סגור
בית כנסת רחוב קליי תל אביב
בית כנסת רחוב קליי תל אביב (צילום: Google)

הוועדה המקומית החליטה: הישיבה שעוררה סערה לא תעבור לרחוב קליי בצפון ת"א

הוועדה החליטה שלא לדון בשלב זה בתוכנית הנוגעת למבנה החדש של ישיבת מטה אליהו ברחוב קליי 7, זאת לאחר מאבק ציבורי של תושבי האזור. סגנית ראש העיר: "המוסד מקדם פרובוקציות כנגד תושבי העיר ותומכי הדמוקרטיה". ועד השכונה: "נמשיך לעקוב כדי לוודא שלא מדובר במריחת זמן בשנת הבחירות"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית תל אביב החליטה אתמול (ד') שלא לדון בתוכנית העיצוב של המבנה החדש של ישיבת מטה אליהו ברחוב קליי 7, בצפון החדש של העיר. מדובר במהלך דרמטי שקדם לו מאבק ציבורי ערני של תושבי האזור, שלו היה שותף "מטה המאבק במשיחיים". ליוזמת הקצאת הקרקע לישיבה הוגשו שלושה עררים ע"י חברי מועצת העיר מיטל להבי, ראובן לדיאנסקי וציפי ברנד, שכלל לא נדונו. בסדר היום של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לא צוין שיתקיים דיון בנושא.
במשך כחמש שנים הישיבה שכנה במקלט מתחת לבית כנסת ברחוב יהושע בן-נון. ב-2004 עברה לבית הכנסת "בר כוכבא" ברחוב הנרייטה סולד ולאחר מכן לאולם הספורט הצמוד אליו, ששופץ. באפריל האחרון נודע כי הישיבה נאלצת לפנות את משכנה לטובת הקמת בית ספר יסודי ושהיא מתכננת, בתמיכת העירייה, הקמת מבנה חדש בגובה 7 קומות בחצר בית הכנסת "מגורים", ברחוב קליי.
ערר סגנית ראש העיר ת"א-יפו, מיטל להבי מבהיר כי להתנגדות להקמת הישיבה ברחוב קליי היו היבטים רבים: "מוסד זה מקדם בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז הכריזה הממשלה על קידום הפיכה משטרית, פעילות הכוללת פרובוקציות כנגד תושבי העיר ותומכי הדמוקרטיה. מנהיגי המוסד מצוטטים באמירות קשות כנגד קהילת הלהטב"ק, כנגד מיעוטים, וכמעודדים התעלמות משלטון החוק. לא יעלה על הדעת, שמשאבי עיריית תל אביב-יפו יקדמו מוסד מעין זה". להבי טוענת כי " מדובר בעמותה פרטית, ואין הצדקה לספק לה באופן קבוע מבנה עירוני, לא כל שכן, לאפשר לה לבנות מבנה חדש בהליך מקוצר שככל הידוע לי אפילו לא כולל הנפקת תיק מידע".
חבר מועצת העיר ת"א ראובן לדיאנסקי מוסיף כי "בשכונה ובאיזור הנ"ל אין צורך בישיבה. מדובר בשכונה בעלת ציביון חילוני שאיננה מעוניינת ו/או צריכה לקלוט מוסד תורני בסדר גודל כל כך גדול. זהו מאבק ערכי והוא מהווה נקודת ציון בשמירה על תל אביב חילונית."
ממטה המאבק של תושבי השכונה נמסר לכלכליסט: "אנו מברכים על החלטת העירייה, בגיבוי רה"ע רון חולדאי, לבטל את תוכנית העיצוב לצורך דיון בחלופות. עם זאת, אנחנו מודאגים מהעובדה שהתוכנית נבחנת מחדש ולא ירדה מהפרק - נמשיך לעקוב אחר ההחלטות, בכדי לוודא שלא מדובר בצעד שנועד למרוח זמן בשנת בחירות".
מעיריית ת"א-יפו נמסר כי "לאחר דיונים והקשבה לכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות הקשיים התכנוניים שהועלו, וועדת התכנון המקומית החליטה לבחון חלופות נוספות למשכנה החדש של ישיבת מעלה אליהו".
ישיבת מטה אליהו הוקמה ב-1996 על ידי קבוצת אברכים מישיבת מרכז הרב. מתוך אתר האינטרנט של הישיבה: "ישיבת ת"א 'מעלה אליהו' הוקמה על ידי הרב חיים גנץ בשנת תשנ"ו במטרה להעמיד תלמידי חכמים בעלי עוצמה רוחנית ונפשית שלצד גדולתם בתורה קשובים להלכי הנפש של חיי העיר הגדולה".
ע"פ המידע המופיע באתר "הישיבה מובילה תהליך חינוכי המושתת על שקדנות ושמחה בלימוד מתוכו נבנית בתלמידים תחושת שליחות. רוח זו מביאה להתגייסות למשימות לאומיות שונות, כשהעצמת הרוח הישראלית המקורית עומדת בראש. האקלים התרבותי השונה והאווירה התל-אביבית שעומדת ברקע הם אתגר גדול שנגזרת ממנו אחריות אישית של כל אחד מהתלמידים לשקוד על התורה ביתר שאת, להעצים את עולם הרוח ולרתום אותו לחיזוק הרוחניות והערכיות בעיר".