סגור
מישור רותם מדרום לערד
מישור רותם מדרום לערד (צילום: איתן, ויקימדיה)

התוכנית שתספק את צרכי החול של מדינת ישראל ל-30 השנים הבאות

בתוכנית ענק שמשתרעת על פני 15 דונמים בקרבת הערים ערד ודימונה, תחל תכנית לכריית חול שמהווה משאב מרכזי בתחום הבנייה והסלילה. המכרה צפוי לספק את הצרכים המדיניים בחול ל-30 השנים הבאות, ולהקל על גל הבנייה שצפוי להתחיל מיד אחרי המלחמה

אושרה למתן תוקף תוכנית הענק לכריית חול במישור רותם: במסגרת ההיערכות לגל הבניות החדשות שיחלו ביום שאחרי המלחמה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום בראשות עודד פלוס, אישרה בשבוע שעבר תוכנית לכריית חול מדרום לערד וממזרח לדימונה. התוכנית, שקודמה על ידי משרד התשתיות ובתמיכתו של המשרד להגנת הסביבה, תתפרש על פני כ-15 אלף דונמים - שמטרתם כריית חול. מינהל התכנון מעריך כי התוכנית תתאפשר כריית חול בהיקפים שיספקו את צרכי החול המדיניים ל-30 השנים הבאות.
מישור רותם הוא אזור בנגב המזרחי, בו ניתן למצוא את רוב עתודות החול של ישראל למשק הסלילה והבנייה. חול הוא מבין המשאבים הכי נחוצים למשקי הסלילה והבנייה, והוא מהווה פונקציה משמעות בתחשיב הסופי של עלויות הפרויקטים. כרייה גדולה שבוצעה בעבר של חול באיזור מישור החוף הופסקה, וזאת בעקבות הנזק הסביבתי שנגרם מהכרייה, ובשל הצורך לשמור על אזור החופים עבור נופש ופנאי.
התוכנית כוללת גם כ-3,000 דונמים לתעשייה, שממוקמים בצמוד למפעלים קיימים, ובהם יוכלו לקום בהמשך עוד מפעלי תעשייה. השימושים במבני התעשייה, כך לפי התוכנית, יהיו כרייה, אחסנה של חול, הקמה של מפעלים לניפוי, מנהלה ועוד. ממנהל התכנון נמסר כי מיקום התוכנית חייב תיאום עם בעלי עניין רבים, וזו הסיבה שהיא קודמה בליוויו של אנשי מקצוע רבים (ביניהם גם נציגים ממשרדים ממשלתיים וגורמים ציבוריים אחרים), אשר בראשותם עמד סגן מתכנן המחוז.
הכרייה עצמה תתבצע בעומקים שינועו בין 10 ל-70 מטרים, ותתבצע לצידן של הנחיות ברורות לניצול משאבי החול שמתחת לקווי החשמל הקיימים שנמצאים בשטחי התוכנית. "אתר הכרייה נמצא בסמיכות למסוף פריקה וטעינה של הרכבת ולמסילת ברזל", אמרה טל פודים, ממלאת מקומה של מתכננת המחוז. "כך, ניתן יהיה לשנע את חומר הגלם שייכרה במקום לאזורי הביקוש ביעילות, ולצמצם את עומס התנועה המשאיות בכבישים".
נכתב על ידי מערכת מרכז הנדל"ן