סגור

התנפלות על מכרזי רמ"י בבית שמש: הזוכים ישלמו פי 8 לעומת הערכת השמאי

220 הצעות הוגשו לכל 8 המגרשים בשכונת נווה שמיר, ממוצע של קצת יותר מ-27 הצעות לכל מגרש. המחיר הממוצע לקרקע במכרזים, כולל פיתוח, משקף מחיר של 800 אלף שקל קרקע לדירה. בסך הכל המדינה צפויה לגרוף מהמכרזים האלה הכנסה נאה של כ-500 מיליון שקל

סימנים נוספים לעליית מחירי הדירות. השבוע נסגרו מכרזים ל-8 מגרשים בשכונת נווה שמיר בבית שמש, כשבכולם יחד אפשר לבנות 611 דירות בסך הכל. את תוצאות המכרזים אפשר לתאר במילה אחת: התנפלות. לכל 8 המגרשים הוגשו 220 הצעות, ממוצע של קצת יותר מ-27 הצעות לכל מגרש. אך מה שמסמן במיוחד את הכיוון אליו צועד שוק הדיור הוא הפער בין הצעות המחיר של החברות הזוכות לבין הערכת המחיר המוקדמת של שמאי רשות מקרקעי ישראל. הפערים בין השומה המוקדמת של שמאי המקרקעין רמ"י לבין ההצעות הזוכות היו של מאות אחוזים. בשורה התחתונה, המחיר הממוצע לקרקע במכרזים הטריים בבית שמש, כולל פיתוח, משקף מחיר של 800 אלף שקל קרקע לדירה.

1 צפייה בגלריה
פרויקט סוהו על הפארק בית שמש באמונה דאנס
פרויקט סוהו על הפארק בית שמש באמונה דאנס
הדמיה. שכונת נווה שמיר בבית שמש
(צילום: באמונה)
השומה היא הערכה מוקדמת של שמאי רשות מקרקעי ישראל את שווי הקרקע, והיא מבוססת על מחיר הדירות באזור הקרוב למגרש שבמכרז. כך שהצעות גבוהות מהשומה מעידות על הערכה של חברות הבנייה כי הן יוכלו למכור את הדירות במחירים גבוהים משמעותית ממחיר השוק כיום.
המכרזים כולם היו בשיטת המכרז המסורתית שבה ההצעה הגבוהה ביותר זוכה, כל הדירות ימכרו בשוק החופשי ולא יהיו דירות מוזלות במסגרת תוכנית דיור במחיר מופחת של ליצמן.
חברת נווה שמיר שיכון ויזמות של דיסי בניה והשקעות זכתה ב-4 מגרשים מתוך ה-8 ותשלם בסך הכל 230 מיליון שקל כולל פיתוח לבניית 320 דירות. במגרש לבניית 97 דירות הצעתה הזוכה היא לתשלום של כ-34 מיליון שקל עבור הקרקע לא כולל פיתוח - פי 9 מהשומה המוקדמת שבה ההערכה הייתה כי שווי המגרש רק 3.45 מיליון שקל, למגרש הזה הוגשו 34 הצעות של חברות שונות. במגרש אחר לבניית 28 דירות החברה הגישה הצעה הגבוהה פי 9 מהשומה: 17 מיליון לא כולל פיתוח לעומת 1.94 מיליון שקל, למגרש הזה הוגשו 27 הצעות.
ההפרש הגבוה ביותר בין השומה להצעה הזוכה נרשם במתחם שבו זכתה חברת א.פ.י נתיב פיתוח שהציעה לשלם עבור 40 דירות 14.7 מיליון שקל בעוד שהשומה המוקדמת העריכה את שווי המגרש ב-856 אלף שקל.
סופרין ושותף נוסף זכו במגרש לבניית 28 דירות בזכות הצעה הגבוהה פי 8 מהשומה: 17.3 מיליון לעומת 1.9 מיליון שקל.
בסך הכל המדינה צפויה לגרוף מהמכרזים האלה הכנסה נאה של כמעט 500 מיליון שקל, סכום הכולל גם את עלויות פיתוח המגרשים.