סגור
גל פרידמן ו מנוע אקוואריוס
גל פרידמן יו"ר אקוואריוס מנועים (צילום: רמי זרנגר)

מה נשאר מהחלום של אקוואריוס על 5 מיליארד דולר שווי

ביוני 2021 חגגה אקוואריוס, שמפתחת מנועים חסכוניים, מזכר הבנות שחתמה עם חברת KIP מדובאי, שבו האחרונה קיבלה אופציה לרכוש עד 10% מהחברה לפי שווי של 5 מיליארד דולר, כשבאותה העת שווי השוק של אקוואריוס עמד על פחות ממיליארד שקל. הזמן חלף, האופציה לא מומשה, הסכם נוסף בוטל, ומאז שווי השוק של אקוואריוס צנח ב־87% והגיע לפחות מ־170 מיליון שקל

טבעם של חלומות הוא שרבים מהם לא מתגשמים. אבל לפעמים לא רק שהם לא מתגשמים, הם מתנפצים. נכון להיום, נראה שזה מה שקרה לחברת אקוואריוס מנועים .
ביוני 2021 דיווחה אקוואריוס, שמפתחת מנועים על בסיס טכנולוגיה חדשנית, שחתמה על מזכר הבנות עם חברת KIP מדובאי, שכולל, לצד סיכום על הקמת מפעל באיחוד האמירויות, מתן אופציה לחברה מדובאי לרכוש עד 10% ממניות אקוואריוס, לפי שווי של 5 מיליארד דולר. זאת, בשעה שהחברה נסחרה באחוזת בית, שאליה הגיעה בנובמבר 2020, לפי שווי שוק של כמיליארד שקל. KIP קיבלה את האפשרות לממש את האופציה בתוך 14 חודשים.
אקוואריוס חגגה את המאורע, אך בשקט-בשקט, בקיץ האחרון, פגה האופציה בלי שמומשה כלל. למעשה, מאז שהאופציה ניתנה, מניית אקוואריוס איבדה 87% מערכה וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 166 מיליון שקל בלבד – רחוק מאוד מהשווי שעליו חלמה, רחוק משווי השיא שאליו הגיעה בפברואר 2021 (1.75 מיליארד שקל) ורחוק גם מהשווי שלפיו ביצעה הנפקה ראשונית לציבור (860 מיליון שקל). במסגרת ההנפקה גייסה אקוואריוס מהציבור 215 מיליון שקל, כך שהחלה להיסחר בבורסת תל אביב לפי שווי של כמיליארד שקל.
אקוואריוס הגיעה לאחוזת בית במסגרת גל ההנפקות הגדול, שתודלק על ידי הריבית הנמוכה והזרקות הנזילות מצד הבנקים המרכזיים לשווקים. וכך, בשנים 2021-2020 הצטרפו לבורסת תל אביב כ־100 חברות.
הגל הזה משך לתוך הבורסה לא מעט חברות חלום. מדובר בחברות שהציגו רעיונות טכנולוגיים חדשניים, אך לצידם לא הציגו הכנסות. אותן חברות נהנו מהכסף הזול שהחזיקו המשקיעים ומההתלהבות מהרעיונות הטכנולוגיים החדשניים, ובייחוד מאלו שנועדו, כדוגמת פיתוחיה של אקוואריוס, להחליף מוצרים מזהמים.
לאקוואריוס עדיין אין הכנסות והמוצרים שלה - מנועי בעירה פנימיים לינאריים וגנרטורים מבוססי מנוע בעירה פנימי לינארי שאמור לחסוך ברכיבים נעים במנוע ושהיישומים הפוטנציאלים שלהם מגוונים - עודם בפיתוח. במהלך השנים 2021-2019 הפסידה החברה במצטבר 36 מיליון דולר, ובמהלך תשעת החודשים הראשונים של 2022 היא הפסידה 18 מיליון דולר נוספים. החלק הארי של הוצאותיה הוא הוצאות מו"פ, שהגיעו ל־10 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2022.
בשל כך, האופציה שסוכמה עם KIP ביוני 2021, שלפיה ננקב כאמור לאקוואריוס שווי של 5 מיליארד דולר, גרמה באותה העת להרמת גבות בקרב גורמים בשוק. זאת, מכיוון שאקוואריוס נסחרה באותה העת לפי שווי של 973 מיליון שקל בלבד, 44% פחות משווי השיא שאליו הגיעה רק ארבעה חודשים קודם לכן – 1.75 מיליארד שקל.

לשווי השיא הגיעה החברה לאחר שחתמה בסוף ינואר 2021 על מזכר הבנות לשת"פ עם קבוצת מוסאשי (Musashi) היפנית בפיתוח ומכירה של מערכת לפיתרון ייצור ואחסון אנרגיה, המבוססת על טכנולוגיית ייצור האנרגיה של אקוואריוס ועל טכנולוגיית אגירת האנרגיה של מוסאשי.
כחלק ממזכר ההבנות שחתמה אקוואריוס עם KIP, סיכמו השתיים גם על הקמת מתקן ייצור של מוצרים לתעשיית הרכב המבוססים על הטכנולוגיה שאקוואריוס מפתחת, שיוקם באיחוד האמירויות וש־KIP תפעל על מנת לגייס להקמתו 1.2-1 מיליארד דולר. ל־KIP ניתנה בלעדיות וזכות סירוב ראשונה בנוגע להקמת הפרויקט באזור המזה"ת למעט ישראל למשך שנה.
בהמשך, זכות זו הוארכה בחמש שנים נוספות, אך בלי שננקבו מועדים סופיים או התחייבויות כלשהן מצידה של KIP לרכישת מערכותיה של אקוואריוס. במסגרת הארכת מזכר ההבנות ביחס למפעל המדובר, לא אוזכר השווי האסטרונומי שלפיו קיבלה KIP אופציה להשקיע באקוואריוס.
בינתיים, אקוואריוס פגשה בקשיים בחזיתות נוספות. החברה התקשרה בשנים האחרונות עם מספר גופים לבחינת המוצרים שהיא מפתחת, בהם עם צבא ארה"ב וחברת נוקיה, אך עד כה אלה לא הבשילו מעבר לכך. בנובמבר 2021 קיבלה החברה הזמנה ראשונה, ויחידה עד כה, למכירת מוצריה לחברה טכנואלטרה (Tecnoelettra) האיטלקית בהיקף כספי של 5 מיליון יורו, אך שנה מאוחר יותר העסקה בוטלה.
בנובמבר 2022 התקשרה אקוואריוס בהסכם נוסף עם KIP להפצת מוצריה באמצעות חברה משותפת במזה"ת; ובהסכם אחר עם אמדוקס, להפצת מוצרי הגנרטורים שלה ללקוחותיה ודיווחה על מגעים ראשוניים עם לקוחות אלה. בפברואר 2022 נכנס לתוקפו הסכם שלפיו השקיעה יצרנית מערכות הנעה לרכבים וחלקי המנועים היפנית TPR סכום של 5 מיליון דולר בחברה. TPR רכשה 489 אלף מניות של אקוואריוס במחיר של 32.66 שקל למניה, שהיה גבוה ב־44% ממחיר המניה באותה העת. החברות אף קיימו מגעים לייצור מוצרי אקוואריוס ביפן, שם כבר הקימה אקוואריוס קודם לכן חברה־בת – אקוואריוס יפן, והתקשרה במספר הסכמי שת"פ עם קבוצת מוסאשי.
בעל המניות הגדול ביותר באקוואריוס כיום הוא מריוס נכט (13%). בין בעלי המניות שלה מעבר למייסדים - חיים יעקובי (9%), אריאל גורפונג, שמכהן כמנכ"ל החברה (8%) וגל פרידמן, שמכהן כיו"ר (9%), נמצאים גם ליאון רקנאטי (6%) ושלמה אליה (4%).
מאקוואריוס נמסר כי ״מחיר המניה, שנגזר מהמפולות בשוק, אינו משקף את מצב החברה ואף יוצר עיוות. החברה נמצאת בשיא העשייה ויש לה פוטנציאל להפוך לאחת החברות הגדולות בעולם בתחומה״