סגור
רחוב ניצנים 20 חיפה
רחוב ניצנים 20 חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

למרות ההתנגדות: הוועדה המחוזית מקדמת בנייה למגורים בשטח ציבורי בחיפה

יזם חיפאי מבקש להקים בניין מגורים ובו 78 יח"ד ברחוב ניצנים, בכרמל המערבי. ייעוד המגרש ציבורי (חום) ואסור לבנות בו מגורים. יתרה מכך, לתוכנית מתנגדים יותר מ-700 תושבי חיפה, ואפילו מהנדס העיר שאמר כי "יש לדרוש תכנון שיהווה שיפור ביחס לקיים ולא רק שיפור כלכלי יזמי"

אתמול (א') תם מועד הגשת ההתנגדויות לתוכנית של יזם חיפאי שמבקש להקים בניין מגורים ובו 78 יח"ד במגרש בשטח 7 דונם ברחוב ניצנים, בכרמל המערבי. לכאורה מדובר בעוד פרויקט, אך ייעודו של המגרש ציבורי (חום) ואסור לכאורה לבנות בו מגורים. יש להוסיף לכך את העובדה שלתוכנית מתנגדים יותר מ-700 תושבי חיפה, ואפילו מהנדס העיר. המאבק כרגע הוא מול הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שבחרה לקדם את התוכנית.
בשנת 1961 אושרה תוכנית בניין עיר שקבעה שייעוד המגרש הוא לבניין ציבורי. כמו כן, התוכנית קבעה כי הבעלות על השטח תהיה של עיריית חיפה. ב-2013 פרסמה העירייה מכרז למכירת המגרש וזכתה בו חברת הבנייה של יובל אלון, בתמורה ל-19 מיליון שקל. הזוכה לא התמהמה והגיש לאישורה של הוועדה המקומית תוכנית שהציעה להקים במקום מתחם מגורים, וזו דחתה אותה.
אף על פי כן, הוועדה המחוזית, שדנה בתוכנית בחודש אוגוסט 2020, החליטה לקבל אותה: "מדובר באזור מגורים המרוחק ממרכז עירוני פעיל, שאינו נשען על רחוב, ומצוי שלא בקירבת שימושים חיוניים בסביבה. הוועדה סבורה שאין יתרון לשימוש של "בית ותיקים" במיקום זה וכי נכון לשקול לשנות את ייעוד המגרש מ"מרכז הוותיקים" ל"ייעוד מגורים". מצד שני, הוועדה דרשה מהיזם לתקן את עיצוב המבנים כך שיותאמו לטופוגרפיה ההררית.
התוכנית המתוקנת, שההתנגדויות לה הוגשו לאחרונה, הוצגה בפני הוועדה המחוזית במרץ 2021 ואושרה להפקדה. להתעקשות החברה שזכתה במכרז היה גם תג מחיר: שטח התוכנית נמכר בפברואר 2022 לחברה נכדה של "רמות בעיר", תמורת 59 מיליון שקל.
צאלה קוטלר הדרי, תושבת האזור, הובילה את המאבק הציבורי בתוכנית: "זה שטח ירוק איכותי, חלון לוואדי וריאה ירוקה משגשגת עם מינים ייחודיים לכרמל. לבניית הקומפלקס יהיו השלכות מרחיקות לכת". הדרי טוענת ש"אי אפשר להתחשב רק באינטרסים הכלכליים של היזם. עיריית חיפה לא מעוניינת בתוכנית הזאת, כך שהפרויקט לא מייצג אפילו את האינטרס הציבורי".
עו"ד שמרית גולן, ממשרד הרצוג פוקס נאמן, שחיברה את ההתנגדות עליה חתמו יותר מ-700 תושבי חיפה, סבורה שמדובר במהלך תקדימי ובעייתי: "יש פה משהו מאד חריג בעולם התיכנוני. ברור שיש לצופף ולדאוג לצרכי הציבור. מה שקורה פה זה שיש שטח שהיסטורית הוא ציבורי, שטח חום יחיד בשכונה, והיזם שינה את ייעודו למגורים כי זה יותר ריווחי. על בסיס הטעות של העברת המגרש לידיים פרטיות מקודמת פה תוכנית שסותרת את האינטרס הציבורי. היזם ידע בדיוק מה הוא קונה. ובכל זאת, התוכנית מאפשרת לו, אם ירצה, לבנות גן ילדים בשטח 150 מ"ר. לא ברור בכלל למה החליטו לתת תמריץ ליזם".
המתנגדים צירפו למסמך שחיברו את חוות דעתו של האדריכל שמואל גרואג, מומחה לשימור, שיוצא נגד הפרויקט: " המבנה המוצע בתוכנית חורג באופן ניכר מהגובה האופייני למבנים בשכונה וחוסם את הנוף של הולכי הרגל ברחוב ושל דיירים הגרים בסמיכות למבנה. מסיכום דרישות השימור על פי תוכנית המתאר המאושרת של העיר חיפה עולה כי יזמי התוכנית והועדה המחוזית לא עמדו בדרישותיה להכנת תוכנית ראויה שמתאימה למרחב שימור מרקמי, לא שמרו על אופי הבנייה הקיימת, לא קבלו חוות דעת של וועדת השימור או גורם אחר במוסדות התכנון, לא צרפו יועץ שימור לתוכנית ולא כללו בה הוראות שימור. מכל העולה לעיל יש להחזיר את התוכנית ליזמים עד שימולאו התנאים ולא לקדם את התוכנית עד שנושא השימור ייבחן בה כנדרש".
ההתנגדות של מהנדס העיר חיפה, האדריכל אריאל וטרמן, מוסיפה רבדים נוספים להתנגדות: "התוכנית המוצעת פוגעת במרקם הקיים ומכבידה על התשתיות בשכונה, בה קיים עומס תנועה ומחסור בשטחי ציבור. הסבת ייעוד המגרש למגורים תביא להעמסה נוספת על התשתיות הציבוריות באזור. התוכנית לא משפרת את המצב התכנוני בשטח, לא מאזנת בין הבינוי האינטנסיבי המוצע ביחס למיקום הרגיש בתוך הוואדי, פוגעת בסביבה ובבית גידול לצומח והחי. יש לדרוש תכנון שיתייחס לוואדי ויאפשר גישה ציבורית אליו, שיהווה שיפור מהותי ביחס למצב הקיים ולא רק שיפור כלכלי יזמי".