סגור
רחוב קוגל ב חולון

דיירי פינוי־בינוי בחולון כבר חתמו על הפרויקט - ואז העירייה החליטה לצרף להם עוד בניינים

העירייה החליטה לצרף לבעלי הדירות ברחוב קוגל בניינים מרחוב מקביל שדייריהם רחוקים מחתימה. "זה יכשיל את המיזם", טוענים התושבים

תושבים בחולון זועמים על העירייה בטענה כי הרצון שלה לאחד שני מתחמים יוביל לעיכוב פרויקט התחדשות. חברת תדהר ודיירים במתחם קוגל המיועד לפינוי־בינוי טוענים כי הכוונה של העירייה להוסיף להם מבנים מרחוב שומרון הסמוך עלולה לגרום לעיכוב משמעותי ולהסב להם נזק כלכלי.
ב־2018 חתמה חברת תדהר על שני פרויקטים לפינוי־בינוי ברחוב קוגל. בכל אחד מהם תוכננה הריסה של שלושה בנייני מגורים בני 54 דירות והקמת ארבעה מבנים: מגדל בן 30 קומות ו־169 דירות ושלושה מבנים נוספים בני תשע קומות שיכללו 156 דירות. בסך הכל ייהרסו בשני המתחמים 108 דירות וייבנו 650 דירות וכן מבנה תעסוקה בן שש קומות. אלא שהעירייה סברה כי יש להרחיב את התוכנית כך שתכלול גם ארבעה בניינים ברחוב השומרון ממזרח למתחם קוגל.
מבנים אלה לא נכללו בתוכנית שקידמה תדהר בתחילת הדרך, אך בהמשך הם צורפו לפרויקט על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחולון. לפי תוכנית העירייה, כל אחד משני המתחמים בקוגל יאוחד עם שני מבנים מרחוב השומרון, ובסך הכל מדובר בתוספת של 32 דירות.
אחת הטענות המרכזיות שהעלו תדהר ובעלי הדירות בהתנגדות, שהוגשה באמצעות עו"ד משה רז כהן ממשרד רז כהן, פרשקר ושות', היא האפשרות שהפרויקט בקוגל ייעצר. זאת מאחר שברחוב קוגל 80% מבעלי הדירות כבר חתמו על הסכמתם לפרויקט, ואילו ברחוב השומרון לא חתם אפילו דייר אחד. "עומדים דיירי השומרון בסירובם להצטרף לפרויקט ההתחדשות", נכתב בהתנגדות. "דיירי השומרון מתנים כניסה למשא ומתן בהתחייבות מוקדמת מצד המתנגדת לתמורות יוצאות דופן, מופרזות ואפילו הזויות". עוד נטען כי בעלי הדירות ברחוב השומרון מסרבים לבצע בדיקה כלכלית לגבי שווי זכויותיהם. "הותרת בנייני השומרון במתחם מימוש אחד עם בנייני קוגל תכשיל לחלוטין את מימוש הפרויקט", נכתב בהתנגדות.
חברת תדהר הסבירה בהתנגדות כי התנאי להצלחת פרויקטים מסוג זה הוא לאפשר לממש את התוכנית בשלבים, בלי שיהיה צורך בחתימת רוב בעלי הדירות במתחם, ובעלי דירות שטרם חתמו יוכלו לעשות זאת בהמשך, במיוחד כשיראו את התקדמות הבנייה החדשה במתחם.
טענה נוספת נוגעת לאיחוד וחלוקה. בתוכניות פינוי־בינוי מבצעים הליך של איחוד וחלוקה, והבעלים מאבדים את זכויותיהם בחלקת המקור. לאחר אישור התוכנית כל מכירת דירה תחייב את המוכר בהיטל השבחה של מאות אלפי שקלים, כך שאם הפרויקט ייתקע ייגרם לבעלי הדירות נזק כלכלי ארוך טווח. בנוסף טענה תדהר כי אופי המבנים שונה מזה שברחוב קוגל בגודל הדירות, במספר הדירות, צורת המבנים, זווית הבינוי ומאפייני הקרקע.
בשנים האחרונות מינהל התכנון והוועדות המקומיות לתכנון ובנייה פועלים להרחבת מתחמי הפינוי־בינוי כדי לאפשר תכנון כולל של תשתיות, מבני ציבור וכדומה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד משה רז כהן דן אנד ברדסטריט
עו"ד משה רז כהן דן אנד ברדסטריט
עו"ד משה רז כהן. "אי אפשר להשיב את הגלגל לאחור"
(צילום: תמר מצפי)
עו"ד משה רז כהן התייחס לנושא האיחוד והחלוקה ולנזק שעלול להיגרם מכך לבעלי הדירות: "תוכנית שכוללת הוראות איחוד וחלוקה אינה ניתנת לביטול. אי אפשר להשיב את הגלגל לאחור ולהכשיר מחדש את התכנון הקודם. מעת אישור התוכנית כל מכירת דירה בתחום הקו הכחול כפופה לתשלום היטל השבחה. הכללים המשפטיים בדבר אופן חישוב ההיטל יביאו לכך שאפילו אין התכנות לקידום הפרויקט, יהיה על מוכר הדירה לשאת בתשלום היטל השבחה בגובה מאות אלפי שקלים. ההיטל עלול להביא לקיפאון בעסקאות ואגב כך להגברת ההזנחה".
מעיריית חולון נמסר בתגובה: "תוכנית קוגל נמצאת לקראת דיון בהתנגדויות בוועדה המחוזית, והתייחסות הוועדה המקומית להתנגדויות תהיה במסגרת הדיון. תכנון עירוני צריך לקחת בחשבון מכלול רחב של שיקולים ואינטרסים ולאזן ביניהם באופן מיטבי".