סגור

בלי העירייה: הסכם בין רמ"י לנמל חיפה על הקמת מבני מסחר ופנאי

ההסכם על חזית הים נחתם על אף עמדת ראש עיריית חיפה, שביקשה לעמוד בראש תאגיד שינהל את חזית הים. מנכ"ל משרד הפנים: "ישנם 'קשיים מהותיים' בהסכם, ביניהם הקמת תאגיד עירוני שאינו בשליטת העירייה"; חברת מועצת העיר: "כך יזם פרטי יעשה כרצונו, מבלי שלעיריית חיפה תהיה יכולת השפעה"

כשתוכנית חזית הים (תמ"א 13/3/א) אושרה, חזה יונה יהב, ראש העיר הקודם, שחיפה תהפוך לברצלונה. היום נודע שרשות מנהל מקרקעי ישראל (רמ"י) חברת נמלי ישראל (חנ"י) ונמל חיפה חתמו על הסכם לקידום תוכנית חזית הים. במסגרת ההסכם יועברו לרמ"י שטחים פוטנציאליים לקידום בנייה למגורים ולחנ"י, שטחים לצרכי איחסון ולוגיסטיקה. עיריית חיפה, שהתוכנית אמורה לשנות את פניה, לא שותפה להסכם.

משרד הפנים, שאחראי על הרשויות המקומיות מטעם הממשלה, תומך בעמדת ראש העיר חיפה עינת קליש-רותם שמבקשת לעמוד בראש תאגיד שינהל את חזית הים. במכתב שנשלח על ידי מנכ"ל המשרד יאיר הירש, ב-12.5.22 נטען כי ישנם "קשיים מהותיים" במתווה שרשות החברות והנמל ביקשו לקדם, וביניהם הקמה של תאגיד עירוני שאינו בשליטת העירייה.

2 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם מתמודדת ל ראשות עיריית חיפה
עינת קליש רותם מתמודדת ל ראשות עיריית חיפה
עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה
(זהר שחר)

ההסכם נחתם יום אחד בלבד לפני הגשת הצעות המחיר במכרז להפרטת נמל חיפה, שעליו מתמודדות חמש קבוצות שונות. אי ההסכמות בין העירייה לנמל יהפכו לירושה נפיצה עבור הזוכה במכרז. הזוכה יאלץ להגיע להסכמות כחברה פרטית ולא כחברה ממשלתית עם העירייה, ובמידה ולא ייחתם הסכם יאלץ להגיע להסכמות על הפעלה של כל בית עסק או שינוי בחזית הים אל מול העירייה וחנ"י ובכך הפעלת ופיתוח המתחם תהיה מסורבלת במיוחד.
תוכנית חזית הים אמורה לפתוח את חלקו המערבי של הנמל באמצעות מה שמכונה "הקמת חזית ים עירונית תוססת ופתיחתה לציבור". היא אושרה בחודש אוגוסט 2017 על ידי קבינט הדיור והיא כוללת כ-1,300 דונם ברצועה החופית שבין בית המכס לחוף השקט בבת גלים. 340 דונם מהשטחים הללו כלולים בשטחי הנמל ו-980 דונם בסביבה שגובלת במושבה הגרמנית ובעיר התחתית. במסגרת התוכנית מתוכנן שיקום של המבנים הקיימים - רובם האנגרים ישנים - שיוסבו למבני מסחר, בילוי, שטחי ציבור ותרבות.
הנמל המנדטורי אמור להפוך לנמל נוסעים בלבד, בתוספת לשטחי תיירות ובילוי, טיילת חוף, מלונאות ועוד. בנוסף, במתחם המוכר כ"חיפה אל עתיקה" שנמצא בחלק המערבי של התכנית, יתוכננו 500 יחידות דיור. בין היתר, התוכנית מציעה שיקוע של פסי הרכבת, מהלך שהיה אמור לאפשר מעבר חופשי לנמל, וגם, בינוי של עוד 4,500 יח"ד בשטח המסילה שמתפנה.
2 צפייה בגלריה
פקק ב נמל חיפה
פקק ב נמל חיפה
מפרץ חיפה
(צילום: שרון צור)
התוכנית, שנערכה בידי משרד האדריכלים מן שנער, ביוזמת נמל חיפה, נמלי ישראל, משרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית חיפה, הייתה אמורה ליצור מהפכה בעיר, שמאז תקופת המנדט מתנכרת לים, ולהוות מנוע צמיחה גם לרחובות ולשכונות יותר מרוחקים.
פנייתנו לעיריית חיפה בבקשה לתגובה לא נענתה.
שרית שטיינברג גולן, חברת מועצת העיר ויו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, מפרץ חיפה, סבורה שהעובדה שחיפה אינה שותפה להסכם חמורה ביותר: "נראה שלאורך כל הדרך ראש העיר חיפה עושה הכל כדי שההסכם לא יצא לפועל. התרוץ של עינת קליש הוא שמשרד הפנים לא מאפשר להקים תאגיד משותף עם חנ"י לניהול חזית הים ומנהלת, שעיריית חיפה תעמוד בראשה. המשמעות של אי החתימה על ההסכם היא שמחר, כשייבחר יזם פרטי, הוא יוכל לממש את תוכנית חזית הים כפי שהוא היה רוצה, מבלי שלעיריית חיפה תהיה יכולת השפעה".
יעקב קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אני מברך על חתימת ההסכם בין רשות מקרקעי ישראל לבין חנ"י ונמל חיפה שיאפשר את סיום הפרטת הנמל אותה הובלתי בתפקידי הקודם כמנהל רשות החברות".
יצחק בלומנטל, מנכ״ל חברת נמלי ישראל: ״בעקבות החתימה על ההסכם, חברת נמלי ישראל תקבל שטחים לוגיסטיים במטרופולין חיפה והצפון, מה שיאפשר הרחבה של הפעילות הלוגיסטית והתאמתה לצרכי המשק הנמלי ולגידול הפעילות הכלכלית של מדינת ישראל״.
אשל ארמוני יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה: ״אנו נמצאים בישורת האחרונה בהליך ההפרטה, ומגיעים לרגע זה גם כאשר הנמל בשיאו, וגם תוך השלמת הסכמים שנותנים לנמל אופק מבטיח לעשורים הבאים. אני מודה לכל מי שנטל חלק בהגעה להישג הזה. נמשיך לפעול מול משרד הפנים להשלמת הפערים בנושא הניהול המשותף של הנמל ועיריית חיפה עד למועד ההתמחרות בהליך ההפרטה״.