סגור
אתר בנייה עליו יוקם מלון שרונה של קבוצת נצבא ב תל אביב
אתר בנייה במרכז הארץ. העיריות יטילו סנקציות על חברות שיפתחו את האתרים ללא אישור (צילום: עמית שעל)

הקבלנים מאיימים בייצוגיות נגד העיריות שמסרבות להחזיר אתרי בנייה לפעילות

ראשל"צ, רמת גן, בת ים, גבעתיים ורחובות טרם נעתרו לדרישת שר הפנים להחזיר את אתרי הבנייה לפעילות, והקבלנים שוקלים לתבוע מהן פיצויים ביום שאחרי: "יהיו תביעות נגד הרשויות, אבל כרגע אנחנו חוששים מנקמנות של ראשי הערים"

אחרי שבועיים של הקפאה כמעט מוחלטת של ענף הבנייה, אתמול בבוקר נענו מרבית הערים לקריאתו של שר הפנים להחזיר את אתרי הבנייה לפעילות, עם או בלי הנחיות מיוחדות (מעבר להנחיות פיקוד העורף החלות על כולם). עם זאת, חמש ערים במרכז הארץ, שבהן נבנות בימים אלה עשרות אלפי יחידות דיור, יצאו בהודעה משותפת כי לא יאפשרו את החזרה לאתרי הבנייה.
בהודעה של ראשון לציון, רמת גן, בת ים, גבעתיים ורחובות נמסר כי "לאחר שורת התייעצויות שהתקיימו בין ראשי הערים בסוף השבוע, ולאחר הערכת מצב עם גורמי הביטחון, החליטו ראשי הערים להשאיר בשלב זה את האיסור לפתוח לפעילות את אתרי הבנייה. חברות קבלניות אשר יפתחו את האתרים ללא אישור הרשות המקומית יהיו צפויות לסנקציות מצד הרשות. ההחלטה התקבלה מתוך רצון לפעול להגברת תחושת הביטחון של הציבור בימים מתוחים אלה. במקביל נמשיך לבחון את האפשרות לפתוח בהמשך רק אתרים שיציבו אבטחה בפתח אתר הבנייה. הדיונים בנושא יימשכו עם נציגי הקבלנים ועם גורמי הביטחון השונים בימים הקרובים, ובתיאום בין העיריות השונות".
בעקבות הודעת הרשויות קבלנים רבים, ובראשם התאחדות הקבלנים, טוענים כי מדובר בפגיעה קשה בענף שאף עלולה למוטט חברות ולגרור נזק מצטבר רחב היקף עד כדי האטת הכלכלה. הקבלנים, למרות זעמם, חוששים מסנקציות ומנקמות של ראשי הערים ומפחדים לצאת מולם בגלוי. קבלן שבונה בכמה אתרים בערים שבהן הבנייה מוקפאת אמר בשיחה ל"כלכליסט" כי הוא מאמין שבהמשך יוגשו תביעות ייצוגיות נגד אותן הערים הפועלות ללא סמכות ובניגוד לעמדת המדינה: "יהיו תביעות נגד הרשויות ביום שאחרי, אבל כרגע אנחנו חוששים מנקמנות של ראשי הערים, שכבר החלו לאיים בכך ומדברים על הקבלנים כאילו הם אויבים".
עוד אמר כי מעולם בכל 75 שנות המדינה ענף הבנייה לא עצר את עבודתו. הוא נחשב תמיד לענף חיוני, וברור כבר כעת שיהיה צורך בפתרונות מגורים רבים בעתיד. לטענתו, הסיבה היחידה לאיסור על הבנייה היא הרצון של ראשי הערים למנוע כניסה של ערבים ישראלים לשטחם: "מדובר בהחלטה תקדימית מאוד מסוכנת שמקטלגת את אנשי ענף הבנייה כמחבלים. הם אומרים שאם יהיה פועל ערבי ישראלי זה יפחיד את התושבים, זה יכניס ללחץ. אבל מה קורה בבתי חולים או בסופר־פארם, שם הם לא מפחידים?".
לפי הקבלן, הנזקים שהצטברו עד כה הם אדירים ובאים לידי ביטוי בכמה מישורים: "אנחנו חייבים לשלם לעובדים הקבועים שלנו וגם לעובדים הזרים, אף שהם עובדים ב'יומיות'. אנחנו מבינים שברגע שהם לא יקבלו את הכסף, הם יעזבו את המדינה. במקביל אנחנו ממשיכים לשלם את הריביות, ואסור לשכוח שהענף הגיע למלחמה כשהוא כבר נמצא בתקופה קשה. אנחנו משלמים על שכירת המנופים ולא משתמשים בהם ובציוד נוסף ששכרנו לטובת הבנייה. בנוסף לכך יש ביזה באתרים. החברה שלי לבדה נמצאת בהפסד של כ־50 מיליון שקל מאז תחילת הלחימה".
עוד אמר הקבלן כי למרות היעדרם של הפלסטינים, המהווים את מרבית כוח העבודה בענף הבנייה, אפשר להסתדר כרגע גם עם עבודה חלקית: "70 עובדים שלנו גויסו למילואים והחזרה היא חלקית, אבל לפחות עובדים. בערים שיש בנייה אנחנו מסתדרים".
מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "סגירת ענף הבנייה תהווה את אחת הפגיעות הקשות ביותר למשק הכלכלי של ישראל מעולם. אירוע זה יביא לקריסת חברות שמעסיקות עשרות אלפי ישראלים, ומאות אלפי לקוחות עלולים להפסיד את כספם. זה יביא בעתיד לעליית מחירי דירות לאור קיטון דרמטי בהיצע ואובדן כושר הייצור. יש כאן פגיעה היקפית במשק לאור סיכון המערכת הפיננסית, שהעמידה אשראי בהיקף עצום של חצי טריליון שקל לענף הבנייה והתשתיות, סכום השווה לתקציב מדינת ישראל. קריסת חברות הנדל"ן תדרדר את יציבות הבנקים וגורמים חוץ־בנקאיים. מדינת ישראל החליטה שניתן להפעיל אתרי בנייה על ידי גורמים מוסמכים - הצבא, המשטרה ופיקוד העורף. לראשי ערים אין סמכות לפעול נגד החלטה זו, החלטתם איננה חוקית ומבוססת על רצונם שלא לאפשר לערבים תושבי ישראל להמשיך לעבוד.
1 צפייה בגלריה
רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון
רז קינסטליך ראש עיריית ראשון לציון
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשל"צ. "מד הלחץ של התושבים הוא על 200%"
(צילום: תמר מצפי)
"אנו מבקשים להרגיע את הציבור ולהדגיש כי העובדים הפלסטינים אינם חוזרים לעבוד, יש סגר בשטחים והם אינם עובדים באתרי הבנייה. אין הבדל בין עובדי הבניין הערבים תושבי ישראל לשאר הישראלים. אלה עובדים מקצועיים ומסורים, העובדים היום גם ביתר ענפי המשק בכל רחבי ישראל. כמדינה פלורליסטית, שוויונית ודמוקרטית איננו יכולים להתנהג כך, זוהי פגיעה קשה בערכי הדמוקרטיה שמובילים ראשי הערים באופן פופוליסטי ועוד מתגאים על כך ברשתות החברתיות וברצון להרוויח עוד מנדטים. הם לא מבינים שזו מלחמת קיום בשבילנו. המשך עצירת העבודות באתרים יביא בעוד זמן קצר לנפילה ולקריסה של חברות הבנייה, שידרדרו את כל המשק לתהום. אנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו למנוע את הפגיעה הזו".
רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, אמר בשיחה עמו כי העירייה לוקחת בחשבון היבטים נוספים כמו נושא הבטיחות באתרי הבנייה, והיא מוכנה להשיב את הבנייה באתרים בהדרגה. "בסוף צריך להבין שזה שבועיים שלא עובדים, לא חודשיים. תנו רגע לנשום, יש עשרות נרצחים בעיר הזו, מד הלחץ של התושבים כאן הוא על 200%. אמרתי גם לקבלנים שלאט לאט נחזיר, אין לי כוונה לסגור את האתרים לשנה".
בנוגע לקבלנים שפותחים את האתרים בניגוד להנחיית העירייה, אמר: "אותם הקבלנים שפותחים ככה את האתרים הדם יהיה על הידיים שלהם". על הנזק המצטבר לקבלנים אמר: "הנזק המצטבר הוא לכולם, למה להם מגיע יותר מלחנות הנעליים ברחוב רוטשילד? כי לקבלנים יש לובי חזק יותר? המשק כולו נפגע, המדינה צריכה לבוא ולהגיד שהיא תשפה, הקבלנים לא צריכים להיפגע".