סגור
מטרו
מטרו (צילום: נת"ע)

מסתמן: לא יינתנו היתרים להתחדשות עירונית בקרבת תחנות המטרו

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים אישרה את מסמכי תוכנית המתאר הארצית למטרו (תמ"א 70). בלחץ מנהל התכנון, הוועדה החליטה שלא לאפשר הוצאת היתרי בנייה לפרוייקטי התחדשות עירונית בטווח של 300 מטר מתחנות המטרו. מדובר בשלב חשוב בקידום התוכנית, אך לא בשלב סופי

הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) אישרה הבוקר (ג') את מסמכי תוכנית המתאר הארצית למטרו, תמ"א 70. בלחץ מנהל התכנון, הוועדה החליטה שלא לאפשר הוצאת היתרי בנייה לפרוייקטי התחדשות עירונית בטבעת הראשונה של תחנות המטרו (טווח של 300 מטר מהתחנה).
מדובר בשלב חשוב בקידום התוכנית, אך לא בשלב סופי. בשלב הבא, התוכנית תועבר לדיון במועצה הארצית. לאחר מכן, התוכנית תעבור מקצה דיונים נוסף, ורק אז תועבר לאישור הממשלה. ההערכה היא כי התוכנית תאושר בתוך פחות משנה.
תמ"א 70 היא תוכנית המתאר הארצית לתכנון סביבת תחנות המטרו. ביוני 2020 ערך מנהל התכנון את אירוע השקת התוכנית הקובעת את מסלולם של שלושת קוי המטרו במטרופולין ת"א, המשתרעים לאורך 145 ק"מ, ואת מיקומן של 110 התחנות.
על פניו, מרחבי התחנות אמורים להיות מוקדים משמעותיים לפיתוח אורבני וכלכלי של הערים. המטרה של צוות עורכי התוכנית, שבראשם עומד אדר' יאיר אביגדור ממשרד האדריכלים מנעד, היא להגדיר את מאפייני הפיתוח המוצע ברדיוסי הטבעות שסביב התחנות ולהבטיח שתוכניות המקודמות כעת לא יפגעו בהעצמת הפיתוח העתידי.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "התוכנית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) היא אחת מהתוכניות האורבניות החשובות המקודמות היום והחשובה במטרופולין תל אביב. מבחינה תכנונית, היא מגלמת את כל עקרונות התכנון הנכונים והעדכניים שהם דוגמה לאג'נדה שמוביל מינהל התכנון, ובהם תכנון מוטה תחבורה ציבורית, העצמת הבינוי סביב תחנות המטרו, תמהיל שימושים מגוון, הגברת קישוריות ונגישות של המרחב לתחנות המטרו וכן התייחסות לממשקים תחבורתיים עם תחנות הסעת המונים נוספות במרחב ולאמצעי תחבורה משלימים, הנחיות למענה לצרכי ציבור בנויים ופתוחים במרחב המצטופף, מאפייני המרחב הציבורי בדגש על הגברת הליכתיות, הנחיות בנושא דיור מכליל על מנת לעודד מגוון רחב של אוכלוסיות, הנחיות בדבר מדיניות חניה ועוד. לאחר ששמענו את כלל הגורמים הרלוונטיים ובכלל זה מעל ל-20 רשויות מקומיות, ההחלטה התקבלה פה אחד פה אחד כולל הרשויות המקומיות".
חיים פייגלין, סגן נשיא ההתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "ההמלצה היא המלצה שגויה. ההיתכנות של פרויקט המטרו לא תקום או תיפול על הפסקת מפעל ההתחדשות העירונית מציל החיים. איש אינו יודע מתי יקום המטרו ואם יוקם בכלל. ההתאחדות תמכה וממשיכה לתמוך בפרויקט המטרו, אבל סבורה שהוא צריך להיות פרויקט המנוהל ומבוצע ע״י שותפות בין המגזר העסקי לציבורי (ppp) וממומן על ידי המגזר העסקי והמוסדי ולא באמצעות הטלת מיסוי כבד".