סגור

הקאמבק של מס דירה שלישית? מוסי רז הגיש הצעת חוק דומה לזו שנפסלה ע"י בג"ץ

הצעת החוק דומה להצעתו של כחלון מ-2016. רז אמר כי עליית מחירי הדיור היא אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה וכי מס על דירה שלישית ילחץ את המחירים מטה, יצמצם פערים ויותיר בידי המדינה כסף לפתרונות דיור ארוכי טווח

ח"כ מוסי רז (מרצ) הגיש הצעת חוק להטלת מס על הדירה השלשית, הדומה להצעת החוק שהגיש ב-2016 שר האוצר דאז משה כחלון. הצעת החוק של כחלון נפסלה על ידי בג"ץ בשל הליך החקיקה החפוז.
לפי הצעת החוק דאז הבעלים ישלם מס בגובה 1% משווי השוק של הדירה, עד תקרת מס של 18 אלף שקל לדירה בשנה. המס משולם בשני מועדים במהלך השנה, עד ה-30 ביוני ועד ה-31 בדצמבר. מי שמחוייב במס הוא בית אב שברשותו למעלה מ-249% בנדל"ן למגורים. החוק המוצע קובע שמי שיש לו למשל 2 דירות ועוד זכויות בדירות נוספות העולות על 49% אז יחוייב במס על הדירה השלישית לבחירתו.
על סכומים שלא שולמו במועד ייתווספו תשלומי הצמדה וריבית לפי מדד המחירים לצרכן, בתוספת ריבית בשיעור של 4%. חישוב המס בחוק מבוסס על הערכה סטטיסטית של המחיר המקורב לדירה באמצעות נוסחה שלוקחת בחשבון את גודל הדירה, המדד החברתי-כלכלי ואת מדד הפריפריאליות מטעם הלמ"ס.
1 צפייה בגלריה
ח"כ מוסי רז מפלגת מרצ
ח"כ מוסי רז מפלגת מרצ
ח"כ מוסי רז: "מס על דירה שלישית ילחץ את המחירים כלפי מטה"
(צילום: יאיר שגיא)
רז ציין שכחלק מהצעת החוק הישנה נקבעה הוראת שעה, לפיה חייב במס שימכור דירת מגורים שהייתה חייבת במס שבח, יהיה זכאי למענק מס בגובה של עד 85 אלף שקל במס השבח. בנוסף, מוכר הדירה יוכל להפקיד את תמורת המכירה בקופת גמל להשקעה שרווחיה יהיו פטורים ממס בעת פדיון הכספים.
עד ביטול המס, רשות המסים חילקה מענקים בשווי של 28.7 מיליון שקל לבעלי דירות שמכרו את דירתם השלישית, מענקים שנשארו בידי המוכרים על אף ביטול החוק. הבדל משמעותי מהצעת החוק הממשלתית דאז, הינו שהצעת החוק הנוכחית לא מביאה עמה הוראות שעה שמבקשות להעניק מענקים למשקיעים שמעוניינים במכירה של דירותיהם.
רז אמר כי עליית מחירי הדיור היא אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה. בעשירון העליון מחזיקים בשתי דירות ויותר ונהנים מעליית מחירי הדיור אך בעשירוני הביניים, בעיקר צעירים, משלמים שכר דירה ועליית מחירי הדיור מקטינה את רמת החיים שלהם וגורמת לדחיקתם מאזורי מגורים הקרובים לאזורי תעסוקה ולעתים אף מהארץ. מס על דירה שלישית ילחץ את המחירים מטה, יצמצם פערים ויותיר בידי המדינה כסף לפתרונות דיור ארוכי טווח.