סגור
ריאל אירן כסף מזומן שטרות איראן
ריאל איראני (צילום: בלומברג )

צעד פתאומי: הבנק המרכזי של איראן מגביל את רכישות היורו

הצניחה הנמשכת במטבע הריאל עושה את שלה, ועתה ניתן לרכוש עד 500 יורו בלבד בשנה, לעומת 5,000 יורו עד כה. ההחלטה התקבלה לאחר שהמונים פשטו על עסקים להמרות מט"ח בניסיון להמיר את הריאל שבידיהם - בעקבות הירידה החדה בשווי המטבע מול הדולר

הבנק המרכזי של איראן הגביל אתמול (ג') בפתאומיות את יכולת האזרחים לרכוש יורו, זאת לנוכח ההיחלשות המתמשכת במטבע הריאל המקומי, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג ובהתבסס על פרסומים בטלוויזיה הציבורית.
איראן תגביל את הרכישות המטבע האירופי ל-500 יורו בלבד בשנה, וזאת לאנשים שטסים לחו"ל. עד כה, האיראנים היו יכולים לרכוש עד 5,000 יורו בשנה ממוכרים מאושרים. ההחלטה התקבלה לאחר שהמונים פשטו על עסקים להמרות מט"ח בניסיון להמיר את הריאל שבידיהם לפני סיום השנה לפי הלוח הפרסי.
הבהלה למכירת ריאל נבעה מהירידה החדה בשווי המטבע המקומי, שנפל לשפל של 501,300 ריאל לדולר. הניסיונות הנואשים להמרת המטבע הובילו גם למספר קטטות שפרצו מחוץ למשרדי המרות מט"ח לאחר שהלקוחות ניסו לפרוץ את מחסומי האבטחה.
הקשיים בריאל החלו ב-2018 כשארה"ב נסוגה מהסכם הגרעין עם המדינה והטילה מחדש סנקציות על תעשיית הנפט. המחאות שפרצו באיראן בחודשים האחרונים והתגובה הנוקשה של הממשלה החלישו אף יותר את המטבע. במערב ניסו גם להטיל סנקציות נוספות על איראן בשל הפרת זכויות אדם. באיראן מתמודדים גם עם שיעור אינפלציה של קרוב ל-50%.
הבנק המרכזי של איראן הכריז בליל שני גם על "חבילה חדשה עבור הדולר" בהשראת המאמצים ברוסיה להגן על הרובל ולתמוך בשוי שלו, לאחר הסנקציות שהושתו על המדינה בעקבות הפלישה לאוקראינה. במסגרת החבילה ישמור הבנק המרכזי על הכנסות ממט"ח הנובעות מייצוא בתעשיות כמו כרייה שיש להן גישה לסבסוד עבור דלקים.