סגור
חנות של רשת מוצרי ה חשמל שקם אלקטריק ב אשקלון
חנות של רשת מוצרי החשמל שקם אלקטריק באשקלון (צילום: אוראל כהן)

הציבור לא קונה, ויבואניות החשמל נותרו עם מחסן מלא

השיבושים באספקה הובילו את יבואניות החשמל להזמנות ענק. אלא שאז מחירי המכולות צנחו, הדירוג האנרגטי השתנה והציבור צמצם קניות — ורווחיהן נשחקו

שורה של יבואניות חשמל הודיעה לקמעונאיות לפני כשבועיים על עליות מחירים. בנוסף לעובדה שחלק מהיצרניות הבינלאומיות ייקרו את המוצרים, בדו"חות הרבעון השלישי ניתן לראות מגמה ברורה שהשפיעה על צעד זה — מחירי ההובלה בעולם ירדו משמעותית אלא שהיבואניות פספסו את ההזדמנות הזאת כיוון שנתקעו עם מלאי רב שעלה להן ביוקר. אם נוסיף לכך את ההאטה המשמעותית בצריכת מוצרי חשמל, נקבל סחורה רבה במחסנים שמחירה מתנפח מדי יום.
משבר הקורונה יצר מחסור במכולות והתפרצויות מחודשות של נגיף הקורונה בסין פגעו בסחר העולמי. התוצאה היתה עיכובים בשרשרת האספקה שנמשכו לאורך שנתיים וזינוק במחירי השינוע של מכולה מסין לאזור הים התיכון. מחיר מכולה עלה מ־4,000 דולר ל־6,000 דולר ולכ־16 אלף דולר. באותה העת הציבור היה בסגר, שדרג את הריהוט בבית והחליף את כל מוצרי החשמל במטבח.
יבואניות מוצרי החשמל, שראו לאורך משבר הקורונה את מחירי התובלה מזנקים ואת מחירי חומרי הגלם ממשיכים לעלות, ובמקביל נבהלו מההתפרצויות החוזרות של הנגיף וחששו לעיכובים באספקה, ביצעו הזמנות גדולות של סחורה מהספקים שלהם בעולם, ואחסנו אותה במחסנים לוגיסטיים.
אבל אז מחירי השינוע התחילו לרדת בהדרגה וחזרו למחיר ממוצע של 4,000 דולר למכולה סטנדרטית. במקביל, הציבור שכבר הצטייד במוצרי חשמל חדשים בשנות הקורונה, צמצם קניות ואחרי סגרים ממושכים הפנה את הכסף לטיסות לחו"ל ומסעדות. לא רק זאת, העובדה שהקיץ השנה לא היה שרבי יצרה ביקושים נמוכים מצד הקונים. מדי שנה מוחלפים כ־10% מהמזגנים הישנים שבבתי הלקוחות, אבל הקיץ השימוש במזגנים היה נמוך, ובהתאם נרשמו פחות תקלות והחלפות. פרויקטים של בנייה סייעו ליבואניות המזגנים אבל ברשתות החשמל מכירות המזגנים ומוצרי החשמל לבית נותרו חלשות.
בעיה נוספת של יבואניות מוצרי החשמל היתה שינויים ברגולציה. רפורמת היבוא שנכנסה לתוקף השנה מחייבת את היבואנים, בין היתר, לייבא מוצרי חשמל עם יעילות אנרגטית גבוהה, אך במחסני היבואניות עדיין קיימים מוצרים בעלי יעילות אנרגטית נמוכה שאינם מותאמים לתקנים החדשים.
וכך נוצר מצב שבו כמויות גדולות של סחורה נותרו במחסנים, סחורה ששונעה במחיר גבוה במיוחד, וכעת היא מאופסנת במחסנים כאשר האחסנה שלה התייקרה גם היא בעקבות עליית המדד. כל אלה חתכו ברווחים של היבואניות מתחילת השנה.
המלאי של יבואנית מוצרי החשמל, ברימאג, שמייבאת בין היתר את מקררי LG ובקו, קנווד ומוצרי חשמל קטנים של דלונגי, גדל נכון לספטמבר 2022 בכ־60 מיליון שקל, שהיוו 41% והצטבר ל־199 מיליון שקל. עיקר העלייה, של 49 מיליון שקל, היתה בתחום מוצרי החשמל הביתיים. בברימאג מסבירים, כי הגדילו מלאי כחלק מההתמודדות של החברה עם ההתייקרות מחירי המוצרים ועלויות השילוח הימי, וגם לטובת הכנסת מגוון חדש של פריטים במותגי החשמל השונים שהיא משווקת.
כך, הרווח הגולמי של ברימאג קטן ב־16.5% מתחילת השנה ל־100 מיליון שקל ושיעור הרווחיות נשחק ל־25.4% לעומת 31.4% בתקופה המקבילה. הירידה ברווחיות נרשמה בשל ירידה של 26 מיליון שקל ברווח הגולמי (קיטון של 7.2% בשיעור הרווח הגולמי) בתחום מוצרי החשמל הביתיים שעליהם שילמה ברימאג מחיר גבוה יותר ביחס לתקופה מקבילה לאחר שהספקים של LG ובקו בטורקיה העלו לה את מחיר הקנייה, ולדברי החברה גם בשל "גידול בהוצאות בעלויות הובלה ימית ועלייה בהוצאות אחסנה". במגזר מוצרי החשמל הביתיים ירדו המכירות של החברה מתחילת השנה ב־3%, אבל הרווח במגזר זה צנח בכ־67%. ברימאג הפסיקה לשווק את LG ובקו למחסני חשמל בעקבות סכסוך על מחירי הקנייה, אך בתחילת השנה הקרובה היא צפויה להחזיר את המותג LG לחנויות הרשת, בשלב זה ללא בקו.
גם מצבה של יבואנית מוצרי החשמל ראלקו דומה. המלאי של ראלקו זינק ב־55% ונכון לספטמבר 2022 היא צברה מלאי בהיקף 60 מיליון שקל, לאחר הצטיידות בכמויות סחורה גדולות בתקופת הקורונה. מכירות החברה עלו מתחילת השנה בכ־3% בלבד, ושיעור הרווחיות הגולמית ירד ל־26% בהשוואה ל־32% בתקופה המקבילה. החברה מייחסת את הירידה ברווחיות בהתייקרות מחיר המוצרים ושינוי שער הדולר.


אצל היבואניות תדיראן ואלקטרה מוצרי צריכה זינק גם כן המלאי, אם כי בשתי החברות זה נבע, בין היתר, ממוצרים מתחום מערכות החימום הביתי, פאנלים סולאריים ומוצרים מתחום האנרגיה, וזאת בעקבות רכישות והסכמים שעליהם חתמו החברות בתחומי הפעילות החדשים. המלאי של תדיראן גדל גם כתוצאה מכך שהיא הגדילה והקדימה את ההצטיידות במזגנים לקראת עונת הקיץ וכך היא רשמה זינוק של 82% בכמות המלאי שהצטבר ל־540 מיליון שקל מתחילת השנה. המלאי של אלקטרה מוצרי צריכה גדל גם הוא ב־60 מיליון שקל, שהיוו עלייה של 7.8%, והצטבר ל־845 מיליון שקל. חלק ניכר כאמור נובע מהגדלת הפעילות במפעל המזגנים של החברה בעיקר בתחום מערכות החימום.
הכנסות תדיראן במגזר מוצרי הצריכה, שבו היא מייבאת, מייצרת ומשווקת את מזגני תדיראן, מושפעות מגורמים עונתיים. בדרך כלל חלה במגזר זה עלייה ניכרת במכירות החברה בחודשי הקיץ, אלא שהשנה לא היה שרב, כך שתדיראן מכרה ברבעון השלישי פחות מזגנים מאשר ברבעון המקביל. עם זאת, בתשעת החודשים הראשונים של השנה מכירות המזגנים רשמו גידול כספי בשל עליות מחירים.
עם פרסום דו"חות הרבעון השלישי, אמר בעל השליטה משה ממרוד: "זה היה הקיץ הכי נעים שיכול להיות. אירופה התפוצצה מחום ופה לראשונה זה 14 שנה לא היה גל חום. לא היתה שנה נוחה כזו בעונת הקיץ אף פעם. אני מאמין שנסיים את השנה עם עלייה קלה במכירות המזגנים ומאוזנת כספית".