סגור
תחנת הרכבת הנטושה מלחה ירושלים
תחנת הרכבת הנטושה במלחה ירושלים. מתוכננת כ"הכניסה הדרומית החדשה לעיר" (צילום: חזקי מוזס, ויקיפדיה)

רכבת ישראל מקדמת: מגדלים בני 40 קומות ל-400 יח"ד, מלונאות ומסחר מעל התחנה במלחה בי-ם

הוועדה המחוזית ירושלים תדון בתוכנית של הרשות לפיתוח ירושלים ורכבת ישראל, המציעה בניית מתחם ל-4 מגדלים בשטח של 200 אלף מ"ר, כולל מלונאות, תעסוקה, מסחר וכ-400 יח"ד למגורים; יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים: "זהו פרויקט חשוב שישמש האב תחבורתי"

הוועדה המחוזית ירושלים תדון בתחילת השבוע הבא בתוכנית ההתחדשות של תחנת הרכבת הנטושה במלחה, בירושלים.
התוכנית, שהיא יוזמה של הרשות לפיתוח ירושלים ורכבת ישראל, מציעה בניית מתחם ובו 4 מגדלים בגובה של עד 40 קומות, בשטח של 200 אלף מ"ר, כולל מלונאות, תעסוקה, מסחר ומגורים-כ-400 יח"ד. לפי הוראות התוכנית המקודמת, הזמן המשוער למימושה של התוכנית הוא 15 שנה, אך בעיריית ירושלים שואפים ליעד מיידי בהרבה.
תחנת הרכבת במלחה, שממוקמת ליד הגן הטכנולוגי, קניון מלחה, גן החיות ואיצטדיון טדי, הוקמה בשנת 2005 ופעלה עד שנת 2020. פתיחת תחנת הרכבת יצחק נבון, בכניסה המערבית לעיר, ייתרה את המשך קיומה של התחנה והיא נסגרה.
תוכנית הבנייה באתר תחנת הרכבת מלחה תואמת היטב את תוכנית האב לדרום מערב מלחה, שפורסמה ב-2019. התוכנית, שהיא מסמך לא סטטוטורי, ולכן לא מחייב, הוכנה עבור עיריית ירושלים ע"י צוות בראשות משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין. המטרה של עורכי התוכנית היתה להפוך את האזור, שמאופיין כעת בבנייה דלילה יחסית, ובחוסר קישוריות והליכתיות, ל"כניסה הדרומית החדשה לעיר". לצורך העניין, התוכנית מדברת על הפיכת אצטדיון טדי והארנה ל"קריית ספורט לאומית", הוספת זכויות בנייה לקניון מלחה, כולל מגורים, ותוספת מבנים, כולל מלונאות, בגן הטכנולוגי (גט"י). סך כל השטחים החדשים המוצעים בתוכנית לתעסוקה ומסחר עומד על 1.1 מיליון מ"ר.
יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, מאוד מתלהב כשהוא מדבר על התוכנית בתחנת הרכבת מלחה: "מדובר בפרוייקט חשוב שיהיה חלק מ-hub תחבורתי. אזור מלחה נהנה מנגישות תחבורתית יוצאת מן הכלל. יש את כביש בגין שמזרים רכב פרטי מהכניסה המערבית לעיר, את הקו הסגול של הרכבת הקלה, שיחבר את שכונות קריית יובל וקטמונים, ושביל אופניים, שיעבור בתוך מנהרת הרכבת הקלה. בראיה העתידית שלנו תגיע הרכבת הכבדה מהכניסה המערבית לעיר (תחנת יצחק נבון), תעצור ליד כיכר הדווידקה, בתחנה ליד תאטרון החאן, ואז, תעבור במנהרה בעומק האדמה, עד למלחה".
אבן מקווה שהמימוש יהיה מהיר: "בין הרכבת הקלה ותחנת הרכבת הכבדה במלחה יש קו מתח עליון. אנחנו רוצים שהרכבת תשקע את הקו בקרקע וכך הם יוכלו לקבל עוד זכויות בנייה. מעבר למה שמוצג בתוכנית כעת". אין לו ספק שהמקום יהיה מבוקש: "זה צמוד לקניון מלחה, לגן התעשייה, על הרכבת הקלה. הנגישות משם לכל מקום במטרופולין ובמדינה תהיה מצויינת. בעיני, זה המקום הכי אטרקטיבי בעיר. אין לי ספק שאנשים ירצו לגור שם".
עו״ד משה שמעוני, יו"ר רכבת ישראל, מסר בתגובה: "הרכבת עוסקת בימים אלו בפיתוח מתחמיה ברחבי הארץ ובתכנון והקמת מתחמים עתידיים בשיתוף עם רמ"י שיכללו עירוב שימושים. מתחם דומה נבנה כבר בתחנת לוד המחודשת המכילה מתחם מסחרי מוצלח, ובעתיד ייבנו מתחמים כאלו גם במודיעין, כרמיאל ועוד. הרכבת ממשיכה כל הזמן בחיפוש מנועי צמיחה חדשים, ותחום הנדל"ן הינו אחד ממנועי הצמיחה החשובים שבהם".