סגור

לידיעת טמבור: שוק הגבס מכניס שחקנים נוספים

מיסטר פיקס וסימנט ישקיעו 190 מיליון שקל ו־100 מיליון שקל בהתאמה במפעלי לוחות גבס, בהיקף ייצור כולל של 43 מיליון מ"ר בשנה

שוק הגבס לענף הבנייה בדרך לערעור השליטה של טמבור ואורבונד: כרמית מיסטר פיקס וסימנט משקיעות בהקמת מפעלים לייצור לוחות גבס. השתיים נוקטות את המהלך על רקע צפי לעלייה משמעותית בהיקף מיזמי בנייה בשני העשורים הקרובים ומגמת המעבר מעבודות “רטובות” המבוססות על מלט לעבודות “יבשות” עם לוחות גבס.
כרמית מיסטר פיקס, מקבוצת אינרום תעשיות, המייצרת דבקים, טיח ומוצרי איטום לענף הבנייה והשיפוצים — תשקיע כ־190 מיליון שקל בהקמת מפעל לייצור לוחות גבס. המפעל יוקם באזור התעשייה בפרדס חנה, בסמוך למפעלים הקיימים של החברה ושל החברה־האחות איטונג, יתפרס על כ־20 דונם ויהיה בעל כושר ייצור של 23 מיליון מ"ר לוחות גבס בשנה. בסמוך למפעל תוקם תשתית מתאימה לייצור מוצרים נלווים משלימים, כמו קונסטרוקציות ופרופילים ייעודיים לעבודות גבס.

1 צפייה בגלריה
מפעל הגבס של טמבורד
מפעל הגבס של טמבורד
מפעל הגבס של טמבורד
(צילום: אלי גרוס)

מנכ"ל מיסטר פיקס טומי הרדי אמר ל"כלכליסט" כי המפעל יתחיל לספק תוצרת במחצית השנייה של 2024, ובשלב הראשון יעסיק כ־70 עובדים. “המפעל שלנו יהיה מהחדישים ומהמתקדמים בעולם, ואם נרצה נגדיל את כושר הייצור שלו ב־50% בהתאם לביקושים”, אמר הרדי.
אלא ששוק הגבס המתפתח קורץ לא רק למיסטר פיקס. גם סימנט, חברה־בת של מספנות ישראל, שבבעלות סמי קצב, שלומי פוגל ומשפחת שמלצר, נמצאת בהליכים להקמת מפעל משלה לייצור לוחות גבס בהשקעה של כ־100 מיליון שקל. מפעל הגבס של סימנט יוקם בחיפה, יעסיק כ־100 עובדים וצפוי להתחיל לפעול ב־2023. הוא ייצר כ־20 מיליון מ"ר לוחות גבס בשנה, וכן מוצרים משלימים נלווים, ויהיה בבעלות מספנות ישראל (95%) ואיל הכט (5%), המכהן בתפקיד מנכ"ל סימנט, שבעבר הוביל את הקמת הפעילות בתחום הגבס של טמבור וניהל אותה במשך שמונה שנים.
סימנט הוקמה ב־2016 לצורך יבוא מלט לישראל, בעיקר מיוון ומטורקיה. פעילותה הובילה לשבירת המונופול ארוך השנים של יצרנית המלט הישראלית נשר. בעבר הצהירה סימנט כי בכוונתה להוביל למהפכה צרכנית וטכנולוגית גם בשוק הגבס הישראלי, בדומה למהפכה שחוללה בשנים האחרונות בשוק המלט.
מיסטר פיקס וסימנט נושפות בעורפן של שתי השחקניות המרכזיות והוותיקות ששולטות בו: טמבור, באמצעות החברה־הבת שלה טמבורד, ואורבונד שבבעלות הקונצרן הגרמני KNAUF.
על פי הערכות של גורמים בענף הבנייה, שוק לוחות הגבס הישראלי צורך כ־40 מיליון מ"ר של לוחות גבס ומגלגל כמיליארד שקל בשנה. טמבור ואורבונד שולטות ב־80% מהשוק, ו־20% ממנו מבוססים על לוחות גבס שמיובאים לארץ בעיקר מטורקיה. פוטנציאל הצמיחה השנתי של השוק מוערך בכ־10%, והוא כולל את שוק טייח הגבס, שהיצרניות המרכזיות אורבונד וטמבור מספקות אליו יחדיו כ־150 אלף טונות.