים".
סיעת ש"ס מסרה בתגובה לאישור החוק ש"זהו יום עצוב לעם ישראל. המרחב הציבורי בישראל עומד להפוך ללא כשר". לטענת ש"ס, מטרת הרפורמה "לזרוע חורבן ובלבול ולפתוח שוק פרוע של ארגוני כשרות פיקטיביים". ח"כ שלמה קרעי מהליכוד אמר ש"מהיום אזרחי ישראל צריכים לבדוק היטב כל תעודה, שלא יכנסו בטעות למקום שבו ההכשר מפוברק על ידי ועדת מלינובסקי והשר מתן כהנא".
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה אמר ש"לרפורמה שאין לה דבר וחצי עם הוזלת מחירים, להיפך. ימינה וישראל ביתנו מבצעים חיסול ממוקד למוסד הרבנות הממלכתי שהקים הרב קוק זצ"ל". ח"כ אורי מקלב מהידות התורה אמר ש"זהו יום שחור. החוק אולי עבר אבל אנחנו רק מתחילים כעת את המלחמה. נגיע לכל ילד במדינה ליידע אותו כי הכשרות שלכם הינה פייק מוחלט".
עשרות עובדי מערכת הכשרות הפגינו היום ברחוב אבן גבירול בתל אביב נגד השר כהנא ורפורמת הכשרות שהוא מוביל. לטענתם, "זאת רפורמת הרס הכשרות. אלפי אנשים יפוטרו בעקבות הרפורמה". מנהל החטיבה הדתית בהסתדרות עו"ד רפי מלאכי אמר ש"גזירה הנוראית מרחפת מעל הראש של כולנו. זאת רפורמה שהיא הרס הכשרות. היא לא תעלה את רמת הכשרות, אבל תעלה את יוקר המחיה ותשלח אלפי משפחות לרעוב לפת לחם.
תנועת נאמני תורה ועבודה הודיעה ש"רפורמת הכשרות לה היינו שותפים צפויה לייצר תחרות, ביזור הכוח, התייעלות המערכת לשקיפות רבה יותר ובסופו של יום כשרות טובה יותר". מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב, אמר ש"עכשיו ניתן לצעוד קדימה ולייעל, לשפר ולהוזיל את מערך הכשרות המונופוליסטי היקר והמיותר שטיפחה הרבנות הראשית ואשר פירנס מקורבים ועסקנים וגרם לשערוריות רבות שהציבו את עצם הכשרות בסימן שאלה".
יו"ר איגוד רבני קהילות הרב עמיחי אליהו אמר בתגובה לאישור רפורמת הכשרות: ״מתן כהנא הפך להיות הקבלן המבצע של גלעד קריב והתנועה הרפורמית. חבל שההיסטוריה לא תזכור את הזכויות שלו כלוחם, אלא כנהג D9 שמרסק את היהדות במדינה". ארגון כושרות טען ש"בניגוד להצהרת השר לשירותי דת מתן כהנא, הרפורמה הזו תעלה לנו ביוקר. תהיהץ עליית מחירים, שאי אפשר לחזות מתי תעצור, אם בכלל.