$
שווקי חו"ל

טסלה דוהרת ללא מעצורים על הפסיכולוגיה של המשבר

את הזינוק החריג בשוויה של יצרנית הרכב האמריקאית בתקופה האחרונה אפשר לייחס לתופעה הפסיכולוגית FOMO – גיקים וצעירים בעיקר בארה"ב שמשקיעים במנייה מתוך חשש שהם יהיו היחידים שיפספסו. אפילו אלון מאסק נותר ללא מילים

סופי שולמן 11:2916.07.20

מה קורה כשלאלון מאסק נגמרות המילים? לאחת הדמויות האקסצנטריות והרעשניות גם במונחי סיליקון וואלי לא נותר שלשום מה לצייץ פרט ל"wow" כאשר קרא לראשונה את המלצת האנליסט מחברת ההשקעות פייפר סנדלר שאומרת כי מניית טסלה תגיע למחיר של 2,332 דולר בקרוב. עוד בתחילת מאי האחרון, כאשר מניית יצרנית הרכב החשמלי נסקה ל־700 דולר, כתב מאסק בטוויטר שלו כי המחיר גבוה מדי. בחודשיים שחלפו מאז הספיקה מניית טסלה יותר מלהכפיל את עצמה ופתחה את המסחר אתמול בעלייה קלה למחיר של 1,530 דולר. לפתע, היעד של 2,332 דולר שהציב האנליסט אלכס פוטר שתחילה עורר גיחוך בוול סטריט, כבר לא נראה כה מופרך. מה הם עוד 50 וקצת אחוזים למניה שכבר הספיקה לנתר ב־270% מתחילת השנה, שהיתה אחת המטלטלות בעולם וכמובן גם בוול סטריט והשלימה זינוק שנתי של 500% בשנה האחרונה.

 

 

 

 

 

בדרך למועדון של הגדולים

 

בעקבות מהלך העליות החריג, הפכה טסלה בתחילת השבוע לרגע לחברה העשירית בגודלה בארה"ב במונחי שווי שוק כשעברה את 300 מיליארד הדולרים ביום שני לזמן קצר במהלך המסחר. המניה נחשבת כעת למועמדת מובילה להיכנס למדד S&P 500 ולהצטרף בכך רשמית למועדון של הגדולים. מה שחסר לה כרגע הוא הדו"חות הכספיים לרבעון השני שאמורים להתפרסם בשבוע הבא. אם החברה של מאסק תציג רווח, יהיה זה רבעון רביעי רצוף של רווחיות, ובכך יתקיים תנאי הכניסה למדד שהיה חסר לה עד היום.

 

מעבר לכך, הריצה המטורפת של מניית טסלה שהביאה אותה לשווי של 280 מיליארד דולר חשובה גם למאסק עצמו. המייסד והמנכ"ל של החברה לא מושך ממנה שכר ומבנה התגמול שלו ייחודי כמו האיש עצמו, כאשר על הנייר הוא אמנם נחשב לאחד האנשים העשירים בעולם, אך גם אחד הלא נזילים שבהם. חבילת התגמול של מאסק, ששווה על הנייר 55 מיליארד דולר, מורכבת מ־12 אבני דרך שהשגת כל אחת מהן משחררת לו חבילת אופציות נדיבה. אבני הדרך מבוססות לא רק על ביצועי החברה עצמה, אלא גם על המניה. במאי האחרון הגיע מאסק לאבן הדרך הראשונה במסגרת התוכנית להכנסות של 20 מיליארד דולר ושווי שוק של 100 מיליארד דולר וכעת אם החברה תשלים חצי שנה בשווי שוק ממוצע של 150 מיליארד דולר, ייפגש מאסק עם אופציות ששוות 2.4 מיליארד דולר. בחבילה הראשונה למשל, האופציות של מאסק איפשרו לו לרכוש מניות טסלה במחיר הנמוך ב־80% ממחירה בשוק אז, אם כי הוא חייב להחזיק במניות אלה חמש שנים.

 

אלון מאסק אלון מאסק צילום: רויטרס

 

מאסק עצמו לא ציפה כי אבני הדרך שהוגדרו לא כל כך מזמן, ב־2018, יושגו כל כך מהר. עוד לפני שטסלה מתקרבת להיקפי המכירות של יצרניות הרכב הוותיקות (במונחי מספר כל רכב שהיא מוכרת) או במגוון הדגמים. טסלה היא אמנם חברת הרכב הגדולה בעולם במונחי שווי שוק ששווה היום כמעט כמו מרבית מתחרותיה יחד, אך סימני שאלה סביבה כמתחרה לכל דבר ועניין עדיין רבים. היחידה שעומדת איכשהו מול טסלה היא טויוטה שנסחרת סביב 200 מיליארד דולר.

 

אז מה מסביר את האמוק שאחז במניית טסלה? במלה אחת – FOMO. נדמה כי טסלה חדשנית גם בכך, שכן לא הרבה מניות רוכבות עד כדי כך על הגל שאומר – כולם קונים את המניה מסיבה כלשהי, כדאי גם לי לעשות כן. אף שהסנטימנט החיובי במניה החל עוד לפני הקורונה, המשבר הכלכלי רק העצים אותו. בניגוד לחברות הביג טק האחרות החל מאמזון ועד נטפליקס שקל להבין מה הן מרוויחות כשכל העולם יושב בבית, במקרה של טסלה המצב שונה. היא עדיין חברת רכב ולא טכנולוגיה, והיא גם חברה שמוכרת רכב יקר יחסית שהפך לסמל סטטוס עבור עשירי העולם שלא רוצים לזהם את הסביבה. אבל אם הרחובות הריקים כי ההייטקיסטים שמחבבים במיוחד את מה שטסלה מסמלת עובדים מהבית ואנשים חושבים על כל הוצאה פעמיים, לכאורה המניה היתה צריכה לרדת או לפחות לא לזנק במאות אחוזים מאז פרוץ המשבר.

 

זירת ההתנפלות

 

מה שקרה הוא שהערצת הגיקים המילניאלס לטסלה עברה מהמישור הפיזי למישור הדיגיטלי, עם התנפלות של צעירים בכל העולם ובעיקר בארה"ב על זירת המסחר הדיגיטלית robinhood שמעבירה להם את הזמן ואף מייצרת תשואות בסגר. רק ביום שני נקנו בלא פחות מ־50 אלף חשבונות מניות טסלה. כיום קרוב לחצי מיליון חשבונות robinhood מחזיקים במניה וזוהי "מפלצת" שמזינה את עצמה – ככל שיותר משתמשי הפלטפורמה רואים מה היתר קונים הם חוששים להיות היחידים שיפספסו. בעידן שבו אין יותר מדי חוויות בחוץ, ה־FOMO עובר לשוק המניות.

 

היצע קטן ואמינות לא גבוהה

כיצרנית רכב היא עדיין מדשדשת מאחור

 

טסלה אינה נחשבת ליצרנית רכב גדולה מאוד וגם לא למוצלחת במיוחד. רק לפני שבועות ספורים פורסם בארה"ב סקר ראשון של גוף צרכני גדול – קונסיומר ריפורט, שבדק לראשונה את מידת אמינותן של מכוניות במהלך שלושת החודשים הראשונים. הציון שטסלה קיבלה היה מביך: היא הגיעה למקום האחרון, בגלל בעיות שקשורות באיכות ההרכבה, איכות הצביעה ועוד ליקויים שנמצאו במכוניות שמורכבות בפס יצור בקליפורניה. מבחינת היצע הדגמים של טסלה עולה שלא מדובר בדיוק ביצרנית פורצת דרך, פרט כמובן לעובדה שמדובר ברכבים חשמליים.

 

טכנית, היצע הדגמים של טסלה קטן מהיצע הדגמים של יצרניות רכב שוליות, למשל סובארו. ההיצע כולל את טסלה 3 העממית המשפחתית, טסלה מודל S הבכירה, רכב הכביש שטח מודל X ורכב הכביש שטח העתידי מודל Y. וזה הכול. מבחינת יצרנית רכב בסדר הגודל של מרצדס בנץ או ב.מ.וו, היצע הדגמים הקיים של טסלה לא מגיע אפילו לגודלו של היצע הדגמים בקטגוריה אחת. כלומר בזמן שטסלה מציעה לציבור שלושה דגמים בלבד נכון להיום, ב.מ.וו מציעה לציבור לא פחות משבעה דגמים שונים של רכבי כביש שטח בלבד, וזה לא כולל כמובן מכוניות מנהלים או דגמים ספורטיביים.

 

נתוני המכירות של טסלה ממחישים היטב את העובדה שלא מדובר ביצרנית גדולה. לפי דיווחי טסלה לבורסה יצרה החברה 82,272 מכוניות בחציון הראשון של 2020 – מרצדס בנץ הגרמנית תפרסם את דוחות הרבעון השני בעוד שבוע – אך ברבעון הראשון של השנה, ללא הרבעון השני, דיווחה מרצדס כי יצרה 644,300 מכוניות. ברבעון בודד.

 

טסלה גם לא לבד במגרש של הרכב החשמלי: רק השבוע הציגה ב.מ.וו את רכב הכביש שטח החדש שלה ix3- – שמיועד להתחרות ישירות בטסלה מודל Y, כאשר זו תוצג. ואילו לאאודי יש כבר שני דגמי כביש שטח חשמליים.

(תומר הדר)

x