סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר בכלכלה ניר ברקת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר בכלכלה ניר ברקת (צילומים: רפי קוץ, דנה קופל)

ניתוח
מדיניות ממשלתית של התעלמות וילדותיות תדלקה את ההתייקרויות

אסם וליימן שליסל שהצטרפו לגל ההתייקרויות של ספקיות המזון הבינו שכאשר שרי הממשלה שותקים או מתעסקים במדבקות ובשיימינג מביכים, נסללה הדרך לזינוק חסר רסן במחירי המזון שאין איש שיעצור. בהיעדר טיסות, הצרכן גם קונה יותר וגם משלם הרבה יותר 

ההתעלמות הבוטה של שר הכלכלה ניר ברקת ושל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מגל ההתייקרויות שנרשם בחודשים האחרונים מאפשרת לו להפוך לצונאמי שלא נבלם. אתמול היתה זו חברת ליימן שליסל, יבואנית בלעדית של מגוון רחב של מותגי מזון, שהודיעה על העלאת מחירים בשיעור של עד 30%. עבור ליימן, המהווה על פי חוק המזון "ספק גדול" ומחזיקה במותגים לואקר, מנטוס, קליית גת, תה ליפטון, קפה לוואצה, פילסברי, הוט פופ, נייצ'ר ואלי, תינוקלין ועוד רבים, זו העלאת מחירים שנייה לאחר שבשנה שעברה מוצריה התייקרו ב־7% בממוצע. ההתייקרות, שנומקה אז בהשפעת שערי המטבע, לא הספיקה וכעת מזניקה החברה את מחיר וופל לואקר ב־17%, מוצרי הכביסה תינוקלין ב־20%, שוקולד ריטר ב־25% ופולי קפה של לוואצה ב־30%.
ביום חמישי האחרון היתה זאת אסם, ספקית המזון השלישית בגודלה בישראל. יצרנית המזון ייקרה חלק ניכר ממוצריה רק לפני חודשיים, ובהם סלטי צבר, טבעול, אטריות למרק, בונז'ור, קטשופ ורטבים, עוגיות ומוצרים מבוססי שוקולד בעד 9%. זה לא מנע ממנה להודיע עכשיו על העלאה של 7% במחירי מוצרי הקפה, תרכיזי ויטמינצ'יק, חטיפים מלוחים, מאפים מתוקים ופתיתים.
וכך, 15 מתוך 20 ספקיות המזון הגדולות בארץ העלו מחירים מאז תחילת השנה. אסם היתה בין החברות שסירבו לבקשת ברקת להקפיא את העלאת המחירים ברבעון הראשון, וכתוצאה מכך הוכנסה על ידיו לרשימה שחורה, שנועדה ל"ביוש רגולטורי". אלא שהביוש לא הזיז הרבה לחברות, וכך יצא שהיוזמה של ברקת התהפכה על ראשו והיחיד שבויש בעקבותיה היה הוא עצמו.
כך קרה גם עם שי באב"ד, מנכ"ל שטראוס, שאותה הכניס השר ל"רשימה הלבנה" שלו ימים ספורים אחרי שהעלתה מחירים בעד 25%. אותה שטראוס העלתה מאז מחירים פעם נוספת בתחילת מאי. ניר לוינגר, מנכ"ל החברה המרכזית (קוקה־קולה ישראל), שזכה לברכות מברקת על כך שנענה לבקשתו להקפיא התייקרות (שכלל לא תוכננה), העלה החודש את מחירי המשקאות הקלים, הבירות והמשקאות החריפים, במקביל לייקור מוצרי החלב של טרה שבבעלות החברה. המתחרה טמפו הודיעה בעקבותיו על העלאת מחירי המשקאות בקטגוריות המקבילות בשיעור של עד 9%. ניסיון העבר מלמד שלא ירחק היום שיפאורה, המתחרה השלישית בקטגוריה, תצטרף לחגיגה עם מחירון עדכני.

1 צפייה בגלריה
אינפו עליות מחירים גם במלחמה , למרות ההבטחות
אינפו עליות מחירים גם במלחמה , למרות ההבטחות
עליות מחירים גם במלחמה, למרות ההבטחות

כשברקת קורא להחרים חברות שמעלות מחירים, נדמה כי הוא לא מבין את הסיטואציה. מכיוון שלא מדובר בחברה או שתיים שהעלו מחיר, אלא בעשרות חברות, השולטות בקטגוריות משמעותיות, שהעלו מחירים במקביל - הן הציבו את הצרכן בפני עובדה.
אסם ושסטוביץ, שהעלו מחירים ברבעון הראשון של השנה, שולטות בשוק הפסטה. יכין ובית השיטה, שהעלו מחירים במקביל, שולטות בשוק השימורים, ואילו אחווה, בארכה וסוגת בשוק הטחינה. סידס, שטראוס, אסם, ליימן שליסל ודיפלומט, שהעלו מחירים בחודשים האחרונים, שולטות בשוק הממתקים, המאפים המתוקים והקפה, ואילו ויסוצקי וליימן שליסל, המשווקת את ליפטון, שולטות בשוק התה. בשוק האורז, הקטניות ורטבים אסייתיים, שולטות שסטוביץ, סוגת ווילי פוד, שהעלו מחירים בתחילת השנה, ודיפלומט שהצטרפה אליהן החודש. גם במקפיא הגלידות, לא ניתן למצוא אלטרנטיבה, אחרי שגלידות נסטלה, גלידות שטראוס שבבעלות יוניליוור וגלידות פלדמן העלו מחירים.
המצב זהה בתחום הבשר, שבו עלו מחירי הבקר והעוף הטרי והקפוא, כמו גם מוצרים מוגמרים של מאמא עוף, טירת צבי, זוגלובק ומעדני יחיעם. במקרר הסלטים העלו מחירים במקביל שטראוס המחזיקה במותג אחלה ואסם המחזיקה במותג צבר. כך קרה גם בשוק החלב, שהעלאות המחירים החדות בו הובילו לכך שמכירותיו עלו על 10 מיליארד שקל בשנה החולפת. סמוטריץ' עצמו, שחתם בשנה שעברה על התייקרות מוצרי החלב שתחת פיקוח בשיעור של 9.8%, איפשר בכך למחלבות להזניק בשיעור זה את מחירי כלל מוצרי החלב, מה שעלה לצרכנים בתוספת הוצאה של כ־850 מיליון שקל רק על מקרר החלב. לאישור זה הוסיף סמוטריץ' כבונוס את ביטול התלות באישור שר האוצר ושר החקלאות, ומעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי, בדומה לזה הקיים בשוק הדלק. הדבר הוביל לכך שהחודש עלו מחירי המוצרים המפוקחים, ובעקבותיהם כלל מוצרי החלב ותחליפיו בכ־5% וההוצאה השנתית על חלב תהיה גבוהה בכחצי מיליארד שקל נוספים.
במקביל, העלו שופרסל, רמי לוי וקרפור את מחירי מוצרי המותג הפרטי שמחזיקה כל אחת מהרשתות, כאלטרנטיבה הזולה למותגי הספקים. כך, כמעט ולא ניתן להתגונן מפני מתקפת ההתייקרויות, שלא נבלמת.
שטף ההתייקרויות שהחל במחצית השנייה של 2022 ומאז לא נעצר, נרשם בניגוד גמור להקפאת המחירים הממושכת שנרשמה במהלך כעשור מאז המחאה החברתית בקיץ 2011. ניסיונות אחדים להעלות מחירים באותן שנים נבלמו על ידי שרי האוצר והכלכלה, כמו משה כחלון שבלם את עליית המחירים עליה הודיעה אסם ב־2018 או עליית המחירים של דיפלומט ב־2022, שנבלמה על ידי אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי. האמירה חסרת האחריות של סמוטריץ', שהטיפול ביוקר המחיה יידחה לאחרי המבצע ברפיח, או ההתעסקות המביכה של ברקת במדבקות תוך שהוא בוחר לא להגיע לדיון בנושא ההתייקרויות בוועדת הכלכלה, הם אלה שמכשירים את הקרקע להשתוללות שנרשמת בשוק. ברקת לעומת קודמתו, ביקש מהחברות להקפיא מחירים עד יום העצמאות, ובכך סימן את מאי כמועד לגיטימי להעלאות מחירים. זו גם הסיבה שבגינה אינו יכול לצאת נגדן כעת.
ההתייקרויות לא נעצרות בעגלת הסופרמרקט, שכן החברות העלו במקביל את מחירי המוצרים גם לשוק המוסדי, מה שמייקר את מחירי הקפה והמזון ברשתות הקפה וההסעדה. כל זאת, מתוך הבנה שהצרכן הישראלי שבוי, וביתר שאת בתקופה הנוכחית, שבה הטיסות לישראל וממנה פחתו. לכן, אפשר להעריך שהגל עדיין לא מוצה ושחברות נוספות ישגרו מחירונים חדשים בתקופה הקרובה, כדי שלא יצטרכו להמתין להזדמנות הבאה – שתגיע רק אחרי חגי תשרי.