סגור
חברת ישראייר ממריאה לגבהים חדשים
מטוס ישראייר (יח"צ)

ישראייר: ההכנסות ב-2023 עלו ב-9% למרות המלחמה, הפסד של 2.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי

חברת התעופה רשמה בשנה שחלפה הכנסות של 390 מיליון דולר - למרות צניחה ברבעון הרביעי; הרווח הנקי ב-2023 ירד ב-11% ל-18.5 מיליון דולר; שליש מהטייסים גויסו בצו 8; המקדמה ששילמה ישראייר על רכישת מניות חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס שלא יצאה לפועל - תוחזר, אך המו"מ צפוי להתחדש

המלחמה ניכרת היטב בתוצאות החלשות של חברת התעופה ישראייר ברבעון הרביעי של 2023, דווקא בשנה בה היא מתגאה כי לראשונה בתולדותיה היא הטיסה כמיליון נוסעים, חלקם במסגרת פעילות תיירותית וחלקם קשורות למלחמה. לפי הדוחות שפרסמה היום, באוקטובר-דצמבר "מרבית מוצרי החברה היוו טיסות חילוץ וטיסות ייעודיות למצב המלחמה". ישראייר ציינה כי מחזור ההכנסות שלה נפגע בעקבות זאת בטווח שבין 45 ל-55 מיליון דולר, הרווחיות הגולמית נפגעה ב-7-9 מיליון דולר, והרווח הנקי נפגע ב-5-7 מיליון דולר.
בין השאר כותבת ישראייר כי חלק מאזהרות המסע הרבות שפרסם המטה לביטחון לאומי לישראלים מאז המלחמה היו ליעדים שאליהם טסה ישראייר, ויחד עם המצב במשק, גיוס המילואים הרחב, ההגבלות על התכנסויות ועוד, כל אלה השפיעו באופן מהותי על ענף התיירות והתעופה: "המלחמה גררה ירידה חדה בצבר ההזמנות כתוצאה מעצירה מהותית בהיקף ההזמנות העתידיות, וגידול חד בהיקף הביטולים".
כשליש מטייסי ישראייר גויסו בצווי 8, מוקד השירות של החברה בשדרות המונה בשגרה 24 עובדים פונה, ובסך הכל כחמישית מעובדי החברה גויסו או פונו ממקום עבודתם.
ישראייר מזהירה כי "ככל שהלחימה תימשך, יכולות להיות לכך השפעות על תוצאות הרבעון הראשון. ככל שההשפעות השליליות של הלחימה יימשכו, ישראייר עשויה להעמיק את תוכנית ההתאמה על פיה היא פועלת עם פרוץ המלחמה".
הכוונה היא לשורת צעדי התאמות והתייעלות שביצעה ישראייר לאחר פרוץ המלחמה, כדי למתן את השפעתה. בין השאר מדובר בצמצום לוח הטיסות, מיקוד הפעילות בטיסות ליעדי HUB המאפשרים לבצע טיסות המשך, השבת שלושה מטוסים חכורים לבעליהם והקפאת עסקת חכירה, שמירה על קו ת"א-אילת בתדירות יומית, מו"מ מול האוצר במטרה לגבש חבילת סיוע, הקפאת פרויקטים, התאמת מבנה ההוצאות בהתאם לצרכים הנוכחיים (כולל הוצאת עובדים לחל"ת וניצול ימי חופשה של עובדים), ופנייה לבנקים לטובת הגדלת מסגרות אשראי.
בין השאר הצליחה ישראייר להגדיל את מסגרות האשראי העומדות לרשותה בכ-15 מיליון דולר, והיא פועלת לפריסה מחדש של ההלוואות לזמן ארוך - לשלוש שנים נוספות. בנוסף, החברה מעריכה כי תקבל כ-6 מיליון שקל מהמדינה עבור הטסת תושבים שפונו מבתיהם לאילת, וזאת במסגרת מתווה תמיכה שפרסם משרד התחבורה לפיו הוא ישלם 220 שקל עבור כל טיסה לתושבים הזכאים. ישראייר מציינת כי הדבר צפוי להביא ל"שיפור במגזר הפעילות הפנים ארצי כפועל יוצא מהגידול בביקושים". בנוסף החברה צופה שתקבל "סיוע משמעותי ומלא מהמדינה ככל שהמלחמה תתארך".
ישראייר ציינה שההתאמות למצב החדש בתחילת המלחמה הביאו לכך שהירידה במספר הנוסעים באוקטובר עמדה על 5% בלבד לעומת אוקטובר 2022, עם שיעור תפוסה ממוצע של כ-82% וברווחיות קרובה לתכנון המקורי.
עוד מציינת חברת התעופה כי ב-2024 ההערכה היא לירידה במספר הנוסעים שיעברו בנתב"ג לעומת 2023, וכי יהיה שינוי במפת היעדים בעקבות המלחמה והמשברים הגיאופוליטיים, ולכן היא ביצעה שינויים בלוח הטיסות המתוכנן שלה לפסח ולקיץ. ישראייר גם מעריכה כי "לאור צמצום התנועה הצפוי בנתב"ג, היקף הפעילות של החברות הזרות צפוי לרדת בהשוואה ל-2021-2022 וניתן להעריך כי נתח השוק של החברות הישראליות עשוי להשתפר ולעלות בחדות".
מידע מעניין בדו"ח נוגע להשפעת המלחמה והמצב הגיאופוליטי על המו"מ שניהלה ישראייר החל מ-2022 לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס, המפעילה כ-45 מטוסים שאותם היא חוכרת לטווח ארוך, ומחכירה אותם עם כל הצוות לטובת טיסות של חברות תעופה אחרות. ישראייר הגישה בנובמבר 2022 לבעלת השליטה הצ'כית הצעה מחייבת ששיקפה עסקה לרכישת חברת התעופה בשווי כ-44 מיליון דולר לסמארטווינגס, אך המו"מ לא הבשיל לכדי ביצוע העסקה.
בהמשך, ביולי 2023, ישראייר הגיעה להבנות מסחריות עם השותפה הסינית של הצ'כים, המחזיקה במחצית מסמארטווינגס, לרכישת חלקה בחברת התעופה, והפקידה עבורה מקדמה באמצעות הבורסה של שנגחאי בגובה חצי מיליון יורו, וזאת לטובת התקדמות במו"מ. אולם, בפברואר האחרון "בשל המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון" הופסק המו"מ, והמקדמה, כך צויין, תושב לחברה.
ישראייר מציינת שבתחילת מרץ דווח שבעלי המניות הצ'כים בסמארטווינגס נמצאים בעצמם בהליך רכישת חלקה של השותפה הסינית, וכי בכוונתם לחדש את המו"מ למכירת חלק או כלל אחזקתם בסמארטווינגס ברבעון השני של 2024 – כאשר ישראייר מקווה שהפעם עסקת המכירה תצלח. עם זאת היא ציינה בדו"ח כי לאור התמשכות המו"מ והשינויים שחלו מאז ביצוע בדיקת הנאותות לחברה, "עשויה התמורה בעסקה המתוארת להשתנות בהתאם".
את 2023 סיימה ישראייר גרופ עם הכנסות שיא של כ-390 מיליון דולר, עלייה של 9% לעומת אשתקד. זאת למרות הירידה החדה של 48% בהכנסות הרבעון הרביעי בשל המלחמה ל-48 מיליון דולר בלבד. הכנסות הרבעון הרביעי החלש מהוות רק 12% מההכנסות ב-2023 של ישראייר, זאת בהשוואה לרבעון הרביעי של 2022, שהיווה 26% מההכנסות ישראייר, והיה אז הרבעון השני הכי חזק שלה.
שיעור הירידה החד ביותר בהכנסות ברבעון הרביעי ב-2023 - כ-82% - היה בתחום התיירות הנכנסת, מ-17 מיליון דולר אשתקד ל-3 מיליון דולר בלבד. ואולם בסיכום השנה נרשמה עלייה קלה בתחום התיירות הנכנסת - מ-49 ל-51 מיליון דולר. תחום התיירות והתעופה הבינלאומית נפגעו בכ-41% ברבעון הרביעי (הכנסות של 42 מיליון דולר ברבעון), ואולם הציגו עלייה של 12% ברמה השנתית. תחום התיירות והתעופה הפנים ארצית (3 מיליון דולר הכנסות ברבעון הרביעי) נפגעו ברבעון גם כן בשיעור של כ-40%, כאשר ברמה השנתית תחום זה רשם ירידה של כ-24%.
הרווח הגולמי של ישראייר בסיכום 2023 עמד על 59.6 מיליון דולר, עלייה של כ-7% לעומת 2022. ואולם בין השאר בעקבות עלייה בהוצאות מכירה ושיווק, הרווח התפעולי מהפעילות ירד בכ-10% והסתכם ב-16.4 מיליון דולר. אחרי הכנסות אחרות של כ-6 מיליון דולר (בין השאר רווח הון ממכירת צי מטוסי ATR), הרווח התפעולי ב-2023 עמד על 22.6 מיליון דולר, עלייה של כ-15% לעומת 2022. בעקבות הוצאות מימון גבוהות יותר, בשורה התחתונה, הרווח הנקי של ישראייר ב-2023 ירד ב-11% לעומת 2022, והסתכם ב-18.5 מיליון דולר. את הרבעון הרביעי סיימה החברה בהפסד נקי של 2.9 מיליון דולר.
ישראייר נשלטת כיום בידי חברת שי אודם (36.76%), שבבעלות בעלי שיווק השקמה רמי לוי ובעלי חברת המזון טעמן, ובידי רמי לוי המחזיק בה בעצמו (20.8%), מאז רכשו אותה בסוף 2020. המנכ"ל אורי סירקיס, המכהן בתפקיד מאז 2011, קיבל ב-2023 שכר בעלות של 1.5 מיליון דולר (כ-5.5 מיליון שקל).
מספר שעות הטיסה של ישראייר בשנה החולפת עמד על 17.3 אלף בטיסות בינלאומיות לעומת 15.6 אלף ב-2022; ו-1,200 שעות טיסה פנים ארציות לעומת 3,100 ב-2022.
לישראייר גם פעילות תיירותית, בין השאר באמצעות אחזקתה בסוכנויות כמו דיזנהאוס ודרכים טרוול, והיא מציינת כי מספר הלינות שהוזמנו דרכה ב-2023 על ידי תיירים עמד על 628 אלף, בדומה ל-2022. מספר הלינות שהוזמנו בתיירות פנים ארצית היה 19 אלף, ירידה לעומת 25 אלף לינות ב-2022.