סגור
מפעל תעש ב רמת השרון
מתחם תעש ברמת השרון. יש תחמושת שמיוצרת רק שם (צילום: שאול גולן)

פגזים במקום בתים: משרד הביטחון מבקש לעכב את פינוי מתחם תעש בשנה וחצי

משרד הביטחון מקדם החלטה שתעכב את פינוי המתחם ברמת השרון - בו אמורות להיבנות 36 אלף יחידות דיור - במהלך חריג שנועד לאפשר לאלביט להמשיך בייצור מוגבר של תחמושת. אובדן ההכנסות למדינה מהעיכוב מוערך ב־1.6 מיליארד שקל בשנה. רמ"י: "מהלך פסול עם הטבה לחברה פרטית" 

מאמצי ההתחמשות המוגברים של צה"ל הובילו את משרד הביטחון לקדם החלטת ממשלה שתעכב לפחות בשנה וחצי את פינוי מתחם תעש (התעשייה הצבאית) ברמת השרון. המהלך החריג נועד כדי לאפשר לאלביט מערכות, שמחזיקה במתחם, להמשיך ולהפעיל את ייצור התחמושת שלה במקום במתכונת מוגברת לצד התחלת הייצור באתר החדש שייפתח בקרוב ברמת בקע שבנגב. משרד הביטחון גם מבקש ממשרדי האוצר, הבינוי והשיכון ומרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לפטור את אלביט מתשלום הקנסות ודמי שימוש מוגדלים וחריגים למדינה על אי עמידה בלוחות הזמנים לפינוי הקרקע.
לפי רמ"י מדובר בקנסות וסנקציות שהיקפן כ־140 מיליון שקל בשנה. הסכומים הגבוהים נקבעו מלכתחילה כדי לתמרץ את אלביט לפנות את הקרקע היקרה ללא דיחוי, ופרט לפטור שתקבל אלביט מתשלום הקנסות, עיכוב פינוי השטח ברמת השרון יעכב את הליכי התכנון ודחיית השיווק העתידי שלו, שמשמעותם אובדן הכנסות למדינה בהיקף של 1.6 מיליארד שקל לכל שנה של דחייה.
אלביט, שבשליטת מיקי פדרמן צריכה לפנות את רוב מתקניה על המתחם שטחו כ־7,000 דונם עד סוף יוני. הקרקע שעליה לפנות אמורה לעבור תהליכי טיהור מורכבים בעקבות זיהום הקרקע ומי התהום שנגרם במשך עשרות שנות פעילות במקום . עם השלמת הטיהור רמ"י אמורה לשווק את הקרקע לבנייה למגורים כשעל פי התוכניות יוקמו בה כ־36 אלף דירות.
בהצעת ההחלטה שמתגבשת במשרד הביטחון מוסבר העיכוב בפינוי במאמץ המלחמתי, ובצורך בתחמושת בהיקפים משמעותיים. מוז אוקטובר האיצו החברות הביטחוניות את הייצור שלהן עבור צה"ל תוך תוספת של קווים חדשים כדי לעמוד בביקוש הגבוה.
הצורך בייצור מוגבר של חימושהתחזק בחודשים האחרונים על רקע ההידרדרות הביטחונית החמורה בישראל: דשדוש מתמשך בעזה וסיכוי גבוה להתלקחות בצפון למלחמה כוללת עם חזבאללה, פערים בהצטיידות בחימושים מסוגים שונים בתקופה שקדמה למלחמה וכן איום מוחשי באמברגו נשק מצד ארה"ב ומדינות נוספות במערב.
לפי גורמים במערכת הביטחון, בשל הצורך לעמוד בהיקפי הייצור שהכתיב צה"ל עיכבה אלביט את העברת קוו הייצור לרמת בקע ולפי הערכות החברה תאלץ להמשיך ולייצר ברמת השרון עוד כשנתיים, ובמקביל תפעיל קווים חדשים בדרום, עם השלמת הקמת האתר החדש בחודשים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
מנהל רמ"י ינקי קוינט ובעלי אלביט מערכות מיקי פדרמן
מנהל רמ"י ינקי קוינט ובעלי אלביט מערכות מיקי פדרמן
מימין: מנהל רמ"י ינקי קוינט ובעל השליטה באלביט מערכות מיקי פדרמן. פטור מקנסות בגובה 140 מיליון שקל בשנה
(צילומים: אלכס קולומויסקי, אוראל כהן)
אחד ההסברים שמעלים גורמים ביטחוניים לצורך בדחיית הפינוי מרמת השרון הוא התלות של צה"ל בתחמושת שמיוצרת רק שם, כולל פגזי 155 מ"מ ו־120 מ"מ לכוחות הארטילריה והשריון. זו תחמושת שחסרה בכל העולם, בין השאר בגלל הימשכות המלחמה באוקראינה.
אלביט מערכות מחזיקה בקרקע ברמת השרון מאז הפרטת תעש ב־2018 בתום הליך ארוך שנים, סבוך ורווי טלטלות. החברה רכשה את תעש מהמדינה ב־1.8 מיליארד שקל והתחייבה שתפנה את המתחם ברמת השרון עוד ב־2023 עם השלמת הקמת הקריה התעשייתית שלה בדרום.
אלא שלוחות הזמנים לפינוי השטח הוזזו פעם אחר פעם, בין השאר בשל הימשכות הפרטת תעש. כשהמלחמה פרצה, באוקטובר האחרון, רבים מעובדי הקבלן שהועסקו בבניית המתחם החדש של אלביט ברמת בקע עזבו את הארץ, באופן שהאט את עבודות ההקמה.
אלביט מתכננת את העתקת פעילותה לרמת בקע כבר כמה מספר שנים, ואת הפרויקט מוביל אודי ורד שמנהל את תחום היבשה בחברה. כשיפתח, האתר החדש אמור להעסיק כ־2,000 עובדים ויכלול כ־150 מבנים שישמשו בין השאר לייצור חימושים מסוגים שונים. בכירים באלביט אמרו בעבר כי הייצור ברמת בקע יתבסס על מיכון חדיש שיכלול רובוטים ומערכות רנטגן לשיפור בקרת האיכות של המוצרים תוך ייעול ניכר של תהליכי הייצור.
המהלך שמקדם משרד הביטחון יאפשר לאלביט להמשיך לייצר גם ברמת השרון והחל מהחודשים הקרובים גם ברמת בקע. מצב זה עשוי להיטיב עם משרד הביטחון וצה"ל, שכן הכפלת קצב ייצור התחמושת תאפשר קיצור של לוחות זמנים לאספקה למלאי הפגזים. מצב כזה עשוי להיטיב גם עם אלביט עצמה, שכן הוא יאפשר לה לקצר את משך זמני האספקה גם ללקוחותיה בחו"ל שמתחמשים באופן נרחב בשל המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה. בסוף 2023 עמד לה צבר הזמנות עצום שהסתכם ב־17.8 מיליארד דולר.
בחודשים האחרונים, ובעיצומה של הלחימה, חלק קטן מתעש רמת השרון כבר פונה. מדובר בשטח של כ־30 דונם שהחזיקה קבוצת SK של סמי קצב ובמרכזו מפעלי הייצור של חברת הנשק הקל IWI שהועתקו למתחם חדש בקריית גת.
עיכוב הפינוי של אלביט מעורר תרעומת ברשות מקרקעי ישראל שמתנגדת למהלך בתוקף ומגדירה את התוכנית "פסולה ובעייתית". שם רואים את מהלכי משרד הביטחון כהתערבות בהסכם שכבר נחתם בין המדינה לבין חברה פרטית כדי לאפשר לה להימנע מקיום התחייבויותיה במסגרת הסכם הרכישה של תעש.
בפנייה שעשה לאחרונה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הזהיר מנהל רמ"י ינקי קוינט כי "מדובר בצעד חריג בכל קנה מידה, שפרט למשמעויות המשקיות והכלכליות שלו על אוצר המדינה וביחס למתן הטבה כלכלית לחברה פרטית, גם נושא קושי בהיבטי הסבירות. חריגים ביותר הם המקרים שבהם הורתה הממשלה על שינוי תנאים בהסכם שנחתם בין המדינה לבין גורם עסקי".
קוינט חושש שבחסות המלחמה משרד הביטחון מייצר תקדים מסוכן שנוגע במהות ההתקשרויות בין המדינה לחברות עסקיות פרטיות. בפנייתו לשרים הזהיר כי "מתעוררת שאלת מימושו או אי־מימושו של מהלך דומה ביחס למקרים אחרים. בהתאם להצעת ההחלטה של משרד הביטחון, גורם עסקי שהתקשר עם המדינה בהסכם מחייב רשאי לצפות מעתה ואילך כי הממשלה תתערב בהסכם הפרטני ותאפשר לו להימנע מקיום חובתו לפי החוזה, תוך הענקת הטבה כלכלית משמעותית".
לפי קוינט, הסדר כזה גם מעורר קושי משמעותי בהיבטי השוויון ביחס להתנהלות המדינה מול גורמים פרטיים אחרים. "גם אם היזם שנהנה ישירות מההטבה שאותה מחליטה הממשלה להעניק לו עוסק בייצור של מוצר חיוני, עדיין מתעוררת השאלה מדוע הממשלה בוחרת להיטיב דווקא איתו ולא עם גורמים עסקיים אחרים שלפעילותם השפעה משמעותית על אינטרסים שונים של המדינה".

"כסף מחליף כיסים"

רמ"י מעריכה כי השיווק של קרקעות תעש ברמת השרון יגדיל את הכנסות המדינה בכ־33 מיליארד שקל. על רקע זה, בדיונים שהתקיימו באחרונה בין הצדדים רמ"י דרשה שאלביט תשלם לה את הקנסות על עיכוב פינוי המתחם, והציעה שהיא תגלם את מחירם במחיר הפגזים שהיא מוכרת למשרד הביטחון. לטענת גורם ביטחוני במהלך כזה רמ"י תוביל לקיצוץ בפועל בתקציב הביטחון — כשכסף ציבורי מחליף כיסים בין רשויות המדינה.
במכתבו לשרים קוינט הבהיר כי "אין מדובר בעמידה דווקנית על הוראת סעיף כזה או אחר בהסכם אלא סוגיית ליבה בעלת השלכות רוחב על יכולתה של רשות מקרקעי ישראלי לעמוד ביעדיה בתחום הדיור. ההצעה של משרד הביטחון לא מביאה בחשבון את ההשלכות המשקיות בתחום הדיור שעלולות להיות לצעד זה, ואת ההיבטים התקציביים בטווח הקרוב ובטווח הארוך".
גורם ביטחוני אמר כי למנהלי רמ"י הוצע לעשות את עבודות הסקר הדרושות בקרקע ברמת השרון במקביל להמשך הייצור של אלביט במקום, כך שאם הפעילות התעשייתית תימשך בו גם בשלוש שנים הבאות, העיכוב בפועל בשיווק הקרקעות יהיה של חודשים ספורים בלבד.
ממשרד הביטחון נמסר: "המשרד פועל בכל דרך כדי להבטיח את אורך הנשימה של צה"ל למערכה רב־זירתית מתמשכת ולצערנו, עמדת רמ"י מנותקת מהמציאות הביטחונית שעימה מתמודדת מדינת ישראל". באלביט סרבו להגיב.