סגור
יו"ר קבוצת שטראוס עפרה שטראוס ובעלי קבוצת וירג'ין ריצ'רד ברנסן
יו"ר קבוצת שטראוס עופרה שטראוס ובעלי קבוצת וירג'ין ריצ'רד ברנסון. נגמרה השותפות (צילום: Matt Crossick)

וירג'ין יוצאת משותפות המים עם שטראוס בבריטניה

קרן ההשקעות של וירג'ין, בבעלות איש העסקים ריצ'רד ברנסון, מכרה את אחזקותיה בשותפות לחברת Culligan. גם אחזקות שטראוס דוללו. פעילות המים של שטראוס בבריטניה לא עמדה ביעדים העסקיים, והמכירה לשותף החדש הוגדרה כ"לא מהותית"

קרן ההשקעות של חברת וירג'ין מכרה את אחזקותיה בחברת המים בבריטניה שפתחה עם שטראוס לפני 12 שנים. הקונה, חברת Culligan הפועלת בתחום המים ברחבי אירופה, קנתה את אחזקותיה של וירג'ין (28%) ונתח מאחזקות שטראוס שירדה מ־72% ל־51%. השותפות תמשיך לפעול בבריטניה ולהיקרא לפי שעה Virgin Strauss Water. בשטראוס לא דיווחו למשקיעים על המכירה, כיוון שמדובר בעסקה שאינה מהותית בחברה שלא התפתחה למגזר פעילות עצמאי בעשור החולף.
בנובמבר 2011 חתמה שטראוס מים על הסכם עם קבוצת וירג'ין של איש העסקים ריצ'רד ברנסון להקמת מיזם משותף, אשר יחזיק בשטראוס מים בריטניה, ויעסוק בשיווק, מכירה ושירות של מוצרי שטראוס מים בבריטניה ובאירלנד, עם אפשרות להרחבת הפעילות המשותפת לצרפת, אוסטרליה ודרום אפריקה. זאת, כשהמוצרים יימכרו במיתוג משותף של וירג'ין ושטראוס מים.
כבר ב־2007 נכנסה שטראוס לתחום המים בהשקעה במיזם H2Q, אבל הצעד המשמעותי נרשם שנתיים לאחר מכן, עם רכישת מלוא המניות של חברת תמי 4, והקמת חברת שטראוס מים. ב־2010 כבר פעלה שטראוס להרחיב את הפעילות לעולם וחברת המים חתמה על שני הסכמים: האחד עם קבוצת האייר (Haier) להקמת מיזם משותף בסין והשני עם וירג'ין בבריטניה.
אלא שבעוד המיזם בסין עם האייר צמח בעקביות, ומכירותיו ב־2021 צמחו ב־15.8% והסתכמו ב־669 מיליון שקל, עם רווח נקי של 75 מיליון שקל. שטראוס כללה את הפעילות בבריטניה בדיווחיה על פעילות המים הענפה של תמי 4 בישראל, אשר צמחה ב־2021 ב־10.2% והסתכמה ב־736 מיליון שקל, עם רווחיות תפעולית של 12.5% מהמכירות.
השותפות בין שטראוס לווירג'ין, לפחות על פי ההסכמים, נראתה מבטיחה. סמוך לחתימת ההסכמים הזרימו שטראוס מים ווירג'ין גרין פאנד, קרן ההשקעות הירוקות מקבוצת וירג'ין, הלוואה לחברה המשותפת בגובה 5.1 מיליון דולר כל אחת, והתחייבו להשקיע בשלב הראשון השקעות נוספות, לפי שווי של 8 מיליון דולר לפני הכסף, כך ששטראוס מים תחזיק ב־58% מהחברה ווירג'ין ב־42%.
החברה המשותפת התחייבה לשלם לווירג'ין 3% ממכירותיה ולא פחות מ־2.5 מיליון ליש”ט במשך 5 השנים הראשונות, עבור השימוש במותג; ולצדדים ניתנה האפשרות להשקיע סכום נוסף, שהיה מוביל לכך ששטראוס מים היתה מגיעה לאחזקה של 51% ווירג'ין ל־49%, כמו גם האפשרות להנפיק את החברה אחרי 3 שנים.
אלא שכבר בדו”חותיה לסיכום 2012 חשפה שטראוס כי החברה המשותפת לא עמדה ביעדים העסקיים שנקבעו ל־2012 וההשקעות הנוספות לא בוצעו. השותפים ניהלו מגעים במטרה להאריך את תקופת המבחן לעמידה ביעדים עסקיים מסוימים בשנה נוספת. אלא ששנה לאחר מכן החברה דיווחה כי ב־2012 הושקעו 10 מיליון דולר על ידי שטראוס מים ו־5 מיליון דולר על ידי וירג'ין, שבמקום שאחזקותיה יעלו, הן ירדו ל־28%. בין הצדדים הוסכם כי החברה תנוהל בשליטה משותפת, אולם במקרה ששיעור האחזקה של וירג'ין יישאר מתחת ל־30%, יתפטר אחד הדירקטורים שמונה על ידיה ושטראוס מים תחזור לשליטה בחברה, מה שאכן קרה בפועל.
העסקה הנוכחית נועדה לנסות לקדם את הפעילות שדשדשה, בין היתר כיוון שמערך ההפצה של וירג'ין ממוקד בלונדון, בעוד זה של השותפה החדשה מתפרס על אזורים נרחבים יותר בבריטניה.
שי באב"ד, מנכ"ל קבוצת שטראוס, מסר: "חיפשנו שותף שהינו מומחה בינלאומי בתחום המים, כדי לממש את פוטנציאל הצמיחה. יכולות ההפצה והתפעול של Culligan יאפשרו להזניק את פעילות המים שלנו באזור זה בשנים הקרובות".