סגור

ראיון
מנהל מעבדות החדשנות של סיטי בנק: "בקרוב ניקח הלוואות ומשכנתאות בסמארטפון"

נמרוד ברק, האחראי על חמש מעבדות החדשנות של סיטי בעולם, אמר לכלכליסט כי שוק הבנקאות ייראה "אחרת לגמרי" בעוד כעשור וכי "השימוש ב-AI יגדל דרמטית וייכנס לאזורים קריטיים בבנקים". עוד ציין: "הקורונה הכניסה גם את בני ה-70 לתוך מעגל הדיגיטציה, העולם לא יחזור אחורה. הפכנו לצרכני דיגיטל כבדים"

"תחום המטבעות הדיגיטליים ימשיך לגדול, אבל הם לא יחליפו את הבנקים שנותנים שירותים רחבים הרבה יותר מאשר מטבעות ותשלומים. אנחנו צופים שהאינטרסים ישתלבו. הסינרגיה בלתי נמנעת כל עוד הביקוש והמומנטום ממשיכים לגדול".


כך אומר נמרוד ברק, מנהל מעבדות החדשנות של סיטי בנק בניו יורק. ברק הוא הבכיר בבנק בתחום, ישראלי, ואחראי על חמש מעבדות החדשנות של סיטי בעולם. בעבר מילא תפקידי ניהול בכירים בסאפ ולייבפרסון בישראל.

2 צפייה בגלריה
סיטי בנק סיטיבנק סיטיגרופ
סיטי בנק סיטיבנק סיטיגרופ
סיטי בנק
(צילום: בלומברג)

לפני עשר שנים פתח סיטי בנק מרכז חדשנות בתל אביב. זה היה המרכז הראשון שהבנק פתח בעולם ומאז הקים עוד שלושה: ניו יורק, סינגפור ולונדון. בארץ מועסקים 250 עובדים. סיטי הוא אחד המוסדות הפיננסיים הגדולים והוותיקים בעולם, וגם הוא, כמו כל תעשיית הפיננסים, הבין שחדשנות בתחום מניעה אותו קדימה ובו־זמנית משנה אותו מהיסוד. בישראל מחזיקה סיטי פעילות ענפה של השקעות בחברות באמצעות סיטי ונצ'רס.
לדברי ברק: "המרכז בישראל הוא הגדול ביותר בסיטי ומהגדולים בתעשיית הפינטק. המרכז מפתח מוצרים מתקדמים בתחומים כמו בינה מלאכותית ובלוקצ'יין, המשרתים את כלל היחידות העסקיות בבנק. הייחודיות בישראל היא בריכוז הידע בתחומי מפתח, ביצירתיות ובאקוסיסטם הרחב עם תעשיית הפינטק וגופי המחקר באוניברסיטאות".
מה הפיתוח הכי בולט שפותח במעבדה בישראל?
"חברה בשם Proxymity שעוסקת בתחום קשרי משקיעים וסיפקה פיתרון עבור עולם הצבעות המשקיעים. זה התחיל כסטארט-אפ פנימי שהלך וצבר תאוצה, ובשנת 2020 אף יצא מסיטי כחברה עצמאית לאחר גיוס של כ-20.5 מיליון דולר ממשקיעים כמו דויטשה בנק, ג'יי.פי. מורגן וגופים פיננסיים בולטים אחרים".
סיטי שם את הדגש על טכנולוגיות מתקדמות לפתרון בעיות עסקיות מורכבות, ומנהל בישראל תוכנית אקסלרטור שטיפחה כמאה חברות והחדירה לבנק פתרונות מתעשיית הפינטק הישראלית. לדברי ברק: "אנחנו נפגשים עם מאות סטארט-אפים בשנה ומחברים אותם ליחידות העסקיות הרלוונטיות של סיטי בעולם. המטרה שלנו היא להאיץ אימוץ של טכנולוגיות מתקדמות ואנחנו עוזרים ליחידות העסקיות בבניית שותפיות עם סטארט-אפים מתקדמים, ע"י הוכחות היתכנות טכנולוגית מהירה, גישור בין כלל הגורמים וליווי של תהליך היישום".
איזה טכנולוגיה הולכת להיות משמעותית בשוק הפיננסי?
"בינה מלאכותית. אנחנו צפויים לראות צמיחה משמעותית ושימוש נרחב הרבה יותר בשנים הקרובות. השימוש ב-AI יגדל דרמטית וייכנס לאזורים יותר קריטיים בבנקים הגדולים ובתעשייה בכלל. כבר היום אנחנו רואים שימוש בלמידת מכונה (ML) באיזורים של אוטומציה של תהליכים ידניים, זיהוי מתקדם של הונאות וסייבר, מנגנוני חיזוי שווקים ומחירים, ובעיבוד שפה (NLP) לאוטומציה של עיבוד מסמכים ושירות לקוחות (צ'אטבוטים). בשנתיים הקרובות נראה האצה של השימוש בטכנולוגיות הללו בשיפור חווית הלקוח ובהתייעלות הפנימית".

2 צפייה בגלריה
נמרוד ברק מנהל מעבדות החדשנות של סיטיבנק
נמרוד ברק מנהל מעבדות החדשנות של סיטיבנק
נמרוד ברק, מנהל מעבדות החדשנות של סיטיבנק
(סיטי)

איך ייראה שוק הבנקאות בעוד עשור?
"אחרת לגמרי. השוק הקמעונאי מצוי בטרנספורמציה דיגיטלית ומעבר לאוטומציה כמעט מלאה אך התהליך יקח זמן רב. העולם לא יחזור אחורה. הבנקים יהיו הרבה יותר טכנולוגיים וזה יגרום להתייעלות אופרטיבית. צעירים בשנות ה-20 כבר לא יודעים מה זה ללכת לסניף בנק מזה כבר כמה שנים. הם עושים הכל בסמארטפון – החל מפתיחת חשבון ועד להעברת כספים.
"בעתיד הקרוב אנחנו גם נראה פעולות מסובכות יותר כמו לקיחת הלוואות ומשכנתאות דרך הסמארטפון. אם עד הקורונה הדיגיטיציה בבנקאות כוונה רק לבני 20-50, באה הקורונה והכניסה גם את בני ה-70 לתוך מעגל הדיגיטציה. הריחוק החברתי והחשש מהמגיפה הפכו את כולנו לצרכני דיגיטל כבדים, ובכל תחומי החיים".
ברק קושר גם בין הצמיחה בתחום לגידול במספר ההנפקות הראשונות של חברות פינטק בנאסד"ק לאחרונה: "חברות היי-טק יצאו מחוזקות מהמגפה, ובכלל, יש אופטימיות רווחת בתחום ומכאן גם הערכות השווי בפינטק ההולכות וטופחות. אנחנו לא יודעים אם זה ישתנה בקרוב אך נראה שהמומנטום הזה לא יעצר בשנה הקרובה".
ברק טוען כי המערכת הפיננסית תאמץ בשנים הקרובות טכנולוגיות חדשניות גם מחברות סטארט-אפ: "הם ישפיעו על מערכת הבנקאות. זה כבר קורה. אין כאן איום אלא סינרגיה מעולה ואינטרסים משותפים. הסטארט-אפים רוצים לחבור לבנקים כדי להגיע ללקוחות רבים תחת מטריה רגולטורית. הבנקים רוצים את החדשנות והטכנולוגיה של הסטארטאפים. חסמי הכניסה הרגולטוריים עדיין משמעותיים עבור הסטארטאפים, על כן נמשיך לראות סינרגיות ושיתופי פעולה".
יש מחסור בעובדים בפינטק? אתם נתקלים בזה?
"התחרות על טאלנטים, בישראל ובכל מקום בעולם, גדולה. בישראל אנחנו מתחרים מול חברות ההיי-טק המובילות והסטארטאפים, בעיקר בגלל הטכנולגיות המתקדמות והניסיון הנדרש לפרויקטים המורכבים שיוצאים מהמעבדה. יש מחסור בעובדים, אבל אנחנו בעד תחרות. אצלנו עובד יכול להתנסות במגוון רחב של טכנולוגיות מתקדמות, דבר שכמעט לא קיים בתעשייה: סייבר, בלוקציי'ן, בינה מלאכותית, NLP (זיהוי שפה) ועוד. אנחנו מאפשרים לעובדים שלנו לנוע בין התחומים השונים, כי אנחנו מאמינים בהון האנושי ובכישרון".