סגור
מתחם בי"ס למל ב ירושלים
בי"ס למל בירושלים (צילום: חברת יסודות העיר)

רובי קפיטל תשקיע 20 מיליון שקל בפרויקט מגורים במתחם ביה"ס ההיסטורי למל בירושלים

החברה תחבור ליזם שמעיה פרוש ותשקיע בפרויקט המיועד להיבנות במרכז ירושלים על גבול השכונות החרדיות למען "אוכלוסייה חרדית מבוססת ותושבי חוץ". מימוש הבנייה במתחם לא התאפשר עד כה עכב חשד לשחיתות בעסקאות נדל"ן של ישיבת עץ חיים המחזיקה במבנה בית הספר

קרן ספיר של חברת רובי קפיטל הודיעה כי תחבור ליזם שמעיה פרוש ותשקיע 20 מיליון שקל בפרויקט מגורים בעורף מתחם ביה"ס ההיסטורי למל בירושלים. הפרויקט, הממוקם על מגרש בשטח של כ-4 דונם ברחוב ישעיהו 15 - במרכז ירושלים על גבול השכונות החרדיות, כולל בניית 100 יח"ד ב-3 מבנים בגובה של עד 9 קומות. במפלס הקרקע של הרחובות ישעיהו ופרי חדש מתוכננת חזית מסחרית. התוכנית מתירה הקמת 2 קומות מרתף לחניה.
התוכנית כוללת גם שימור מינימלי של מבנה ביה"ס למל, שנחשב מבנה אייקוני ומיועד לשימור. ביה"ס, שהוקם ע"י תנועת "עזרה" בשנת 1903 ותוכנן ע"י האדריכל הגרמני טמפלרי תיאודור זנדל, היה מוסד משמעותי בקהילה היהודית בראשית המאה הקודמת. ב-1980 הפך למוסד לחינוך מיוחד ובשנת 1995 הועבר על ידי עיריית ירושלים לישיבת חסידי רוז’ין. ב-2011 המתחם כולו נמכר לישיבת עץ חיים.
על פי מידע באתר בתי הדין הרבניים, בין השנים 2011 ל-2017 מכרה ישיבת עץ חיים נכסים בסכום של כ-88 מיליון שקל לצורך כיסוי עלויות רכישת המתחם. המהלך נחקר בבית הדין של הרבנות הראשית לענייני הקדשות בירושלים עקב טענות לשחיתות. בפברואר 2022 אישר בית הדין הרבני כי המבנה ההיסטורי יוכרז כהקדש דתי שימשיך לשמש את ישיבת עץ-חיים למטרת תלמוד תורה.
למרות המיקום האטרקטיבי של המגרש, והעובדה שיש תוכנית בנייה תקפה משנת 2014, לקח הרבה זמן לקדם את הנעת הליך הבנייה במתחם בית הספר. ב-2013 עורף שטח בית הספר נרכש ע"י גורם פרטי שמכר אותו לאיש העסקים הצרפתי חיים חמו תמורת 46 מיליון שקל. ב-2022 הקרקע נמכרה לחברת יסודות העיר, שבבעלות שמעיה פרוש, תמורת כ-150 מיליון שקל. לכלכליסט נודע שהעיכוב קשור לצו מניעה שהוטל ע"י בית המשפט המחוזי על עסקאות ישיבת עץ חיים.
עומר אלפרן, שותף, מנהל השקעות ראשי ברובי קפיטל אמר כי "מדובר במתחם במיקום מרכזי שזוכה בשנים האחרונות לתנופת בנייה ופיתוח. אנו מאמינים שהפרויקט ייהנה מביקושים רבים מצד אוכלוסייה חרדית מבוססת וכן מצד תושבי חוץ, גם על רקע המלחמה והעלייה במקרי האנטישמיות בעולם מאז ה-7 באוקטובר".