סגור
שלמה דרעי על רקע בנייני שיכון קריית יובל וקריית מנחם ירושלים
שלמה דרעי על רקע בנייני שיכון קריית יובל וקריית מנחם ירושלים (צילומים: אבי מועלם יואב דודקביץ)

בלעדי
היוזמה של אח של דרעי מעצבנת את תושבי קריית יובל

שלמה דרעי, שהורשע ביחד עם אחיו בעבירות מס, מקדם הקמה של שכונה חדשה בירושלים. תושבי קריית יובל: "לתוכנית אין היגיון"

הוועדה המחוזית ירושלים תדון מחר דיון ראשון בתוכנית להקמת מתחם המגורים "כרמית", שימוקם על שטח בגודל 95 דונם במורדות המערביים של שכונת קריית יובל, מעל עין כרם.
התוכנית מציעה שינוי ייעוד של הקרקע מציבורי וחקלאות למגורים והקמה של 1,257 יחידות דיור במגדלים רבי קומות שימוקמו על צלע ההר. התוכנית כוללת הקמת בתי ספר, מועדון נוער ובית כנסת. את התוכנית מבקרים מהנדס, אדריכל העיר וסגן ראש העיר ירושלים, ו־וועדי השכונות הגובלות בה.
כ־60% משטחי התוכנית נרכשו בשנת 2006 מחברת משען שבשליטת ההסתדרות על ידי קבוצת יזמים בראשות עו"ד שלמה דרעי, אחיו של יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי.
שלמה דרעי כיהן כיו"ר עמית בקק"ל עד שהתפטר בעקבות האשמתו בעבירות מס במסגרתן הורשעו הוא ואחיו במסגרת עסקת טיעון. שאר בעלי הקרקע הם עיריית ירושלים וקק"ל. את תכנון התב"ע החדשה מוביל משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין.
עדי עמית, פעילה בוועד שכונת קריית יובל, מסבירה שהתוכנית תפגע באיכות החיים בקריית יובל: "התוצאה של הציפוף היא שיש מחסור גדול בשטחי ציבור. התוכנית לפרוייקט 'כרמית' מוצגת כמענה לבעיות שלנו. אבל הם בונים למעלה מ־1,200 יחידות דיור ומעמיסים על התשתיות הציבוריות. השטח שמוגדר בהווה כשטח ציבורי (הכוונה לפנימיית כרמית; ג"נ) גדול יותר ממה שנקבל כשהתוכנית החדשה תאושר. אז בסופו של דבר גורעים לנו שטח".
יובל אברהם, תושב ופעיל בקריית יובל, סבור שבנייה למגורים באתר פנימיית כרמית היא טעות: "יש פה אזור של מבני חינוך ושטח ירוק ועושים דבר לא הגיוני ומוותרים עליו. זה המקום היחיד בשכונה שלנו שניתן לבנות בו עוד מבני חינוך ל־6,000 יחידות הדיור שהולכות להתווסף. יש פה גנב שמחטט במנעול ואף אחד לא עוצר אותו. בכוונתי להגיש היום תלונה במשטרה על הסיפור הזה".
מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן, מצדד בעמדת תושבי קריית יובל. כך על פי המלצתו לקראת הדיון שיתקיים מחר: "יש לצמצם את מספר יחידות הדיור המוצע בתוכנית ל ־1,000 יחידות דיור ועל ידי כך לייצר תרומה ציבורית משמעותית בתוכנית, לא רק עבור יחידות הדיור המוצעות בתוכנית אלא גם עבור השלמת צורכי ציבור לשכונה הקיימת".
גם לאדריכל העיר ירושלים, עופר מנור, יש טענות על כך שהשכונה החדשה אינה מקושרת היטב עם קריית יובל: "הבעיה העיקרית עם התכנון המוצע בתוכנית דנן הנה שמציעה בפועל שכונת 'בלון' עם חיבור אחד בלבד למרחב סביבה וללא התחברות לתכנית אולסוונגר (תוכנית התחדשות מקודמת בקרית יובל; ג"נ). רשת דרכים צפופה עם ריבוי צמתים ואפשרויות תנועה מגוונות במרחב הם מאבני היסוד של תכנון עירוני ראוי, ועל אף הטופוגרפיה ה'קשוחה' מן הראוי היה להציע תכנון מיטבי יותר".
עו"ד יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים, טוען שיש הכרה בבעייתיות של התוכנית: "אסור לוותר על מטר ירוק או מטר של שטחי ציבור. היחידים שיש להם אינטרס שהתוכנית תקודם הם היזמים. המחלקה לאיכות סביבה בעיריית ירושלים אמרה במפורש שלא ניתן לקדם את התוכנית ללא סקר סביבה, ובכל זאת מקדמים את התוכנית. אנשי העירייה באים אלי עם תלונות, אבל מפחדים לדבר לפרוטוקול. חיכו הרבה זמן ופתאום מקדמים אותה מהר? יש פה משהו מוזר".