סגור

בלעדי
הפניקס נגד ההצעה של דמרי לרכישת שדה דב: "אי אפשר להעריך את השווי שלה"

חברת הנדל"ן י.ח דמרי הגישה היום הצעה לרכישת הקרקע בתמורה ל-1.1 מיליארד שקל; הסכום נחשף לראשונה ב"כלכליסט" בתחילת החודש; הפניקס, אחת מנושי שדה דב, טוענת כי ההצעה אינה מחייבת כי אינה כוללת פיקדון משמעותי שיבטיח שדמרי תוכל לשלם את הסכום המובטח

הסדר החוב של חברת הנדל"ן חנן מור עדיין לא אושר, אך בשוק ישנם כבר שחקנים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה – הקרקע בשדה דב בתל אביב. היום דיווחה חברת הנדל"ן היזמי י.ח דמרי, שבשליטת יגאל דמרי, על כך שהגישה הצעה רשמית לרכישת הקרקע בתמורה ל-1.1 מיליארד שקל.
הכוונה של דמרי להגיש הצעה בסכום זה נחשפה לראשונה ב"כלכליסט" בתחילת החודש. באותה העת, דמרי העלתה את הסכום שהגישה בהצעה הראשונית שעמד על 960 מיליון שקל. את הקרקע, בשטח של 7,500 מ"ר שעליה ניתן לבנות 458 דירות, רכשה חנן מור ב-2021 תמורת 1.6 מיליארד שקל.
לפי הדיווח של דמרי לבורסה, "לחברה נמסר על ידי מנהל ההסדר, עו"ד אהוד גינדס, כי בכוונתו להגיש את הצעת החברה לאישור בית המשפט". אולם בפני ההצעה של דמרי כבר עומד מכשול - קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שהיא אחת הנושים של שדה דב, משום שהיא חלק מהקונסורציום שהעמיד לחנן מור הלוואה בגובה 1.3 מיליארד שקל שבאמצעותה החברה רכשה את הקרקע.
ל"כלכליסט" נודע כי הפניקס, באמצעות עורכי הדין גיא גיסין ויעל הרשקוביץ, שלחה הבוקר מכתב לחנן מור, שמנוהלת על ידי דודו זבידה, שבו היא טוענת כי ההצעה של דמרי אינה כוללת פיקדון משמעותי שיבטיח שאכן הא יוכל לשלם את הסכום המובטח, ובהתאם גם אין תנאי חילוט ברורים, וכן שההצעה אינה כוללת תנאי תשלום. "לא ברור אם תנאי התשלום המוצעים כוללים הלוואת מוכר או פריסת תשלומים, וכן לא ברורים מועדים התשלום. משום כך, לא ניתן להעריך את שווייה הכלכלי של העסקה המוצעת", לשון המכתב.
בהמשך מציינים עורכי הדין במכתב שבשל הנסיבות האלו, הפניקס אינה רואה בהצעה שהגיש דמרי הצעה מחייבת, והיא מבקשת לא להביא את ההצעה לאישור בית המשפט בטרם יסופקו כל הפרטים החסרים לגישתה. בנוסף, כותבת הפניקס במכתב כי "מתבקש לתת פירוט מראש בדבר מקורות המימון להעצה ופירוט כל ניגוד עניינים שקיים ביחס להצעה לכל נושה בעל זעות הצבעה ביחס להצעה". לסיום, קובעת הפניקס כי "כל עוד לא תהיה הצעה מחייבת, לא ניתן יהיה להביאה להצבעת הקונסורציום".
הקונסורציום שהעמיד את המימון לרכישת שדה דב כולל את בנק דיסקונט (430 מיליון שקל), בנק לאומי (430 מיליון שקל), הפניקס (280 מיליון שקל) ובית ההשקעות מיטב (100 מיליון שקל).
במסגרת הסדר החוב המתגבש מציעים זבידה וגינדס להוציא מידי חנן מור שלוש קרקעות לידי חברה נפרדת – שדה דב, תל השומר וגבעתיים – ולהותיר את יתר הפעילות, שכוללת בנייה של כאלף דירות, בחברה הציבורית הקיימת, כאשר הנושים, שלהם היא חייבת בסה"כ 2.7 מיליארד שקל, יקבלו את רוב המניות שלה, ובעלי המניות הקיימים של חנן מור ישארו עם כ-4% בלבד מהמניות. חנן מור עצמו, שכיהן כיו"ר, ושותפו אבי מאור, שכיהן כמנכ"ל, לא יהיו קשורים עוד לחברה בתום הסדר החוב, ככל שהוא יאושר, והנתח שלהם בחברה, שעומד כיום על 45% במשותף, יגיע לפחות מ-2%.
חנן מור נכנסה להליך של הסדר חוב בנובמבר האחרון, לאחר שבנק לאומי הגיש בקשה לכינוס נכסים על שלוש קרקעות שלה, כולל שדה דב, ולאחר שלא עמדה בתשלום הריבית הרבעוני בגובה 28 מיליון שקל עבור ההלוואה שנטלה לרכישת שדה דב. משום כך, ובמידה רבה, ניתן לומר שהרכישה של הקרקע בשדה דב, שהייתה אמורה להיות קפיצת מדרגה משמעותית עבור חנן מור, היא שבוספו של דבר הכניסה אותה לסחרור. ההלוואה העצומה שנטלה חנן מור נלקחה בריבית של פריים פלוס 1%. באותה העת דובר על ריבית של 2.6%, אך מאז הריבית עלתה בחדות והריבית על ההלוואה כיום עומדת על 7%, מה שמתורגם לתוספת של עשרות מיליוני שקלים לעלויות המימון.