סגור

"מגדל האגדות באוקלהומה סיטי": האם יהיה זה הבניין הגבוה ביותר בארה"ב?

אם יצליח הפרויקט המתוכנן, יקטוף מגדל האגדות את תואר הבניין הגבוה ביותר במדינה והחמישי בעולם - עם גובה של 581 מטר; המתחם בו יוקם המבנה ישתרע על פני יותר מ-12 דונם ויכלול כ-186 אלף מ"ר של שטחי מגורים, קמעונאות ובידור, לגונה וטיילת

הבניין הגבוה ביותר בארה"ב כיום נמצא במרכז הסחר העולמי בניו יורק. אבל יש תוכניות לגורד שחקים גבוה יותר, מגדל האגדות באוקלהומה סיטי. בחודש שעבר הודיע מנהל הפיתוח, סקוט מטסון, על התוכניות להרחיב את פיתוח הטיילת בבריקטאון עם הוספת מגדל בן 134 קומות בגובה 533 מטר, מעט פחות ממגדל החירות שגובהו 541 מטר במרכז הסחר העולמי בניו יורק.
כעת מרחיב מטסון את כוונותיו, וחברת ההשקעות והפיתוח שלו הודיעה בשבוע שעבר על התוכניות להגדיל את גובה מגדל האגדות ל-581 מטר (נתון סמלי של 1,907 רגל, על שם השנה שבה הפכה אוקלהומה למדינה ב-1907). על פי היזמים, אם תצליח התוכנית, יהיה מגדל האגדות הבניין הגבוה ביותר בארה"ב והחמישי בגובהו בעולם. הבניין הגבוה ביותר היום הוא בורג' ח'ליפה בדובאי, שגובהו 828 מטר. המגדל החדש יהיה גבוה פי שניים מהבניין הגדול ביותר הנוכחי באוקלהומה סיטי, מרכז האנרגיה של דבון בן 50 הקומות, שבנייתו הסתיימה בשנת 2012. "אנו מאמינים שהפיתוח הזה יהווה יניע עוד יותר את הכלכלה הצומחת, וימשוך השקעות, עסקים חדשים ומקומות עבודה", אמר מטסון. "הסביבה היא דינמית ואנו מקווים לראות את הטיילת בבריקטאון כסמל הגאווה של אוקלהומה סיטי".
1 צפייה בגלריה
הדמייה מגדל הכי גבוה בארה"ב אוקלהומה סיטי
הדמייה מגדל הכי גבוה בארה"ב אוקלהומה סיטי
הדמייה - המגדל הכי גבוה בארה"ב המתוכנן באוקלהומה סיטי
(צילום: AO Architecture)
הפרויקט במרכז העיר אוקלהומה סיטי ישתרע על פני יותר מ-12 דונם ויכלול כ-186 אלף מ"ר רבוע של שטחי מגורים, קמעונאות ובידור, כולל שני מלונות היאט, דירות, חנויות ומסעדות. הפיתוח יכלול גם לגונה, טיילת והיכל חדש לקבוצת ה - NBA אוקלהומה ת'אנדר, שצפויה לעלות לפחות 900 מיליון דולר. העבודות על שלושת המגדלים הראשונים בגובה 105 מטר יתחילו השנה, ומגדל האגדות ייבנה לאחר שהן יושלמו. "הקומות העליונות של המגדל הגבוה יהיו מורכבות ממצפה ציבורי, מסעדה ובר שבו יוכלו המבקרים ליהנות מנופי העיר", אומרים היזמים.
האם אוקלהומה סיטי יכולה להעמיד את הפרויקט? כתב של-World-Architects , רשת של אדריכלים ואנשי מקצוע מומחים בתחום הבנייה, שאל מדוע נבנה מגדל כל כך גבוה באוקלהומה סיטי? והאם זה באמת יקרה או שמדובר בתעלול פרסומי? גם אתר הבנייה The B1M כצב: "בלי להעליב את אוקלהומה סיטי, אבל אין לה בדיוק את הדינמיקה האורבנית הצפופה לייצור גורדי שחקים גבוהים". מפתחים נוספים אומרים שאוקלהומה סיטי זקוקה לאפשרויות מגורים ובידור נוספות, אך יש חשש לגבי שכיחות סופות טורנדו באזור.
אוקלהומה סיטי היא העיר ה-18 בגודלה בארה"ב עם 702,837 איש ב-2024, גידול של 0.73% מדי שנה, על פי World Population Review, בהתבסס על הערכות מפקד האוכלוסין של ארה"ב. על פי ה-Oklahoma City Free Press, היזמים צריכים לשנות את ייעודו של אזור הפרויקט לבניין גבוה יותר מכיוון שהגובה המקסימלי המותר הנוכחי שלו הוא 91 מטר: "אנו מבינים שנציג המבקש מכין בקשה חדשה, שתעבור לוועדת התכנון לקבלת המלצה ולמועצת העיר לקבלת החלטה סופית".
באוקלהומה סיטי אופטימיים, ולמרות שהפרויקט רחוק מלהיות סגור, יש לו תמיכה מקומית, ומועצת העיר אישרה סכום שיא של 200 מיליון דולר שימומן באמצעות תוספת מס אשר תשולם לאחר בניית שני מגדלי הדירות הראשונים. רנה הובר-פייטון, נשיאת איגוד המתווכים באוקלהומה, מסרה: "הטיילת בבריקטאון והפיתוח הנלווה נראים מרגשים עבור אוקלהומה סיטי, ועבור המדינה כולה, אבל יש עוד דרך ארוכה לעבור כדי להוציא את הפרויקט לדרך. העובדה שהפיתוח כולל קרוב ל-2,000 יחידות דיור עירוניות למגורים זה בונוס לעיר שלנו, ופוטנציאל גדול של תוספת לתמהיל הדיור העירוני של אוקלהומה סיטי".