סגור

משקיעי נדל"ן ישראלים באוקראינה: "חוששים יותר מביזה בנכסים, לא מהרוסים"

המשקיעים הישראלים שמצויים כבר עמוק בהשקעה בנדל"ן באוקראינה מעדיפים את הגישה האופטימית. "ברור שהפסיקו לבנות עכשיו את הפרויקט, אבל כהשקעה, בסך הכל יהיה עיכוב. הפרויקט ימשיך"

עד לפני כמה שבועות היה נדמה ששוק הנדל"ן בקייב אטרקטיבי בעבור ישראלים: קונים בזול יחסית, המחירים עולים מהר, והתשואה לשכירות חודשית נחשבת לגבוהה יותר מאשר בישראל.
בשלוש השנים האחרונות נרכשו 1,000 דירות בשנה על ידי ישראלים בבירת אוקראינה. המלחמה בימים האחרונים טרפה את הקלפים, והותירה את היזמים והמשקיעים בתחושה קשה של אי־ודאות.


עו"ד אבי ללום, סגן ראש לשכת עורכי הדין בישראל, מפעיל גם סניף של משרדי עורכי הדין שלו בקייב. ללום מייצג חברות רבות שמתעניינות בשוק הנדל"ן המקומי. אף שרבים מעובדיו גויסו ללחימה, ללום משדר עסקים כרגיל: "צריך להבחין בין הישראלים שכבר קיבלו את הדירות שלהם, ואלה שלא כי הדירות עדיין בבנייה", הוא מספר ל"כלכליסט", "מה שאף אחד לא יודע זה מה יהיה הלאה. הכסף הושקע וזה לא שמישהו לקח את הכסף. אופציה אחת היא שהמלחמה נגמרת והאוקראינים ממשיכים לשלוט. במצב כזה אנחנו צריכים לדאוג שהפרויקטים שלנו יושלמו, וצירוף אוקראינה לאיחוד האירופי יכול להביא לשיפור במצב השוק".

"נשכרו כוחות לשמירה"

לדברי ללום, "כרגע אין אף נכס שאנחנו משווקים שניזוק. יש לנו מצלמות אבטחה במתחמים ונשכרו כוחות לשמירה עליהם. המטרה היא לא להגן עליהם מפני הרוסים, אלא מביזה. אנחנו בודקים את הדרכים שלנו לפעול ברמה הבינלאומית. כרגע, רק מדינה יכולה לפעול במסגרת בית דין בינלאומי".

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל חברת אוקראינה ישראל אלירן טרבלסי
מנכ"ל חברת אוקראינה ישראל אלירן טרבלסי
מנכ"ל חברת אוקראינה ישראל אלירן טרבלסי
(צילום: נמרוד גליקמן)

ללום מוסיף כי גברים באוקראינה שאינם מגויסים ללחימה, נקלטים לעבודה בחברות שמירה פרטיות לטובת ההגנה על מבנים. "להערכתי, יש כ־100 עסקאות בחודש של ישראלים שרוכשים דירות בקייב. אני מלווה משפטית רק חברות מקומיות, אני לא מייצג את הקונים. החברות שאנחנו עובדים איתן לא נעלמו, הן נמצאות שם. יש אבטחה בכל פרויקט, גם בבניינים שכבר נמסרו".
אחד הפרויקטים הגדולים שמשווקים כרגע בקייב לישראלים נקרא Avenue 50, והוא ממוקם ברובע שבצ’נקובסקי. מדובר בשני מגדלים בני 34 ו־48 קומות של תמהיל משולב – דירות מגורים, מסחר ותעסוקה.
יוני ירמיהו, רו"ח שיש לו כמה השקעות פרטיות בתאילנד ובאוקראינה, הוא בין רוכשי הדירות בפרויקט. "מה שעניין אותי זה השקעות שנותנות תשואה של מינימום 10%", הוא אומר, "עשינו מחקר על הבנייה בקייב ואפילו נסעתי לשם". לטענת ירמיהו, מחיר של מ"ר לדירה בפרויקט עומד על 3,000 דולר והוא מאמין שהתשואה על שכירות תהיה מעל 10% בשנה.
ירמיהו צירף אליו להשקעה בפרויקט רבים ממכריו: "יותר מ־40 דירות בפרויקט נרכשו על ידי חברים ובני משפחה שלי. הסיטואציה לא נעימה, כי אנשים סומכים עליי. מצד שני, המצב לא תלוי בי, או בחברה שמכרה לנו, אלא בגחמות של פוטין. חברים שלי שהשקיעו בעקבותיי שואלים מה יקרה אם יפציצו. אז אני מסביר להם שכרגע בנו רק את קומת המרתף. ברור שהפסיקו לבנות ושנראה את ההשקעה קצת יותר מאוחר. זו קטסטרופה לעם האוקראיני ואולי גם לעולם, אבל כהשקעה, בסך הכל יהיה עיכוב. הפרויקט ימשיך".

משווקים "יעד חם"

משווקת הפרויקט 50 Avenue היא חברת אוקראינה ישראל. אתר האינטרנט של החברה מציג את אוקראינה, גם כעת, כיעד אולטימטיבי. "בזמן ששוק הנדל"ן בישראל ממשיך לסבול מחוסר יציבות והמחירים מזנקים לסכומים כמעט לא הגיוניים, שוק הנדל"ן באוקראינה צובר תאוצה והופך ליעד החם הבא להשקעות", נכתב באתר. המאבק ברוסיה מוצג באתר כמשני: "בשנים האחרונות זוכה אוקראינה לגיבוי עולמי תומך במיוחד בשל מאבקיה ברוסיה וכספי השקעות רבים זורמים אליה מהאיחוד האירופי ומארה"ב".

2 צפייה בגלריה
הדמיית פרויקט Avenue 50 ב קייב
הדמיית פרויקט Avenue 50 ב קייב
הדמיית פרויקט Avenue 50 בקייב
(צילום: 50avenuekiev.com)

אלירן טרבלסי, מנכ"ל חברת אוקראינה ישראל, המשווקת דירות באוקראינה, מספר שהמקום היה עד לאחרונה יעד מצוין למשקיעים: "בפרויקט הראשון שלנו מכרנו דירה על הנייר ב־35 אלף דולר, בסוף הפרויקט היא עלתה 60 אלף דולר וכיום היא שווה 90 אלף דולר".
טרבסלי מעיד שלקוחותיו היו מודעים למורכבות הרכישה. לטענתו, "אם לא היה חשש, אנשים לא היו עושים 150% רווח על שווי הנכס שלהם בשנתיים. כי היו בנקים שמלווים את הפרויקט". לטענתו, "אנשים שכבר קנו דירות מאיתנו עושים תשואות של 17% על שכירות בשנה. מצד שני, אנשים לא ציפו שתהיה מלחמה. זה לא מתאים למאה שלנו".
העניין הישראלי לא מוגבל רק לקייב. הפרויקט "אודסה 2020" הוא יוזמה של החברה הישראלית green park. מדובר בשני בניינים באודסה בני 24 קומות כל אחד ובהם 835 יח"ד. אילן לייבוביץ', עורך הדין המלווה את הפרויקט, סיפר כי "יש באוקראינה הרבה השקעות, גם של ישראלים. באודסה יש הרבה ישראלים שקונים דירות ישנות ומפצלים אותן ומוכרים או משכירים אותן, או שקונים דירות חדשות. המשקיעים הם כל עם ישראל, גם חיילים משוחררים".