סגור
כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל שוק המסחר והמשרדים מימין עו"ד זיו כספי ערן ניצן מיכל מאיר נחשון קיויתי ירון רוקמן רז קינסטליך ססיליה יצחק ו רענן דוד
מימין: עו"ד זיו כספי, שותף מייסד, גינדי כספי ושות'; ערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, תל אביב והצפון; מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת־ים; נחשון קיויתי, יו"ר ובעלים קבוצת ב.ס.ר; ירון רוקמן, מנכ"ל אשטרום נכסים; רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון; ססיליה יצחק, מנכ"לית KONE ישראל; ורענן דוד, שותף בכיר, ברק פרידמן קפלנר שימקביץ ושות' כלכלה ושמאות מקרקעין (צילום: אוראל כהן)

"אם נבנה רק נדל"ן למגורים נחטא לתפקידנו"

כך אמר יו"ר הוועדה המחוזית ת"א ערן ניצן ביחס לצורך לקחת בחשבון עירוב שימושים במסגרת פאנל שהתקיים בוועידת מרכז הנדל"ן באילת. מהנדסת העיר בת־ים: "יש קונצנזוס על עירוב שימושים"

עירוב שימושים אינו סוכרייה, וחייבים לדעת לנהל אותו נכון — זה המסר שעלה מהפאנל בוועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024 בהנחיית עו"ד זיו כספי, שותף מייסד, גינדי כספי ושות'.
"החלטות של ועדת תכנון הן למאה שנה קדימה", אמר ערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, תל אביב והצפון. “החיבורים של כל התחומים מייצרים הזדמנות להרים מגדלים של 80 קומות. הסיבה היחידה להקמת מבנים כאלה היא הרכבות והתחבורה העתידית. אם נעשה רק נדל"ן למגורים, נחטא לתפקידנו. אנחנו צריכים שיהיו שם משרדים ודיור להשכרה. צריך להסתכל על מטרופולינים אחרים בעולם כי אנחנו בונים לראשונה מטרופולין".
לדברי רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, "'מתחם האלף' בעיר טס. דיסקונט הכניס אלפי עובדים, חברות בונות 175 אלף מטר במתחם. הפניקס יעברו בתחילת מאי. אנחנו מעודדים אותם לעבור כמה שיותר מהר. זה מתחם עירוב שימושים מהגדולים בישראל עם תעדוף גדול שאנחנו נותנים בעירייה לפרויקט. 66% מתושבי העיר לא עובדים בעירנו ואני רוצה מספר הפוך כדי שהם לא יעמדו שעה וחצי בפקק לתל אביב. אני רוצה לתת לתושבים אופציה שהכל יהיה מתחת לבית".
לדברי מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת־ים, "בשנים האחרונות יש קונצנזוס על עירוב שימושים וזה לא היה כך בעבר. יש לנו מורכבות מאוד גדולה ואנחנו אזור תעסוקה מתחדש. יש ביקוש קשיח למגורים ואנחנו בדרך למשבר של איזון תכנוני. יש פער בין נדל"ן למגורים שהולך מהר, ונדל"ן לתעסוקה שהולך הרבה יותר לאט. יש צורך בגמישות תכנונית. צריך לוודא שהניתוח עובר והחולה לא מת, ושעד שיהיה מטרו הכל מסתדר".
לדברי נחשון קיויתי, יו"ר ובעלים קבוצת ב.ס.ר, "אני גם נתפסתי לחיידק של דירות להשכרה וזכיתי יחד עם קנדה ישראל במכרז לבנות 160 אלף מ"ר תעסוקה, דירות ומעונות סטודנטים להשכרה, מסחר ומלונאות. תכננו שם על עשרה דונם מגדלים לגובה, והשנה נתחיל בביצוע. במגדל של 72 קומות יש 400 דירות להשכרה, 350 מעונות סטודנטים. מה עושה יזם עם זה? לא פשוט בכלל וזה משליך על כל הפרויקט. העלינו את הנושא לפני מקבלי החלטות שיאפשרו לנו למכור 40% מהדירות. מבחינת מימון זה קריטי".
לדברי ירון רוקמן, מנכ”ל אשטרום נכסים, " יש דרך עינויים ארוכה בוועדות. רואים את זה ברשויות רבות. צריכים להיות איזונים. יזם יודע מה הוא צריך ומה נכון לבנות ברמת התכנון. רוב הפרויקטים שלנו להשכרה ואנו יודעים להתמודד עם עשרות אלפי מטרים ואנחנו יכולים להמתין בגלל העוצמה של אשטרום. הכלכלה תצמח רק מחשיבה עתידית משותפת".
לדברי ססיליה יצחק, מנכ"לית KONE ישראל, "עד עכשיו הבנו שליזמים קשה אבל יש אתגר נוסף שצריך לדבר עליו וזה חוויית המשתמש. צריך לצפות איך נתנהג בעתיד וזה דבר שמשתנה בקצב מטורף".
לדברי רענן דוד, שותף בכיר, ברק פרידמן קפלנר שימקביץ ושות' כלכלה ושמאות מקרקעין, "דיור להשכרה הוא עסק לכל דבר. למדנו אחרי הקורונה שכל עסק צריך התמקצעות, כל סוג של דיור. כשל השוק בדיור להשכרה הוא כי לא הבינו שזה עסק".