שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

ניתוח כלכליסט

שני עשורים, שישה בעלים, ולא רואים תרופה באופק

בעל השליטה במשביר, רמי שביט, היה התקווה הגדולה של החברה־הבת ניו־פארם להפוך לאיום ממשי על סופר־פארם, ששולטת בענף ביד רמה. כעת הוא מנהל מגעים למכירת הרשת לאלי אלעזרא, בזמן שזו פנתה לבנקים המממנים להרחבת קווי האשראי

יניב רחימי ונורית קדוש 08:2708.12.14

שישה בעלי שליטה, לא פחות, החליפה רשת הדראגסטורים והקוסמטיקה ניו־פארם בשני העשורים האחרונים. אתמול נחשף ב"כלכליסט" שהאחרון שבהם, רמי שביט, מנהל מגעים למכירת תפוח האדמה הלוהט שבידיו לאלי אלעזרא, בעל השליטה באלעזרא החזקות ובחברה־הבת העוסקת בליסינג, אלבר.  

רשימת בעלי השליטה הקודמים כוללת שורה ארוכה של חברות ואנשי עסקים מתחומים שונים, החל בחברת כלל, שהקימה את הרשת ככלל־פארם בשנת 1992, דרך משפחת חבס, קו־אופ מטרו־צפון, קבוצת מוזס־בורוביץ' ורוני אלרואי וכלה בשביט. המכנה המשותף לכולם — חוסר ההצלחה להפוך את ניו־פארם לאיום ממשי על הרשת המובילה בענף, סופר־פארם. בעל השליטה הנוכחי שביט הצליח להפיח חיים במשביר לצרכן אחרי שהיתה בהקפאת הליכים, אולם נכשל בניסיון להתמודד עם סופר־פארם כשווה בין שווים. עובדה זאת מטילה צל על יכולתו של אלי אלעזרא, אם וכאשר ירכוש את השליטה ברשת הדראגסטור, להביא לשינוי המיוחל בה.

 

בענף הקמעונאות עמידה במקום היא הליכה לאחור

ניו־פארם דשדשה בשנים האחרונות מבחינת מצבה הפיננסי, בהיעדר יכולת כלכלית לפתח את הרשת ולהרחיב את פריסת החנויות. עקב האכילס הזה מהווה גורם מרכזי לכך שניו־פארם דורכת במקום עם 66 סניפים, בזמן שהמתחרה הגדולה בענף, סופר־פארם, שועטת קדימה ומתרחבת עם לא פחות מ־205 סניפים.

 

הקושי של ניו־פארם להעמיד תחרות ראויה לסופר־פארם ליווה אותה לאורך כל דרכה העסקית. נקודת המפנה אמורה היתה להתרחש ב־2008, לאחר שבסוף 2007 רכש שביט את השליטה ברשת (68%) מחברת ישאל, שהיתה בשליטת רוני אלרואי. ישאל נותרה עם אחזקה ב־32%. ישאל הגיעה לפירוק ב־2012, נקנו אלה על ידי שביט בפברואר השנה.

 

בשנים שקדמו לעסקה שביט הוכיח יכולות קמעונאיות גבוהות — כשייצב את רשת בתי הכלבו המשביר לצרכן שרכש מידי המפרק שמונה לה אחרי קריסתה.

 

 

כשנכנס שביט לניו־פארם, נראה היה כי חלפו הימים שבהם סופר־פארם שלטה ללא עוררין בשוק הפארם בישראל. שלושה שבועות לאחר שהממונה על הגבלים אישר את הרכישה, סיים מנכ"ל ניו־פארם אודי דורון את תפקידו. את מקומו תפס שביט עצמו, שפתח במהלכים מעודדי תחרות כמו מתנות והנחות מופלגות על חלק מהמוצרים. אלא שחילופי הגברי יצרו טלטלה ברשת: דורון לא הספיק להשלים שנה בתפקיד, בדומה לקודמו, מוטי כהן, שכיהן פחות משנתיים.

 

בתוך זמן קצר גייס שביט את גיל אונגר שכיהן כמנכ"ל מגה ובעברו היה מנהל השיווק של סופר־פארם. לכאורה, בשורה טובה לרשת, שהיתה זקוקה לניסיון הרב שצבר. אלא שבתוך שנה בלבד נפרד שביט מאונגר ומינה את יפתח סרי כמחליפו. סרי, שהגיע מעולם התרופות, התקשה במהלך 3.5 שנות כהונתו לשנות את מצבה ומיצובה של ניו־פארם. עם פרישתו, חזר שביט לנהל את הרשת עד למינוי בלהה ברוקס שכיהנה כמשנה לסרי במשך שמונה חודשים. חוסר היציבות הניהולית — החלפת שישה מנכ"לים בתוך שבע שנים - מנעה יצירה של תרבות ארגונית והובלת אסטרטגיה עסקית שיווקית, שהיתה עשויה לייצב את הרשת.

 

לצד הטלטלות שעברה, ניו־פארם סבלה מהיעדר משאבים פיננסיים ולא פחות מהרצון של בעל השליטה בקבוצת המשביר להפוך לקבוצת אחזקות מובילה. רכישת רשתות האופנה אירית וג'אמפ, רשת אופיס דיפו והקמת רשת המזון קוסט 365 — מהלכים עסקיים שנחלו כישלון חרוץ — גבו תשומת לב ניהולית רבה מבעל השליטה.

 

על רקע האתגרים הפיננסיים של בעלי השליטה, ניו־פארם נדחקה לשוליים. בעולם הקמעונאות המשמעות של עמידה במקום היא הליכה לאחור. בעלי הקניונים שרצו להתרחב לא ראו בניו־פארם מועמדת רלבנטית, ובאופן טבעי פנו למתחרה סופר־פארם שתמלא את השורות. בדו"ח הכספי של המשביר לצרכן נכתב במפורש כי לסופר־פארם יש יתרון במיקומי החנויות בהשוואה לניו־פארם, עובדה המשפיעה על כוח הקנייה של ניו־פארם לעומת המתחרה.

 

רמי שביט רמי שביט צילום: מיקי נועם אלון

 

במקום שבו לא עומדים באמות מידה פיננסיות

הדו"חות הכספיים של המשביר החזקות חושפים כי נכון ל־30 בספטמבר, ניו־פארם לא עומדת באמות המידה הפיננסיות הקבועות במסגרת ההלוואות שקיבלה מהמערכת הבנקאית. בהודעה שפרסמה אתמול המשביר החזקות הודגש שניו־פארם מנהלת משא ומתן מול הבנקים המממנים בדבר קווי האשראי שלה והתאמתם למצבה העסקי.

 

גם אם הבנקים משתכנעים ומבליגים, בעלי הקניונים לא רואים את המצב הנוכחי של ניו־פארם בעין יפה. כי במקום שבו לא עומדים היום באמות מידה פיננסיות, מחר עלולים שלא לשלם דמי שכירות. החשש הזה תורם גם הוא לתנועת המלקחיים בענף, שמצד אחד מדירה את־ניו פארם ובו בעת מקרבת את המתחרה ומשפרת את מעמדה מול בעלי הנכסים וציבור הלקוחות.

 

באופן לא מפתיע, גם בענף בתי המרקחת והקוסמטיקה יש יתרונות לגודל. היעדר היכולת הפיננסית מנעה מניו־פארם לצמוח ולהתמודד מול סופר־פארם, שהיקף המכירות שלה בשנת 2013 היה כפול מזה של ניו־פארם. ניכר שרמי שביט הבין את הצורך בחיזוק מבנה ההון של ניו־פארם, ובשבועות האחרונים העלו במשביר הילוך במאמצים למצוא משקיע שיזרים כסף לחברה־הבת. בפברואר השנה, לאחר שהמשביר רכשה את חלקה של ישאל בניו־פארם, השתפרה יכולתה להכניס שותף לחברה־הבת. על פי הדיווח של המשביר מאתמול, החברה מקיימת מגעים להכנסת שותף לפי שווי שליטה של 240–180 מיליון שקל.

 

כניסת משקיע חדש, בין שיהיה זה אלעזרא ובין שמשקיע אחר, עשויה לשפר את מצב הרשת ואת יכולת התחרות שלה מול סופר־פארם. התנאי לכך הוא שהתמורה תגיע לתוך החברה ולא לבעל השליטה בה. חיזוק מצבה הפיננסי של ניו־פארם יאפשר, לפחות תיאורטית, למצות את הפוטנציאל שלה.

 

אלי אלעזרא אלי אלעזרא צילום: אוראל כהן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x