סגור
רמקול סונוס sonos
רמקול סונוס (צילום: Sonos)

הזכיין בישראל התלונן - והיבוא המקביל של סונוס בוטל

יבוא מקביל שביצעה רשת KSP במיליון שקל וכבר היה בדרך לארץ בוטל לאחר שהזכיין הרשמי התלונן בחברה הבינלאומית. KSP: "זו פגיעה בתחרות ובצרכן"

בימים בהם הרגולטור מנסה לצמצם את כוחם של היבואנים בשוק המזון, יבואנים בתחומים אחרים מוסיפים להגדיל את כוחם. ל"כלכליסט" נודע כי רשת KSP ביצעה הזמנה של מוצרים ממותג האודיו האמריקאי סונוס (Sonos) ושילמה עבורם, אולם קיבלה הודעה מהחברה שעושה עבורה את היבוא המקביל בחו"ל כי העסקה מבוטלת. הסיבה: היבואן הרשמי של סונוס בישראל פנה לחברה הבינלאומית ודיווח לה על כך שמשלוח ביבוא מקביל בדרכו לישראל.
המפיצה של המותג סונוס בישראל היא מודן אלקטרוניקה. לפי המכתב גילתה היבואנית שהמשלוח עתיד להגיע לישראל ופנתה לחברה בחו"ל. בזמן שהמשלוח כבר יצא לדרכו לכיוון ישראל והיה בשער מדינת היצוא, קיבלה KSP מכתב מהחברה שמבצעת עבורה את היבוא המקביל ובו דווח לה שהעסקה בוטלה: "לצערנו אנו נאלצים לבטל את עסקת סונוס. הסיבה לביטול היא מידע על העסקה שהגיע מהמפיץ של המותג בישראל והגיע למשרדי סונוס באירופה".
לדברי זיו לבני, יועץ לענייני רגולציה ויבוא בחברת KSP "היבואן הרשמי חושב שיש לו בלעדיות על יבוא המוצרים האלה לארץ וסיכל לנו את ההזמנה ששילמנו עליה מעל מיליון שקל. זה גם נזק כספי וגם לא מאפשרים להביא את המוצרים האלה לצרכן במחיר הוגן".
ב־2018 נקבעה הוראת שעה (תיקון מס' 20 בחוק ההגבלים העסקיים) לתקופה בת שלוש שנים, שנותנת לרשות התחרות כלים לטיפול ביבואן ישיר שפוגע ביבוא מקביל או ביבוא אישי, ובשל כך מסכן את התחרות בענף, גם אם היבואן אינו מונופול. "ראה הממונה כי כתוצאה ממעמדו או מהתנהגותו של יבואן ישיר קיים חשש כי ייפגע באופן משמעותי יבוא מקביל או יבוא אישי ובשל כך עלולה להיפגע באופן משמעותי התחרות בענף שבו פועל היבואן הישיר — רשאי הוא לתת הוראות ליבואן הישיר בדבר הצעדים שעליו לנקוט כדי למנוע את הפגיעה בתחרות".
הפרשה המוכרת בהקשר להוראת השעה הזו היתה סביב שסטוביץ ומותג משחות השיניים קולגייט: ביולי 2020 הגיעה הרשות להסדר פשרה עם החברה, המגביל את הדיווחים ששסטוביץ רשאית למסור לקולגייט העולמית אודות יבוא מקביל של משחות השיניים לישראל.
אלא שהוראת השעה הזו פגה ולא הוארכה. שרת הכלכלה לשעבר, אורנה ברביבאי, יזמה תיקון לחוק שגובש בליווי רשות התחרות, אשר מאפשר לממונה על התחרות לקנוס בסכום של עד 100 מיליון שקל יבואנים רשמיים שמנעו יבוא מקביל. החוק עבר בקריאה ראשונה ומאז הנושא לא טופל בשל התפזרות הכנסת.
גורמים ברשות התחרות מסבירים כי גם כיום, למרות שהוראת השעה פגה, יש לרשות יכולת לפעול נגד יבואנים רשמיים שפועלים לפגוע ביבוא מקביל, ולפעול לפי סעיף 29 לחוק התחרות של ניצול מעמד לרעה של בעל מונופולין, גם אם היבואן אינו מונופול, אך הוא בעל כוח שוק או נתח שוק משמעותי בענף בו הוא פועל.
"סונוס אילצה את המפיץ האירופאי שדרכו עשינו את ההזמנה של המוצרים לעצור את המשלוח ולהחזיר אותו למחסנים שלהם, שעה שהמשלוח כבר עשה דרכו לישראל. סונוס לא ידעה על הייבוא המקביל עד שהיבואן הרשמי בישראל דיווח לה על כך. זה אובדן רווחים שלנו והפסד מובהק לצרכן", מסכם לבני.