סגור
צומת עזריאלי בתל אביב, בעת הפגנת מחאה נגד המהפכה המשפטית
צומת עזריאלי בתל אביב, בעת הפגנת מחאה נגד המהפכה המשפטית. הקניון הוא הנפגע העיקרי (צילום: עמיר טירקל)

בלעדי
הפגנות במקום קניות: צניחה בפדיוני הקניונים במוצ"ש

הציבור מוותר על שופינג: על פי נתוני חברת ריס, עזריאלי ת"א ספג ירידה של 42% בפדיונות במוצ"ש בחודשים ינואר־פברואר, בהשוואה לדצמבר. חנויות הלבשה מדווחות על ירידה של 90%, בעוד קומת המזנונים נהנית מזינוק בהכנסות. הקניונים האזוריים ירדו ב־9.5%

הציבור בוחר להפגין נגד הממשלה במקום לעשות שופינג: הפגנות המחאה ההמוניות נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, שמתקיימות מדי שבוע במוצ"ש, פוגעות בפדיונות הקניונים, שפתוחים משעה לאחר צאת השבת ועד 11 בלילה. ההפגנות, שסוחפות מאות אלפים כבר תשעה מוצ"שים רצופים, מתקיימות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, שהמרכזי שבהם הוא צומת עזריאלי תל אביב, לשם הגיעו במוצ"ש האחרון 160 אלף מפגינים.
על פי נתוני ריס שהגיעו לידי "כלכליסט", הפדיונות בעזריאלי תל אביב במוצאי שבתות בינואר־פברואר הסתכמו בממוצע של 10.5 שקל למ"ר, ירידה של כ־42% בהשוואה למוצאי שבת בדצמבר 2022, אז עמד הממוצע על 18 שקל למ"ר.
בהשוואה לפדיונות הממוצעים בקניונים האזוריים, הפגיעה בעזריאלי תל אביב גבוהה משמעותית. על פי ריס, הפדיונות במוצאי שבת בקניונים אזוריים בדצמבר 2022 הסתכמו ב־42 שקל למ"ר, בעוד בחודשים ינואר ופברואר השנה הם ירדו ל־38 שקל למ"ר, ירידה של 9.5%. ממוצע הפדיונות הארצי בכלל מרכזי המסחר והחנויות ברחובות הערים ירד בשיעור זהה מ־43 שקל למ"ר בדצמבר 2022 לכ־39 שקל למ"ר בינואר פברואר.
לטענת שוכרים שמפעילים חנויות בקניון עזריאלי, הירידות חדות אף יותר. רמת הפדיונות משתנה בין עסקים מתחומים שונים, ולכן חלק מהשוכרים חשים בירידות גבוהות של עד 90%. אחד השוכרים שמפעיל רשת הלבשה ידועה סיפר שבחנות בעזריאלי תל אביב ירדו הפדיונות ב־60% עד 70% בממוצע במוצאי שבת בחודשיים האחרונים. בעל רשת בינונית נוספת למוצרי פנאי שמפעיל חנות בעזריאלי תל אביב טוען שנרשמו ירידות של קרוב ל־90%. המרוויחים היחידים שעשויים ליהנות מהמוני המפגינים שמגיעים במוצ"ש להפגין הם הפודטראקים ובר המשקאות שממוקמים במתחם הקולינריה בקומת הקרקע בעזריאלי, שם מדברים דווקא על עלייה של עשרות אחוזים בפדיונות.
גם מועדון זאפה מידטאון בתל אביב, שנמצא בסמוך למוקד ההפגנות, סופג פגיעה בהכנסות במוצ"ש. במוצ"ש האחרון הודיע הזמר אביב גפן למעריציו על ביטול ההופעה שהייתה אמורה להתקיים באותו יום.
ביטול של מופע אינו עניין של מה בכך עבור המארגנים ועבור בעלי מתחם ההופעות. במקרה של זאפה, שמחזור המכירות שלה מושפע גם ממכירת מזון ושתייה ביום המופע, מדובר בהפסד של עשרות אלפי שקלים בכל מוצ"ש שבו מתקיימת הפגנה בצומת עזריאלי, כאשר חלק מבעלי הכרטיסים לא מצליחים להגיע למופע בשל פקקים או סגירת כבישים. בביטול או דחייה של מופע, כמו במקרה של אביב גפן, הפגיעה גדולה עוד יותר.