סגור

אקזיט ביטחוני: ראדא מתמזגת לחברה איטלקית בעסקת ענק

אחרי המיזוג יחזיקו בעלי מניות ראדא ב־19.5% מלאונרדו DRS הממוזגת, שתמשיך להיסחר בנאסד"ק ובתל אביב. העסקה תתבצע לפי שווי כ־2.35 מיליארד שקל לראדא, פרמיה של 34% על מחיר השוק לפני ההודעה, אך אתמול המניה צנחה ב־4.77%

אלביט מערכות לא לבד. על רקע הביקוש הגובר למוצרים ביטחוניים בשל הלחימה באוקראינה, חברה ביטחונית ישראלית נוספת עושה את דרכה למדד הדגל של אחוזת בית — ראדא.
החברה שעוסקת בפיתוח וייצור מכ"מים, דיווחה היום על עסקת ענק שבמסגרתה היא מתמזגת עם חברה־בת של לאונרדו SpA האיטלקית, העוסקת בתעשייה ותעופה ביטחונית. החברה־הבת שתתמזג עם ראדא היא לאונרדו DRS, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות צבאיות. העסקה תתבצע במיזוג משולש הופכי, כך שראדא תהפוך לחברה־בת בבעלות מלאה של לאונרדו DRS. העסקה לא כוללת מזומן, אלא נעשית דרך הקצאת מניות. בעלי המניות של ראדא, שנסחרת כיום בנאסד"ק ובתל אביב ללא גרעין שליטה, יקבלו 19.5% ממניות החברה הממוזגת, בעוד לאונרדו SpA תחזיק ב־80.5%.
העסקה נעשית לפי הערכת שווי של 3.2 מיליארד דולר ללאונרדו DRS ושל 775 מיליון דולר (כ־2.35 מיליארד שקל) לראדא. זוהי פרמיה של 34% על מחיר המניה בתום יום המסחר שלשום, ששיקף לחברה שווי של 2 מיליארד שקל. מניית ראדא עלתה בכ־40% מתחילת השנה, טרם ההודעה על המיזוג. ביום המסחר אבתל אביב איבדה מניית ראדא ב־4.77%, ככל הנראה על רקע חוסר שביעות רצון מצד בעלי מניות בנוגע ליחס הקצאת המניות במיזוג.
לאחר השלמת המיזוג, שצפוי ברבעון הרביעי של השנה, החברה הממוזגת, שתשמור על השם לאונרדו DRS, תיסחר בתל אביב ובנאסד"ק לפי שווי של כ־4 מיליארד דולר. שווי זה, כ־13.8 מיליארד שקל, יכניס אותה בקלות למדד ת"א־35 המוביל וממקם אותה במקום ה־13 מבחינת שווי שוק. זהו שווי נמוך מזה של הבנקים, נייס, עזריאלי ואלביט מערכות, הפעילה בתחום ונסחרת לפי שווי של 30 מיליארד שקל; והוא גבוה מזה של חברות דוגמת שטראוס, אמות, הפניקס וביג. לאונרדו SpA עצמה נסחרת בבורסת מילאנו לפי שווי של כ־6 מיליארד דולר.
עם בעלי המניות של ראדא נמנים היום גופים מוסדיים כמו הפניקס (8.6%, כולל המניות שמחזיק בית ההשקעות שלה, אקסלנס), מגדל ביטוח (4%) ומיטב (4%). חברת ההשקעות הפרטית DBSI של יוסי בן־שלום וברק דותן, שהיתה בעבר בעלת השליטה בראדא, מחזיקה גם היא בכ־4%, נתח שאליו הגיעה בשנה שעברה, לאחר שמימשה מניות ב־80 מיליון דולר במצטבר וחדלה להיות בעלת עניין. DBSI רכשה את השליטה בראדא ב־2016 ולאורך השנים השקיעה כ־13 מיליון דולר בלבד בחברה, כך שהפרידה ממנה משקפת לה החזר של פי 6 לכל הפחות, עוד בטרם עסקת המיזוג הנוכחית. בן־שלום ממשיך לכהן כיו"ר פעיל של ראדא, וכמנכ"ל משמש דב סלע.
לאונרדו DRS רוכשת את ראדא בעיקר כדי למצב את עצמה טוב יותר מול הממשל האמריקאי. לפי הודעת החברות, המיזוג יוליד חברה שפועלת בתחומים שתקציב הביטחון האמריקאי נותן להם משקל גובר — הגנה אווירית, מערכות הגנה נגד מל"טים ופתרונות חישה אינטגרטיביים. התחומים זוכים לביקוש גם בקרב מדינות נוספות בצל הלחימה באוקראינה, המאבק בארגוני טרור ואיומים מצד סין.
בהתאם, החברה הממוזגת צופה צמיחה חד־ספרתית נמוכה ב־EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) שלה בשנתיים הקרובות. לפי הודעת החברות, ה־EBITDA של החברה הממוזגת ב־2021 עמד על 305 מיליון דולר, ועל נתון זה היא מבססת את תחזית הצמיחה. הכנסות החברה ב־2021, אילו המיזוג היה מתרחש בה וחל על השנה הקלנדרית המלאה, היו עומדות על 2.7 מיליארד דולר. ראדא סיימה את 2021 עם הכנסות של 117 מיליון דולר ו־EBITDA של 27.8 מיליון דולר. כך שלמעשה, לאונרדו DRS אחראית על מרב ההכנסות והביצועים הפיננסיים של החברה הממוזגת.
ביל לין, מנכ"ל לאונרדו DRS, ציין כי "השילוב של יכולות המכ"מים הטקטיים של ראדא עם החוזקה של לאונרדו DRS הופך את החברה המאוחדת למובילה בתחום הצומח במהרה של הגנת כוחות, מגדיל את שוקי היעד שאליהם היא פונה ואת מרחב ההזדמנויות בשוק הבינלאומי, ובסופו של דבר מציף ערך לבעלי המניות".
מנכ"ל ראדא אמר: "העסקה הייחודית תחזק את התעשייה הביטחונית בישראל ותסמן מגמות וכיוונים לעתיד. איחוד הכוחות יעצים את היתרון התחרותי שלנו בשווקים הצומחים והתובעניים שבהם אנו פועלים, הנשלטים כיום על ידי שחקנים חזקים ומוכרים". בית ההשקעות Evercore בניהולו של לן רוזן היה היועץ של ראדא בעסקה.