סגור
קניות סופרמרקט ארה"ב אינפלציה מדד
סופרמרקט בארה"ב (צילום: בלומברג)

הוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב בשיא של 40 שנה, ולא בגלל שהאמריקאים במסע קניות

הקטר של כלכלת ארה"ב: הוצאות הצריכה הפרטית, שמהוות כ-70% מפעילות הכלכלה האמריקאית, זינקו ביוני ב-6.8% בחישוב שנתי; בחישוב חודשי נרשמה העלייה הגדולה מ-1981; האינפלציה הגדילה את ההוצאות, כשהאמריקאים משלמים יותר בשל המחירים הגבוהים, ולאו דווקא משום שהם קונים יותר

הוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב, שמהוות את המנוע העיקרי בכלכלה האמריקאית (70% מפעילות הכלכלה) ואת אחד האינדיקטורים החשובים לבנק המרכזי בארה"ב למדידת האינפלציה, קפצו ביוני ב-6.8% בחישוב שנתי (מאז יוני 2021) בהתאם לתחזיות. זו העלייה הגדולה במדד הוצאות הצריכה הפרטית מאז ינואר 1982, אז נרשמה עלייה של 6.9%. במאי עלה המדד ב-6.3% בחישוב שנתי.
בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 1% לעומת מאי – הזינוק החודשי הגדול מאז פברואר 1981. צפי הכלכלנים בשוק עמד על עלייה של 0.9% בחישוב חודשי.
יחד עם זאת, ההוצאות גדלו בשל האינפלציה, קרי האמריקאים משלמים יותר בשל עליית המחירים, ולאו דווקא משום שהם קונים יותר. כך או כך, האמריקאים צורכים מוצרים ושירותים מספיק בכדי לשמור את הכלכלה מחוץ למיתון, לבינתיים.
אך עליית המחירים הבלתי פוסקת (ארה"ב בשיא אינפלציוני של 41 שנה על 9.1% במדד המחירים לצרכן) ועל כן העלאות הריבית החדות מצד הבנק המרכזי (הריבית עומדת על 2.5%) מציבות סימן שאלה בנושא, בזמן שהכלכלה האמריקאית רשמה רבעון שני ברצף של נסיגה, לראשונה מתחילת המגפה, כפי שפורסם אתמול, וזהו אחד מהאינדיקטורים הבולטים למיתון.
ניתן להבחין כיצד מחירי האנרגיה משפיעים על המדד, כשמוציאים את מוצרי האנרגיה והמזון (עוברים למדד הליבה), מדובר בעלייה שנתית של 4.8%, מעט יותר מהעלייה שנרשמה במאי (4.7%) בחישוב שנתי. בכל זאת רחוק מהמספרים שנרשמו בתחילת השנה – בפברואר נרשמה עלייה שנתית במדד הליבה של 5.3%. בחישוב חודשי במדד הליבה נרשמה עלייה של 0.6% לעומת מאי, הגדולה מאז אפריל 2021.
ההכנסה הפרטית במשק טיפסה ביוני ב-0.6% בחישוב שנתי, אך לא די בכך כדי לעמוד בקצב האינפלציה הגובר, כשמשקי הבית נמצאים בפיגור בשורת ההכנסות לעומת ההוצאות בשל עליית המחירים. אם האינפלציה לא תתקרר בחצי השנה-שנה הקרובה (רוב הכלכלנים בשוק כן מצפים להתקררות) אז יגבר הסיכוי למיתון, כשברקע צפויה המשכיות בהעלאות הריבית החדות.
האמריקאים הוציאו בחודש יוני משמעותית יותר כסף על דלק, ביגוד, מוצרי צריכה שונים לבית, בריאות ועוד, וכל זה לא טוב לצרכנים ולכלכלה. החדשות הטובות מגיעות מחודש יולי, כשהמחירים על הדלק רושמים ירידה חדה, אך עדיין גבוהים משמעותית לעומת התקופה המקבילה ביולי 2021.
בינתיים, החסכונות של האמריקאים מגיעים לשפל של 13 שנה ביוני בחישוב שנתי, כשמשפחות שוברות בהדרגה את חסכונותיהם על מנת להתמודד עם ההוצאות בשל המחירים הגבוהים.