סגור
הדמיה של התוכנית ב יוספטל חולון מרכז הנדל"ן
הדמיית התוכנית (הדמיה: ישר אדריכלים)
מרכז הנדל"ן

אושרה תוכנית ענק בכניסה לחולון: יותר מ-1,600 דירות ועשרות אלפי מ"ר למסחר

התוכנית שמקדמות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית חולון חלה על שטח של כ-70 דונם בצפון העיר, בסמוך לתחנת הרכבת יוספטל ולתחנה המתוכננת של הרכבת הקלה בבת ים, ובמרכזו עתידות לקום שתי תחנות מטרו. במסגרת המהלך ייהרסו כ-500 דירות קיימות, ובמקומן תוקם בנייה המשלבת מגדלים לצד מבנים נמוכים יותר 

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה למתן תוקף את תוכנית ההתחדשות העירונית בציר יוספטל שבכניסה הצפונית של חולון. התוכנית, ביוזמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והוועדה המקומית חולון, משתרעת על שטח של כ-70 דונם – בין רחוב אילת במערב לנתיבי איילון במזרח – וכוללת מוקדים אסטרטגיים סמוך לתחנת הרכבת יוספטל ותחנת הרכבת הקלה העתידית בבת ים. בעתיד יפעלו בלב המתחם שתי תחנות מטרו מרכזיות – קווים M1 ו-M3 – שייפגשו בנקודה זו ויהפכו אותה לצומת תחבורתי משמעותי.
התוכנית כוללת תוספת של כ-1,620 יחידות דיור חדשות, הקמת שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-160 אלף מ"ר, והוספת כ-100 אלף מ"ר המיועדים למבני ציבור, וביניהם קריית ממשלה עתידית. כיום קיימים בשטח 14 מבני מגורים בני ארבע קומות הכוללים כ-500 דירות, מבנה מסחרי דו-קומתי, מרכז קהילתי וגני ילדים. המתחם יחולק לארבעה תתי-מתחמים, אשר יתממשו באופן עצמאי כדי לאפשר גמישות ומענה יעיל יותר לקידום ופיתוח הפרויקט.
מבחינת הבינוי, ייווצר שילוב בין מגדלים גבוהים לבין בנייה מרקמית בגובה 6 עד 9 קומות. בלב המתחם תוקם כיכר עירונית מרכזית שתשמש מוקד פעילות ותאפשר מעבר רגלי עילי מעל שדרות יוספטל, מה שיאפשר חיבור בין תחנות המטרו לתחנת הרכבת הקיימת. המיקום האסטרטגי, הכולל נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית, ממצב את המתחם כיעד מרכזי לפיתוח מטרופוליני, בהתאם לעקרונות תמ"א 70, שמעודדת עירוב שימושים, בינוי אינטנסיבי ונגישות תחבורתית מרבית. במקביל מקודמת גם תוכנית תמ"א 65 שנועדה לשפר את הקישוריות בין מוקדי התחבורה באזור.
לפי מינהל התכנון, מטרת התוכנית היא לאזן בין שיקולי כלכלה ובין יצירת סביבה עירונית איכותית, כפי שנעשה במוקדים עירוניים אחרים לאורך נתיבי איילון. במהלך בחינת ההתנגדויות נבחנו מספר חלופות, וחלק מהמתחמים פוצלו כדי לאפשר גמישות תכנונית ולשמור על שטחים ציבוריים פתוחים. כמו כן הוגדרו דרישות שיבטיחו עירוב שימושים איכותי תוך מתן מענה לצורכי תחבורה, תעסוקה ומגורים.
בהחלטת הוועדה הוגדרו גם מאפיינים חברתיים: 20% מהדירות יהיו בשטח של עד 55 מ"ר ו-10% מהדירות עד 75 מ"ר, לטובת אוכלוסייה צעירה או משפחות בתחילת דרכן. התוכנית גם כוללת אפשרות להמיר חלק מהזכויות לשימושים שונים – תעסוקה, מסחר או מגורים – וכן מאפשרת גמישות בהקצאת חניות, עד לכניסת תחבורת המטרו לפעולה.
התוכנית רואה בשדרות יוספטל ציר עירוני ראשי ולכן כוללת חזיתות פעילות, עירוב שימושים והתאמה לאופי הסביבה – כך שבצמוד לאיילון יוקמו מגדלי תעסוקה, לאורך הציר יתפתח אזור מסחרי פעיל, ובאזורים הקרובים לשכונות המגורים תתבצע בנייה מרקמית התואמת את קנה המידה הקיים.
אדר' ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון: "האתגר המקצועי שעמד בפנינו היה לתרגם את החזון המטרופוליני למציאות תכנונית מעשית. התכנית מוכיחה שאפשר לפתח מתחם בצפיפות גבוהה תוך שמירה על איכות חיים גבוהה ויצירת מרחב ציבורי איכותי. השילוב החכם של בנייה מגדלית ומרקמית, יחד עם עירוב השימושים האינטנסיבי, יוצר מודל חדש לפיתוח עירוני בישראל המותאם לעידן התחבורה הציבורית".