סגור

ליברמן: "ככל שאני לומד על הקריפטו, אני פחות מגובש ויותר מודאג"

שר האוצר אמר בכנס כי מטבעות קריפטו "זה גולם שרוצה לחסל את יוצרו. בנושא הלבנת הון וכספים מסמים כמעט בלתי אפשרי לעקוב". עוד ציין: "האם אנחנו יכולים לשער שבעוד עשור כל הקריפטו יהרוס את המבנה המוניטרי על פני כדור הארץ? בהחלט כן"

"אני באופן אישי מאוד מוטרד ממה שקורה עם הקריפטו. יש בין 14 ל-15 אלף מטבעות דיגיטליים, שלגבי חלקם אף אחד לא יודע מי מפקח. זה לא רק גולם שקם על יוצרו, זה גולם שרוצה לחסל את יוצרו. מניח שבתוך כמה שנים נראה את פייסבוק, אפל, גוגל והענקיות האחרות מייצרות מטבעות משלהן והן לא שואלות את הרגולטור", כך אמר שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס ה-CFO’s השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל.


עם זאת, דאגתו של ליברמן נוסחה במונחים כלל-עולמיים, ולא כללה התייחסות קונקרטית למדיניות הישראלית. בעיני ליברמן, לקריפטו יש פוטנציאל לשנות את המבנה המוניטרי הנוכחי: "מתוך 193 מהמדינות שחברות באו"ם, לפחות 140 בכלל לא מאמינות בהנהגה שלהן ובמטבע שלהן, והן בטוח יעברו להשתמש במטבעות של אפל או גוגל. כל תחום הגיימינג, למשל, נשלט היום על ידי מטבעות קריפטו".

2 צפייה בגלריה
קריפטו מטבעות דיגיטליים ביטקוין אתריום דוג'קוין
קריפטו מטבעות דיגיטליים ביטקוין אתריום דוג'קוין
מטבעות קריפטו
(צילום: שאטרסטוק)

"יש כמה גישות כלפי המטבעות הללו בעולם. בסין אסרו לגמרי, ובאל סלבדור הפכו את הביטקוין למטבע רשמי. האם אנחנו יכולים לשער שבעוד עשור כל הקריפטו יהרוס את המבנה המוניטרי על פני כדור הארץ? בהחלט כן. אנחנו צריכים יותר ויותר לעקוב אחרי הטכנולוגיות".
ליברמן הוסיף כי "לרוב המדינות אין יכולת טכנולוגית שמאפשרת לעקוב אחרי המטבע הדיגיטלי. אחרי כל נושא הלבנת הון וכספים מסמים כמעט בלתי אפשרי לעקוב, וככל שאני מתעמק יותר, אני פחות מגובש ויותר מודאג".
ליברמן נשאל גם לגבי מורי הדרך, והוא חזר על עמדתו כי האופק של הענף אינו מזהיר, וכי האפשרויות העומדות בפניהם הן הסבת מקצוע או בחירה במקצוע זמני.

2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: טל אזולאי)

ליברמן אמר: "גם הם יודעים שזה ענף מאוד תנודתי. גם במבצעים צבאיים מיד יורדת כמות התיירים שמגיעים. ברור שנצטרך להתמודד עם המגפה גם ב-2022 וגם ב-2023. כל אחד שירצה לרכוש מקצוע, יש לו אלטרנטיבה. גם מי שרוצה פרנסה זמנית, חסרים לנו נאמני קורונה או מי שעוסק בתחקיר השרשרת האפידמיולוגית, מאות אנשים. שם המשכורת היא 10,000 שקל".
"מתי התיירות תחזור ואיך? אנחנו לא יודעים. מבחינת תיירות פנים, שברנו את כל השיאים. אני מסתכל על הדו"חות הרבעוניים של רשתות המלונאות שנסחרות בתל אביב, הן הגיעו לתוצאות שיא. הבעיה היא עם מלונות קטנים שהם לא חלק מרשת, או כאלה שהיו בנויים על קבוצות צליינים. השנה עברו בנתב"ג 6 מיליון נכנסים ויוצאים. בדיוטי פרי שברו את כל השיאים. עשו 150% לעומת השנה שלפני הקורונה. גם אתמול, עם כל המגבלות, עברו בשדה 31 אלף איש, נכנסים ויוצאים. אני משתדל לראות את כל התמונה, ולפעמים צריך להתנסח בצורה יותר מוצלחת, אבל זה לא משנה את העובדות. טרום-קורונה היו לנו 4.5 מיליון תיירים, והשנה 300 אלף. אבל הישראלים ברגע שניתנה אפשרות, כבר הספיקו 8 פעמים לבקר בדובאי כל אחד. זו המציאות שלנו".
בתחום הדיור חזר ואמר ליברמן שלא כל הבעיות הן בצד ההיצע: "עלות ההובלה הימית עלתה ב-1700% מאז פרוץ הקורונה. הרבה דברים בבנייה מבוססים על יבוא, כמו הפלדה והדלק. גם אם הריבית תעלה, לא נוכל להשפיע. אם בשנה הקרובה (2022) תהיה עלייה של 3%-5% במחירים, דיינו".