סגור
שלמה דרעי על רקע בנייני שיכון קריית יובל וקריית מנחם ירושלים
שלמה דרעי על רקע בנייני שיכון קריית יובל וקריית מנחם ירושלים (צילומים: אבי מועלם יואב דודקביץ)

הוועדה המחוזית תכריע אם לאשר את התוכנית של אח של דרעי בפאתי עין כרם וקריית יובל

התוכנית שבה מחזיק שלמה דרעי ב-7% מהקרקע מבקשת לשנות את הייעוד של שטחים חקלאיים לטובת בנייה של כ-1,000 יחידות דיור, בית מלון ומבני ציבור. תושבי עין כרם וקרית יובל מתנגדים לתוכנית וטוענים כי היא תטביע אותם בתנועה של כלי רכב, וכי לאור תוספת יחידות הדיור העצומה בקרית יובל היה ראוי שתעוכב

תוכנית כרמית בירושלים אשר מבקשת להוסיף מגדלי מגורים לתא השטח שבין עין כרם לקריית יובל מגיעה מחר לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ובה יוכרע אם להפקיד אותה, לדחות אותה או לדרוש שיערכו בה שינויים נוספים. שתי קבוצות התושבים המתנגדות למהלך, תושבי עין כרם וקריית יובל, ממתינים להחלטת הוועדה כשהם ערוכים להגשת התנגדויות במידה והתוכנית אכן תאושר היום (ב').
מדובר בקרקע שממוקמת בשוליה המזרחיים של שכונת עין כרם ובפתחה של שכונת קרית יובל, ורובה נמצאת כיום בייעוד חקלאי ומוסדות ציבור, אך בתוכנית המתאר היא מיועדת לפיתוח עירוני. לאחר תיקונים שדרשה הוועדה המחוזית קודמה תוכנית היזמים - ובהם שלמה דרעי - לבנות כ-1,000 יחידות דיור במגדלים של 25-32 קומות, בית מלון בן 8 קומות בחלק הדרומי של התוכנית (לעומת 2 בתוכנית הראשונה), בתי ספר, מתנ"ס, ועוד מבני ציבור. בצד התחבורתי, לאור זאת שהשכונה מרוחקת מציר הרק"ל ברחוב הנטקה ובפער של כ-100 מטר בגובה, הוצע מעבר ציבורי אשר יכלול בין היתר 4 מעליות.
כאמור, בשתי השכונות מתנגדים נחרצות לתוכנית, כשאחת הסיבות העיקריות לכך היא ההיבט התחבורתי. לטענת התושבים, תשתיות התחבורה באזור לא עומדות בעומס כבר כעת, וכל פתרון התנועה של התוכנית מבוסס על כיכר אחת. עוד הם טוענים, כי הדרך לשכונה החדשה מובילה גם לחניונים של מכללות צה"ל שצפויות לקום בסמוך בתוך מספר שנים, וכי הנגישות לרכבת הקלה תהיה באמצעות מעליות שלא יעמדו בעומס התושבים.
עוד נטען כי התוכנית לא לקחה בחשבון את כלל התוכניות המוקדמות באזור, וכי בניגוד לעמדת היזמים, ולפיה התושבים לא ישתמשו ברכבים פרטיים ויסתמכו על גישה לרכבת הקלה, הם אומרים, כי הקו האדום של הרכבת הקלה כבר עכשיו לקראת קריסה מרוב עומס והגישה אליו מהתוכנית מתבססת על הנחה כי הולכי הרגל יגיעו לרכבת הקלה בסדרה של מעליות וגשרים, שיאריכו את זמן ההגעה בהשוואה לזמנים שמוצגים בתוכנית.
"כבר עכשיו התשתיות באזור שלנו קורסות, ברמת התחבורה, מדברים על כביש דו מסלולי שישמש כאן את כל התושבים ואת מכללות צה"ל, אנחנו מדברים על כ-4,000 רכבים בשעה. הפתרון הוא כביכול הרכבת הקלה, אבל זה לא פתרון אמיתי, בגלל המרחק והגובה", אומר מתן ישראלי יו"ר ועד תושבי עין כרם. "בעין כרם יש כ-3,500 תושבים, ובמתחם החדש מדובר על למעלה מ-5,000 תושבים, אגן עין כרם וקרית יובל הם שני מתחמים שלא יכולים להכיל את זה. המרחב כולו סובל ממיצוי יתר בכל תשתית אפשרית", הוסיף ישראלי.
אסף שפנייר מוועד תושבי שכונת קריית יובל הסביר כי האזור של קרית יובל עובר התחדשות עירונית בהיקף עצום, עם כ-1,500 יח"ד בבנייה כעת ותוספת של כ- 4,000 דירות בכל חומש. "צריך לתת לאזור לספוג את ההיקפים העצומים שאנחנו קולטים כאן. התוכנית של כרמית היא בנוסף להתחדשות העירונית שאנחנו רואים כאן ולא ברור עד כמה השכונות ערוכות לקלוט מספר כל כך גבוה של תושבים וכלי רכב. היה ראוי שיעצרו לרגע".
עו"ד אורי ימין ממשרד עו"ד יהודה רווה המייצג את היזמים ובהם את שלמה דרעי המחזיק בכ-7% מהקרקע אמר כי התוכנית סומנה למגורים כבר לפני 20 שנה בתוכנית המתאר 2000, וכי הנושאים התחבורתיים קיבלו את אישור גורמי המקצוע במשרד התחבורה לגבי נגישות לרכבת קלה.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית המיטבית ביותר שאותה היה ניתן היה לקדם, במסגרת התנאים והבעלויות במקום. כל חלופה אחרת הייתה פחות טובה ממנה. מדובר בשטחים בבעלות פרטית, ולמרות זאת במסגרת התוכנית הופרשו כ-80% משטחה לצרכי ציבור.
"התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר שנבחנו חלופות רבות, והיא עברה שינויים המותאמים לצרכים העירוניים, לצורכי הציבור ותוכנית התחבורה. מתוך שטח התוכנית הפרושה על פני כ-100 דונם בייעוד חקלאי ומוסד פרטי, הוקצו כ-80% מהשטח לצרכי ציבור: בתי ספר, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. בנוסף, המתחם שוכן בפאתי מעבר ציבורי הנמצא בתכנון בימים אלו וכולל מערך של מעליות ודרגנועים, אשר יפצו על הפערים הטופוגרפיים ויאפשרו גישה נוחה אל ציר הרכבת הקלה".