סגור
הדמיה של משרדי ריג'ס במבשרת ציון
הדמיה של משרדי ריג'ס במבשרת ציון (הדמיה: מירו)

בלעדי
מודל חדש לחללי עבודה שיתופיים: היזם יבנה משרדים, ריג'ס רק תנהל אותם

על פי המודל של חברת חללי העבודה השיתופים ריג'ס יזם חיצוני יקים עבורה משרדים והיא תנהל אותם בשבילו ותחסוך לעצמה את הצורך בהון עצמי לשיפוץ. פרויקט ראשון במודל זה נבנה במבשרת ציון

מודל חדש שמקדמת בימים אלה חברת ריג'ס (REGUS) משנה את האופן שבו מתנהלים כיום חללי העבודה בישראל, ויאפשר לחברה להרחיב במהירות את מספר המתחמים שלה, כך נודע ל"כלכליסט".
כיום מתנהלים מרבית חללי העבודה תחת מודל שבו חברת החללים המשותפים שוכרת שטח מבעל נכס, משקיעה את עלות התאמת החלל הפנימי לצרכיה, ופותחת מתחם תחת שם המותג שלה. בהתאם למודל זה, מרבית ההשקעה והסיכון הם על חברת מתחמי העבודה, וכפועל יוצא מזה גם קצב ההתרחבות שלה.
בהתאם למודל החדש, בעל הנכס יהיה זה שישקיע את הכסף בהקמת המתחם החדש, בהתאם לסטנדרטים שתקבע חברת חללי העבודה, במקרה זה ריג'ס, והיא תנהל את המתחם עבורו.
הסניף הראשון שצפוי להיפתח בהתאם למודל זה יהיה במבשרת ציון בפרויקט MBC של החברות גל אמרלד וקבוצת י.ד.ברזאני: ריג'ס תפתח את המרכז במבשרת שישתרע על פני קומת משרדים בשטח של 1,250 מ"ר ותאפשר עבודה לכ־180 איש. את ריג'ס ייצגו בעסקה עורכי הדין שרית האושנר רפאל ועמית מתן ממשרד נשיץ ברנדס אמיר.
המודל החדש יכול לפעול לטובה הן עבור היזמים — בעלי הנכס, והן עבור חברת מתחמי העבודה. החברה, לא זקוקה במודל זה להון עצמי עבור שיפוץ נכס חדש ולכן גם הסיכון שכרוך בכך עבורה נמוך יותר. היא תגיע לנהל את המתחם, ולכן מדובר במודל שיכול לאפשר לה להתרחב במהירות.
מהצד השני, בעל הנכס אמנם יידרש להשקעה במתחם עבודה, אך זה יאפשר לו גמישות בתפעול והשכרת השטחים בנכס, והפניית לקוחות שמעוניינים בשטחים קטנים למתחם העבודה. במידה שהמתחם יצליח גם בעל הנכס ירוויח מכך, וזאת מעבר לדמי השכירות שבעלי נכס מרוויחים בדרך כלל.
לצד שני המודלים שצוינו צמחו בשנים האחרונות עוד כמה מודלים אפשריים, כך למשל, חלק מחברות היזמות כגון אשטרום החליטו לפתוח בעצמם מתחמי עבודה, תחת מותג חדש ותחת ניהולם. מודל נוסף הוא השכרת שטח גדול עבור חברה אחת, בדרך כלל מענף ההייטק, וחברת מתחמי העבודה מנהלת אותו עבורה. לצד זאת יש מודלים נוספים כגון המודל של WeWork בישראל אשר מכרה את הזיכיון שלה לפתיחת סניפים לחברת אמפא.
"זה חלק מאסטרטגיית הצמיחה שלנו שמתבססת על בעלי הנכסים, זה יהיה המרכז הראשון בישראל שמנוהל ככה", מספר עופר ויתקון מנכ"ל ריג'ס ישראל ומוסיף, "על ידי שימוש באסטרטגיה הזו מנכ"ל ריג'ס העולמית רוצה להגיע ל־10,000 מרכזים כאלה עד 2030".
לפי ויתקון, הרשת הבינלאומית פיתחה את המודל הזה, אך עד כה הוא היה בשימוש מועט בחו"ל. כעת הוא מספר, שהמודל הוצע לסניפים המקומיים, הוחלט לחזק אותו כמנוע לצמיחת החברה וכדי לא להגיע למצבה של WeWork עם התחייבויות והשקעות מאד גדולות בנכסים, שעשויות להעיב על פעילות החברה.
"אנחנו לא לוקחים על עצמנו סיכונים בצורה הזו, וזה מאפשר לנו לצמוח בצורה הרבה יותר מהירה. אם יכולנו קודם לפתוח שניים־שלושה סניפים בשנה עכשיו אנחנו יכולים הרבה להתקדם הרבה יותר מהר. אני חושב שהשנה נוכל לחתום על כ-3 חוזים חדשים", הוא מסביר.
לפי ויתקון, המודל פועל כך שריג'ס מגיעה כחברת ניהול ששירותיה נשכרים על ידי בעל הנכס, בדומה לחברות ניהול נכסים רק עם התמחות במתחמי עבודה. ריג'ס גובה עמלה שמבוססת על ההכנסות של המתחם, וככל שהוא יצליח יותר, כך יגדלו ההכנסות והיא תרוויח יותר.
גם בעל הנכס יכול ליהנות מהצלחת המתחם, והוא יכול לקצור את הפרמיה, כלומר את ההפרש בין דמי השכירות הקונבנציונליים, לבין המחיר שמרוויחים בפועל מהשכרת הנכס כמתחם עבודה.
מורן רז, מנהלת הפיתוח העסקי בחברת גל אמרלד (אחת משתי היזמיות של הפרויקט), מספרת כי הנכס נמצא בימים אלה בשלבי מסירה וצפוי להתאכלס בין החודשים ספטמבר לנובמבר. הוא משתרע על שטח של כ־12.5 אלף מ"ר בשני בניינים בני 5 קומות במתחם העסקים החדש של מבשרת ציון. "מתחילת השיווק הבנו את הצורך של חללי עבודה משותפים. זה עלה מצד הרבה מתעניינים וחשבנו האם לנהל את זה לבד או לקחת חברה שתפתח שם סניף. מכיוון שאנחנו מאוד מאמינים בחללי עבודה, השיתוף פעולה עם ריג'ס יעניק לנו רווח נוסף בהשוואה להשכרה רגילה שבה המחיר קבוע".