סגור

בלעדי
הקרב על תוכנית הבנייה בגלילות חוזר לוועדה המחוזית

שתי חברות בוועדה המחוזית הגישו בקשה לדיון חוזר בתוכנית גלילות, שרק לפני שבועיים הוחלט כי תקודם במסלול מהיר בוותמ"ל הממשלתית. לטענתן, ההחלטה מאוקטובר לגנוז את התוכנית היתה פגומה, ונובעת מ"גרירת רגליים של רשות מקרקעי ישראל", שנועדה להעבירה לסמכות הוותמ"ל; רמ"י: "לא הושחת זמן לריק, העדכונים שנוצרו הם בסיס איתן לתוכנית שתקודם בוותמ"ל"

הוועדה המחוזית תל אביב תדון מחר (ב') בתוכנית הבנייה הענקית בגלילות, אף שבאוקטובר הוועדה החליטה לגנוז אותה, ורק לפני שבועיים הממשלה החליטה להמשיך ולקדם את התוכנית בוועדת-העל הממשלתית, הוותמ"ל.
זה יקרה בעקבות בקשה לדיון חוזר ששתי חברות בוועדה המחוזית הגישו ליושבת הראש, דניאלה פוסק. על פי חוק, הוועדה חייבת לדון בה. את הבקשה הגישו יעל דורי, ראש תחום תכנון באדם טבע ודין ונציגת ארגוני הסביבה בוועדה, ואילנה אלרוד, נציגת אגודת האדריכלים בוועדה.

3 צפייה בגלריה
מתחם אתר פי גלילות
מתחם אתר פי גלילות
מתחם אתר פי גלילות
(צילום: צביקה טישלר)

לטענתן, ההחלטה באוקטובר השנה לגנוז את התוכנית היא פגומה, ונולדה רק בגלל גרירת רגליים של רשות מקרקעי ישראל, גרירה מכוונת שנועדה להוביל לכך שהתוכנית תבוטל, ותיסלל הדרך של רמ"י לקדם את תכנון המתחם במסלול מהיר בוותמ"ל.
בוועדה המחוזית נציגים לגופים שונים, ובהם השלטון המקומי, ארגוני הסביבה, אדריכלים ועוד, ואילו בוותמ"ל רוב מוחץ לנציגי הממשלה, ולכן היא נחשבת נוחה יותר לרמ"י. בנוסף אי אפשר להגיש עררים על החלטות הותמ"ל.
רמ"י ביקשה להעביר את התוכנית לוותמ"ל כבר לפני כשנתיים. בפברואר 2020 הבקשה נדונה בצוות מייעץ לקבינט הדיור של הממשלה הקודמת. הצוות המליץ על העברה לוותמ"ל, אך קבע כי תנאי לכך יהיה הכרעה בדיונים שהתקיימו באותה עת בוועדה המחוזית בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית.
המסמכים שרמ"י הגישה התעלמו מתעלת ניקוז גדולה שזורמת בשטח
העבודה על התוכנית נמשכה לפחות עשור. היא הובאה לוועדה המחוזית ב-2016, הופקדה ב-2018 ואז הוגשו לה 21 התנגדויות. הדיון בהתנגדויות לתוכנית הוא ישורת אחרונה לפני אישור סופי של תוכנית. המחשבה היתה כי הוועדה המחוזית תאשר תוכנית מתאר כוללנית לגלילות, ותוכניות מפורטות ייבחנו בוותמ"ל.

3 צפייה בגלריה
דניאלה פוסק יושבת ראש הוועדה המחוזית ת"א
דניאלה פוסק יושבת ראש הוועדה המחוזית ת"א
דניאלה פוסק, יושבת ראש הוועדה המחוזית ת"א
(צילום: אוראל כהן)

בעקבות ההתנגדויות, בשנת 2019 הוועדה המחוזית ביקשה מרשות מקרקעי ישראל לתקן בתוכנית מספר היבטים, ובהם מענה עדכני לניקוז, בעיקר משום שהמסמכים שרמ"י הגישה התעלמו מתעלת ניקוז גדולה שזורמת בשטח. כמו כן עלתה הדרישה לשפר את המענה לתחבורה ציבורית, בין היתר הגדלה משמעותית של שטח שמיועד להקמת מתחם תחבורה ענק שבו ייפגשו קווי הרכבת הכבדה, הקלה ואוטובוסים, שבילי אופניים וכן צמצום נתיבי תחבורה פרטית לטובת תחבורה ציבורית.
בנוסף המחוזית ביקשה להגדיל את צפיפות הבנייה במתחם. התוכנית שנדונה בוועדה איפשרה בנייה של 10,000 דירות. במחוזית חשבו כי יש מקום להגדיל את הצפיפות בגלל הקרבה לצירי תחבורה ראשיים. אגב הגרסה שתגיע לוותמ"ל תהיה באמת צפופה בהרבה, ותכלול 17 אלף דירות, אך גם השטח שלה יהיה קצת יותר גדול.

3 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 29.10.20 ינקי קוינט
מוסף שבועי 29.10.20 ינקי קוינט
ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י
(צילום: בשמת איבי)

רמ"י לא הגישה את המסמכים המתוקנים, מהלך שהוביל את הוועדה המחוזית לביטול התוכנית באוקטובר, ואיפשר לממשלה להחליט על העברת התכנון למסלול המואץ של הוותמ"ל.
"קיבלנו בתדהמה (ובאכזבה) את החלטתה הפגומה של הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית", כתבו בבקשתן דורי ואלרוד, והוסיפו: "לעניות דעתנו היעדר המענה מצד רשות מקרקעי ישראל ביחס לתיקונים הוא מהלך שתכליתו אחת - גרירת רגליים באישור התוכנית לפי התיקונים שהוחלט עליהם, אך ורק כדי להעבירה לסמכות הוותמ"ל.
"כל בר דעת מבין כי תוכנית שעברה את כלל ההליכים בוועדה מחוזית, והושקעו בה מאות שעות של הכנה, עריכה, דיונים ועוד, לא מועברת לוותמ"ל לשם 'קיצור הליכים', אלא כדי להימנע מתכנון שלדעת יזמי התוכנית, רשות מקרקעי ישראל, אינו תואם את ציפיותיהם".
מרמ"י נמסר: "תוכנית המתאר שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל כללה בתחומה רק שטחים בתחום רמת השרון, ולא ניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה, למעט לתשתיות, מאחר שבקשות ועדת המשנה לעדכונים שונים (אינה מהווה החלטה בהתנגדויות לתוכנית) אשר הובאו לפני רמ"י התייחסו לשינויים שהתרחשו בהיבטים סטטוטוריים מקבילים, החלטות ממשלה ושינוי במפת המגבלות באזור. רמ"י התייחסה לשינויים והחלה בעריכת מסמכים, ועם זאת היה ברור כי אישורה של התוכנית - ללא תוספת פרוגרמטית והתייחסות אחרת למערך התכנון בגין שני קווי מטרו ומתח"ם תחבורתי גדול עוד יותר מהתוכנית המופקדת וכן פינוי שדה דב - יוביל לתוכנית אחרת. דרישות חדשות הועלו גם על ידי משרדים שונים ואליהן יש להתייחס.
"העבודה נמשכה כל הזמן והיא זאת שתהווה את הבסיס להגשת תוכנית מפורטת על שטח זה, בשונה מתוכנית המתאר שהופקדה. מכוח זה לא הושחת זמן לריק אלא התיאומים החדשים, השינויים והעדכונים שנוצרו מהווים בסיס איתן לעריכת תוכנית מפורטת וחיסכון בזמן מול תוכנית מתארית. בדרך זו החלטת הוועדה מפנה דרך לתוכנית מפורטת נכונה לזמן הנוכחי והעתידי תוך מתן התשובות הנכונות לשינויים ולמדיניות הממשלה לצופף בשטח זה ברמה מפורטת שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה".