דו"ח המבקר
דו"ח חמור על פינוי מתחמי תעש: המדינה כשלה בטיפול בקרקעות מזוהמות
מבקר המדינה קבע: "הליקויים מעידים על אוזלת יד מתמשכת של הגורמים הנוגעים לפינוי מתחמי תעש ולטיפול בזיהומים שבהם, ומגבירים את הסיכון לשלום הציבור, לבריאותו, לסביבה לחי ולצומח"
דו"ח מבקר המדינה בעניין "פינוי מקרקעי תעש ושיקומם", שהתפרסם אתמול, קובע באופן חד משמעי כי המדינה, לרבות משרד האוצר ורמ"י, כושלות בטיפול בסוגיית הטיפול בקרקעות מזוהמות. הדו"ח קובע כי השיטה של המדינה לכרוך את הטיפול בזיהומים ובשיקום הקרקע שהיא ומוסדותיה זיהמו באמצעות קידום תוכנית מפורטת לאותה קרקע, המאפשרת לשווק את הקרקע, לא מאפשרת טיפול אפקטיבי. אין להקל ראש בעניין, הזיהומים הם בגדר סכנה לבריאות הציבור, לסביבה, לחי ולצומח, וחומרי הנפץ מהווים סכנה לחיי אדם. מעבר לכך, אי פיתוח הקרקעות המתוכננות לא מאפשר את הגדלת היצע הדיור והכנסות למדינה משיווק הקרקע.
בהסכמים להקמתה של תעש כחברה ממשלתית, ב-1990, נקבע כי רמ"י תחכיר לה כ-80,000 דונם. לאורך השנים התגלו במתחמי תעש, שמרביתם סמוכים לערים וישובים, זיהומים חמורים בקרקע ובמים וחומרים מסוכנים נוספים, ובהם חומרי נפץ ונפלים. יש להזכיר כי ב-1992 אירע פיצוץ במפעל תעש שבנוף ים, שבו נהרגו 2, נפצעו 34, ונגרם נזק ב-24 מיליון דולר. ב-2023 אירעו במתחם פיצוץ ושריפה.
במהלך שנות ה-90 של המאה העשרים העתיקה תעש את מפעליה מיבנה, תל אביב, ירושלים ונוף ים. לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל תוכנן כי ביולי 2024 יסתיים פינוים של מפעלי תעש מערכות מאזור השרון, אולם מועד זה נדחה בעקבות המלחמה לסוף 2026. עדיין אין מועד לפינוי מתחם טירת כרמל. מתחמי תעש ברמלה ונוף הגליל לא יפונו.
יש להזכיר כי תעש הופרטה. ב-2015 הועבר עיקר פעילותה העסקית של תעש לתעש מערכות, למעט פעילויות מסוימות שהועברו בפועל לחברה הממשלתית תומר. ב-2018 נמכרה תעש מערכות לאלביט מערכות.
דוח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול מציין ליקויים רבים: חוסר בנורמות המוסדרות בחקיקה ראשית לקביעת אחריות ולטיפול בקרקעות מזוהמות; נצר השרון (חברה ממשלתית הפועלת לשיקום קרקעות של מפעלים ביטחוניים שבהם פעלה התעשייה הצבאית בטרם מכירתה בשנת 2018) ורמ"י לא פעלו כנדרש לשמירה על שלום הציבור מפני הסכנות שבמתחם נוף ים; משרד האוצר, משהב"ט, המשרד להגנ"ס, רמ"י ורשות המים לא מימשו את התחייבותם מספטמבר 2015 בפני בית המשפט העליון לפינוי מתחם נוף ים ולטיהורו; עד לפרוץ מלחמת חרבות ברזל חלה דחייה של כשנה וחצי בפינוי מתחמי תעש מערכות מאזור השרון, ובעקבות המלחמה מסתמנת דחייה של כשנתיים וחצי נוספות; כשנתיים וחצי לאחר המועד שנקבע טרם סיימה נצר השרון את חקר הקרקע במתחם אליהו שבמתחם השרון, ועוד.
המבקר קושר את פינוי מפעלי תעש גם לענייני נדל"ן: "על משרד האוצר, משהב"ט ורמ"י לתקן את הליקויים שעלו בביקורת, ובכלל זאת לפעול לקידום פינויה של תעש מערכות ממתחמי תעש באזור השרון וטירת הכרמל שבהם היא פעילה, בהתחשב בהשלכות מלחמת חרבות ברזל, לרבות בחינת האיזון הנדרש בין המשך הייצור במתחמים אלו במהלך המלחמה לבין פינויים. זאת כדי להסיר את הסכנות לציבור, כדי לקדם את התוכניות לבנייה של כ-36,000 יח"ד באזור השרון ולקבל הכנסות של כ -33 מיליארד שקל לקופת המדינה, וכדי להגדיל את היצע התעסוקה בנגב".
כאמור, מבקר המדינה יוצא נגד השיטה של המדינה הכורכת קידום תוכניות מפורטות, שמכוחן ניתן להוציא היתר, ושיווק קרקעות כתנאי לטיפול בזיהום הקרקע. "מומלץ כי עד לסיום החקיקה האמורה (הכוונה ליוזמת המשרד להגנת הסביבה לחוק שיסדיר תהליכים למניעת זיהום קרקע ולשיקום קרקעות מזוהמות, ג.נ) תבצע רמ"י ניתוח של הסיכונים הקיימים בקרקעות שזיהמו המדינה ומוסדותיה, ובהתאם לתוצאותיו יפעלו משרד האוצר ורמ"י לקביעת הסדר מימון או תוכנית מגובה בתקציב שיאפשרו לקדם את שיקום קרקעות אלה, לרבות מתחמי תעש, ולא יכרכו את הטיפול בזיהומים ובשיקום הקרקע בקידום תוכנית מפורטת המאפשרת את שיווקה של הקרקע לבנייה".
מעמותת אדם טבע ודין נמסר: "על פי עמדתנו, אין לקשור בין אישור תוכניות לבנייה בקרקע מזוהמת לבין הטיפול בזיהום. תלות זו עומדת בלב הכישלון המתמשך של המדינה בהתמודדות עם נזקי הזיהום התעשייתי. בשונה מכל מזהם אחר, שלרוב מחויב בצו בית משפט לטפל מיידית בנזק שגרם, המדינה מתירה לעצמה לדחות את הטיפול עד לאישור תוכניות שיווק ובנייה – עיוות חמור שחייב תיקון חקיקתי. מדיניות זו יוצרת לחץ כבד ולא ענייני על מוסדות התכנון לאשר בנייה על קרקעות מזוהמות, ובמקרים כאלה מאושרת לא פעם בניה גם במקומות שאין זה נכון לבנות בהם".