סגור
נחלה מושב קרקע חקלאית
קרקע חקלאית. אחד הקשיים של המועצות האזוריות הוא הצורך לאשר את מתווה ההסכם מול יישובי המועצה (צילום: depositphotos)

בנייה במרחב הכפרי: מבוי סתום עם המועצות האזוריות

משרד השיכון קרא למועצות האזוריות לחתום על הסכמי גג כבר לפני שנה וחודשיים, אך הן דורשות לקצץ את תוספת יחידות הדיור

כבר שנה וחודשיים חלפו מאז שמשרד השיכון יצא בקול קורא אל מועצות אזוריות והזמין אותן לחתום על הסכמי גג, שכוללים תוספת של יחידות דיור, אך שום רשות לא ממש קרובה לחתימה. המועצות האזוריות שהביעו נכונות מסויגת הן חוף אשקלון, גולן, דרום השרון, רמת נגב, ומרחבים. על פי הערכות, ניתן להוסיף עשרות אלפי דירות במגזר הכפרי ביישובי המועצות האזוריות. עיקר המחלוקת הוא על מספר הדירות שדורשת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י): בניית כ־2,500 דירות בתוך ארבע שנים במועצה אזורית שתחתום על הסכם גג. זה אמנם מחצית מכמות הדירות הנדרשת מערים שחותמות על הסכם גג, אך גם חצי זה יותר מדי עבור המועצות האזוריות.
בשבועות הקרובים מועצת מקרקעי ישראל תדון בבקשת המועצות האזוריות להפחית את המספר ל־800 דירות. דבר נוסף שהן מבקשות הוא שגם מועצות שלא יוכלו לספק את המכסה שקבעה רמ"י ייבחנו לגופן ואולי יוכלו להיכנס להסכם.
אחד הקשיים של ראשי המועצות האזוריות הוא הצורך לאשר את מתווה ההסכם מול יישובי המועצה. לדברי אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, "אין חובה שכלל יישובי המועצה ייכללו בהסכם. במועצה שכוללת 30 יישובים ניתן לגייס רק שישה יישובים למשל, זאת אם המועצה מצליחה להגיע למספר הדירות הנדרש, אבל בסוף אנחנו נדרשים להסכם של האגודות השיתופיות שהן אלה שחוכרות את הקרקעות מהמדינה".
1 צפייה בגלריה
אושרת גני גונן ראש מועצה אזורית דרום השרון
אושרת גני גונן ראש מועצה אזורית דרום השרון
אושרת גני גונן. "אין חובה שכל יישובי המועצה ייכללו בהסכם"
לדבריה, כדי לתמרץ את האגודות יש לאפשר צמיחה דמוגרפית והרחבה של היישובים המוגבלים כיום על ידי המדינה במספר יחידות הדיור שהם יכולים להתפתח אליה. כך למשל קיבוץ במרכז הארץ מוגבל לעד 400 יחידות דיור, וגם את זה יש לשנות לתפיסתה, מאחר שזה מהווה חסם. תמריץ נוסף שדורשים במועצות הוא שלפחות 50% מהדירות שישווקו יימכרו לבני המקום בפטור ממכרז, בדומה למכרזים שהתקיימו בחלק מהערים.
גונן מוסיפה גם את ההיבט הכלכלי: "מועצה צריכה לראות שהיא יודעת לאזן את הצמיחה הדמוגרפית בארנונה עסקית, ואז צריך לראות אם יש מספיק שטחי תעשייה מניבים. אם אין צריך לייצר עוגנים כלכליים ועדיף שיהיו אלה עוגנים אזוריים".
מרמ"י נמסר בתגובה: "אנו פועלים להרחבת הסכמי הגג במועצות האזוריות, ואף תועלה במועצה הקרובה הצעת החלטה בעניין זה".