סגור
אגם רודברג על רקע שכונת שיכון הקצינים תל אביב
אגם רודברג על רקע שכונת שיכון הקצינים, תל אביב (צילומים: גיא כושי ויריב פיין, דנה קופל)

בלעדי
להזיז שנאי של נת"ע מגן משחקים? רק סלבס בתל אביב יכולים

נת"ע, האחראית על הרכבת הקלה, נהנית מסמכויות סטטוריות נרחבות, אך מול תלונה של ידוענים היא מוכנה להתגמש "לפנים משורת הדין". תושבי שיכון הקצינים, ובהם אגם רודברג, הצליחו לגרום לה לסלק חדר שנאים

נת"ע נהנית מסמכויות סטטוריות נרחבות, אך נראה שכשהיא נתקלת בתלונה של ידוענים היא מוכנה להתגמש. כך לפחות עולה מהסכם פשרה ייחודי שאושר בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
ההסכם הושג בין תושבים משיכון הקצינים בתל אביב, חברת נת"ע והעירייה בנוגע לחדר שנאים שהוקם בגן משחקים בקצה הרחובות הרימון והתמר בשיכון הקצינים. מבקשי צו המניעה הזמני, ובהם דני סנדרסון, אגם רודברג, אייל חומסקי ובילי מוסקונה־לרמן, טענו שחדר השנאים הוקם ללא היתר, שקיימת סכנת קרינה ושמדובר במפגע אסתטי. בהסכם הפשרה נקבע כי השנאים יהיו זמניים ובהמשך יועתקו למקום אחר.
בחודש מאי קיבלו תושבי שיכון הקצינים עלונים ובהם הודעה מחברת נת"ע, האחראית על הקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, על כוונתה להרחיב היתר קיים ולהקים חדרי שנאים בשטח ציבורי פתוח, כולל רחבה תפעולית על חשבון החניה בקצה הרחוב.
לפי טענת המבקשים, נת"ע ביקשה לחסוך בעלויות ובמקום להקים חדר שנאים בתת־הקרקע ברחוב דפנה בחרה באפשרות הזולה יותר של מתקנים על הקרקע בשטח ציבורי פתוח. חדר השנאים נחוץ לחברת נת"ע כדי להתקדם עם עבודות הרכבת הקלה.
1 צפייה בגלריה
שכונת שיכון הקצינים תל אביב
שכונת שיכון הקצינים תל אביב
שכונת שיכון הקצינים. עוה"ד של התושבים: "הייחוד הוא שנת"ע, אשר יש לה סמכויות סטטוטוריות משמעותיות, משנה מתוכניותיה"
(צילום: דנה קופל)
בהסכם הפשרה נקבע כי השנאים יהיו זמניים ולא קבועים, וכשתמומש תוכנית ההתחדשות של בתי השיכון במתחם דפנה יועתקו השנאים לשטחים הפרטיים בתחומה. בעקבות התערבותה של עיריית תל אביב הוחלט כי במקום חדרי השנאים הזמניים שתוכננו להציב במקום בגובה של כ־3 מטר, יוצבו שנאים קטנים בגובה של 1.5 מטר. כמו כן השנאים יורחקו לפחות 3 מטר מבתי המגורים.
ההסכם בין הצדדים נשמע טכני לכאורה, אך מלמד על עוצמתם של התושבים שפנו לבית המשפט. לדברי עו"ד נעם קולודני, שייצג את התושבים, מדובר בתקדים, לא פחות: "הייחוד של ההליך הוא בכך שנת"ע, אשר יש לה סמכויות סטטוטוריות משמעותיות בחוק לצורך סלילת הרכבת הקלה, משנה מתוכניותיה, כאשר זו ממעטת לעשות כן, אם בכלל. בסופו של יום בעזרת בית המשפט, חברת החשמל, ובעיקר אנשי התכנון בעירייה הושגה תוצאה אשר מיטיבה עם התושבים בלי לגרום עיכוב או נזק כלשהו לתוואי הרכבת וקובעת גם מועד ל'זמניות' השנאים המוצבים".
שיכון הקצינים הוא מתחם יוצא דופן בתל אביב המתחדשת, מצטופפת וצומחת לגובה. מדובר בחמישה רחובות בין הקצה המזרחי של בית החולים איכילוב לרחוב דפנה, שלאורכם קוטג'ים טוריים עם גינות.
היצע הבתים למכירה במקום נמוך מאוד ומחירם גבוה. לפי אתר מדלן, ברחוב הזית מוצע בית בשטח של 320 מ"ר במחיר של 23 מיליון שקל. בין השכנים במקום ניתן למצוא גם את האדריכלים אורלי שרם, טולה עמיר וטומי לייטרסדורף, את הפרופ' וחבר הכנסת לשעבר אבישי ברוורמן ואת שולה מודן.
מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "אין מדובר ב'נצחון' של סלבריטאים, כי אם בדחיית בית המשפט את טענותיהם נגד הצבת הטרנספורמטורים בשטח ציבורי פתוח בכלל ונגד ההליך להקמתם בפרט. נת"ע פעלה ופועלת בהתאם להוראות הדין. העבודות הנדרשות להטמנת מערכת החשמל ושדרוגה לטובת תושבי המקום תואמו באופן הדוק עם עיריית תל אביב וחברת החשמל. לפנים משורת הדין, נציגי עיריית תל אביב, חברת החשמל וחברת נת"ע באו בדברים עם התושבים והגיעו איתם להסכמות לעניין מיקום הטרנספורמטורים הזמניים הנדרשים במקום, ועד להעתקתם לשטחים פרטיים".