סגור
קפה נואר תל אביב בין המסעדות שמכבדות BUYME
קפה נואר בת"א, בין המסעדות שמכבדות BUYME. "לפחות וולט נותנת שילוח" (צילום: אביגיל עוזי)

בלעדי
BUYME רוכבת על הגל: מגדילה עמלה למסעדות

חברת שוברי המתנות, שגם כך גוזרת קופון על חשבון המסעדות, הודיעה כי תקפיץ את העמלה בכ־5% בשל "התשומות שהיא משקיעה במותג". המסעדנים מסרבים: "זו חזירות, היא לא יצרנית ולא קונה חומרי גלם". BUYME: "מדובר במהלך נקודתי"

חברת שוברי המתנות BUYME מגדילה את העמלה שהיא גובה ממסעדנים במימוש גיפט קארד של החברה. ל"כלכליסט" נודע כי BUYME שלחה בשבועות האחרונים למסעדנים מכתבים עם דרישה להקפיץ את העמלה ב־5%-4%, לא כולל מע"מ. השינוי בעמלה ייכנס לתוקף ב־1 בפברואר.
העמלה שמשלמות כיום המסעדות משתנה בין מסעדה למסעדה ונעה לרוב בין 9% ל־20%, והעמלה החדשה שמבקשת החברה לגבות מהווה עבור חלק מהמסעדות התייקרות של 40%-30% בעמלה, שכמו כל התייקרות – תגולגל על המחיר לצרכן. החברה דורשת להעלות את העמלה במימוש גיפט קארד פרטי ובמימוש גיפט קארד מוסדי, כגון גיפט קארד שניתן כמתנה ממקום העבודה.
BUYME טענה בפני בעלי המסעדות כי היא נאלצת להגדיל את העמלה "לאור התשומות שהיא משקיעה במותג". אלא שהמסעדנים מסרבים לאשר את ההתייקרות, וטוענים כי יעדיפו להפסיק לכבד את שוברי המתנה שלה. בימים הקרובים צפויים נציגי החברה לקיים פגישות משא ומתן עם כמה מבעלי המסעדות.
"BUYME אומרת שהתשומות עלו לה. על אילו תשומות היא מדברת? היא פלטפורמת שוברי מתנות, היא לא יצרנית, היא לא קונה חומרי גלם. אז על מה היא רוצה תוספת? זו חזירות לשמה", אומר מסעדן ש־BUYME מבקשת להגדיל לו את העמלה מ־12% פלוס מע"מ ל־16% פלוס מע"מ.
BUYME הוקמה ב־2012 ושבע שנים לאחר מכן מייסדיה מכרו את חלקם לקבוצת טלכלל לפי שווי של 250 מיליון שקל. עם המסעדות שמכבדות את השוברים של BUYME נמנות טאיזו, קלארו, שגב, התרנגול הכחול, בית תאילנדי, נאם, אגדיר, לנדוור, זוזוברה, סבסטיאן, אונמי, קאב קם, קלמטה, קפה נואר, יפו תל אביב, דיקסי, פריים סושי – ורבות נוספות.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל BUYME תומר כהן
מנכ"ל BUYME תומר כהן
מנכ"ל BUYME תומר כהן. טראפיק גבוה
(צילום: סיון פרג')
לדברי מסעדנית בכירה שמפעילה רשת מסעדות, חברת שוברי המתנות דורשת לייקר לה את העמלה ב־5%: "BUYME הודיעה לנו שהחל מפברואר העמלה שלנו עבור גיפט קארד תעלה מ־15% ל־20%. לא אישרנו את זה כמובן, גם אם זה יהיה ברמת הפסקת עבודה איתה. לא ברור לנו אילו תשומות יש לה, ואין שום הצדקה שהעמלה תעלה בצורה חדה כזו. היא טוענת שהיא מייצרת למסעדות טראפיק, אבל ההיקפים אצלנו לא גדולים ומסתכמים בעשרות אלפי שקלים בחודש. זה כסף קטן יחסית לשיעור העמלה שהיא דורשת, ואם אני מפסיקה לעבוד איתה, אני מהר מאוד מכסה את ההפסד הזה. לתת לה 20% פלוס מע"מ זו חזירות. מי היא, וולט? לפחות וולט נותנת שילוח, נותנת שירות. אילו תשומות יש ל־BUYME חוץ מעלויות השיווק? ושום עלות שיווק לא עלתה ב־24%. אנחנו לא נאשר את העליות האלה".
בצד של BUYME טוענים שהם מייצרים למסעדנים טראפיק גבוה וגם שבדרך כלל לקוחות שמגיעים עם שובר הנחה לרוב מזמינים מנות בשווי הגבוה משווי שובר המתנה, כך שהעמלה שהמסעדה משלמת בסוף לפלטפורמה על אותה הזמנה נמוכה ביחס לחשבון הסופי.
מסעדן נוסף ש־BUYME ביקשה להכפיל את העמלה שהמסעדות בבעלותו משלמות לה, הודיע לחברה שהוא מפסיק לכבד את השוברים שלה באופן מיידי: "אני לא הסכמתי לזה בשום צורה. BUYME מאוד זניחה אצלי. בחודש טוב זה מגיע להיקף כספי של 15 אלף שקל בשתי מסעדות שאני מפעיל. היא רוצה להעלות לי את העמלה ל־20%. לא הסכמתי ואמרתי לה שאני לא מכבד שוברים ממחר. נראה לי שאין שום מסעדה שהפעילות שלה מתבססת על BUYME, כך שלא תהיה בעיה להפסיק את הפעילות איתה".
מ־BUYME נמסר בתגובה: ״מדובר במהלך נקודתי שמהותו שיח משותף מול מספר מסעדות בלבד ולחלוטין אינו מהלך גורף. מאז היווסדה, BUYME פועלת במשותף עם ענף המסעדנות ומסייעת בקידום מסעדות ובהגדלת קהל הלקוחות וההכנסות".