סגור

נחשף בכלכליסט
השידוך נכשל: בן־משה ובאב"ד נפרדים אחרי חצי שנה בלבד

עזיבתו של מנכ"ל אלון רבוע כחול את התפקיד לא נפלה בהפתעה על שוק ההון. שי באב"ד ומוטי בן־משה לא שידרו על אותו גל וניכר כי תיאום הציפיות ביניהם לפני מינויו של באב"ד לתפקיד, שלא הניב אפילו תמונה משותפת, לא היה מושלם

שי באב"ד עוזב את אלון רבוע כחול ואת מוטי בן־משה, חצי שנה בלבד אחרי שהחל לכהן בתפקיד מנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול ומנהל העסקים הראשי של קבוצת אקסטרה הפרטית של בן־משה.
העזיבה שנחשפה אתמול באתר "כלכליסט", לא נפלה בהפתעה על שוק ההון ומי שנכנס למגע עם קבוצת אלון רבוע כחול בחודשיים האחרונים. בחלק מהפגישות באב"ד לא נכח ובן־משה הגיע לבדו ובילווי מנהלים אחרים בקבוצה.

היחסים בין השניים לא התקלקלו ונשארו טובים גם עם העזיבה, ובהודעה לבורסה נמסר כי באב"ד ביקש את ברכתו של בן־משה לשם בחינה של תפקידים אחרים במשק הישראלי, ובעל השליטה נתן לו אותה.
ניסוח חריג בסגנון, אבל מבטא את אווירת הסיום ביניהם. באב"ד ובן־משה לא שידרו על אותו גל וניכר כי תיאום הציפיות ביניהם לפני מינויו של באב"ד לתפקיד לא היה מושלם, בלשון המעטה. מינויו של באב"ד נחשף ב"כלכליסט" ב־28 בפברואר והוא התיישב על כיסא המנכ"ל אחרי חודש.
גורמים פוליטיים דוחפים
באב"ד אכן בוחן כמה, חלופות ול"כלכליסט" נודע כי ישנם גורמים פוליטיים ומקצועיים במשרד האוצר שדוחפים למינויו כיו"ר חברת החשמל לאחר שמינויה לתפקיד של מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמי פלמור, לא אושר בידי ועדת המינויים בראשות השופטת בלהה גילאור. באב"ד ששימש כמנכ"ל משרד האוצר צבר נסיון מסוים, גם אם קצר, במגזר העסקי ואם השרה קארין אלהרר תחליט לקדם את מינויו לתפקיד, סיכוייו לקבל את אישור הועדה גבוהים משל פלמור.
תפקיד אחר במגזר החברות הממשלתיות שמתפנה הוא יו"ר התעשייה האווירית, אבל שם הסיכוי למינויו של עמיר פרץ למרות פסילת הועדה, גבוה, וסיכוייו של באב"ד נמוכים. באב"ד סיים את תפקידו כמנכ"ל משרד האוצר במאי 2020, אחרי כהונה של קרוב לחמש שנים. קודם לכהונתו באוצר היה באב"ד מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. לפני כן כיהן כמנהל איזור ישראל והמזרח הקרוב בחברת צים.
כאמור באב"ד מונה בסוף פברואר. המינוי שלו לתפקיד היה מפתיע בשל העובדה שהן בן־משה והן הוא עצמו נחשבים ריכוזיים ודומיננטיים. בן־משה היה מוקף עד לאותו רגע במנהלים שמהם דרש את שעות העבודה האינטנסיביות שהוא עצמו השקיע במשרד. מנהלים שעובדים בפרופיל נמוך ולא מתבלטים לצד בעל השליטה. גם המוכשרים שבהם, כמו עמית זאב שעבר לנהל לאחרונה את קבוצת המזון של אלקטרה צריכה, ועודד גולן שעבר לאושר עד והחליף את זאב בניהול דור אלון, אופיינו בפעילות שקטה וסולידית יחסית.
הפרופיל הגבוה של באב"ד שאיפיין אותו באוצר, והפעילות הריכוזית שלו, לא באו לידי ביטוי בקבוצת אלון רבוע כחול. בראיון שהעניק לפני 3 חודשים הוא נתן את הרושם שהחיים הפוליטיים חסרים לו. האמירה הביאה להרמת גבות במגזר העסקי וגם בקבוצת אלון רבוע כחול. המגזר העסקי מאופיין בקצב אחר מהמגזר הציבורי והפוליטי, בהרבה מובנים.
מנכ"ל עם דנ"א שונה
בן־משה שהרחיב בצורה מרשימה את עסקיה של אלון רבוע כחול מאז שרכש אותה, קיווה להצליח במהלך בחירת המנהל שיוביל את הקבוצה, אבל השידוך היה מאד לא מוצלח. בן־משה יצלח את המשברון, וימצא מנהל אחר, אבל הבחירה צפויה להיות במנהל בעל דנ"א שונה, שיסכים לעבוד גם תחת בעל שליטה מעורב ודומיננטי. בעת מינויו של באב"ד דובר על כך שהשאיפה היא שבן־משה יעבור להתוות את האסטרטיה וייתן את המפתחות למנהל. השניים אפילו לא התקרבו לשלב הזה. העובדה שבכלי התקשורת לא התפרסמה מעולם תמונה של שניהם יחד אומרת הרבה.
3 צפייה בגלריה
שי באב"ד ועידת קנאביס ספטמבר 2020
שי באב"ד ועידת קנאביס ספטמבר 2020
שי באב"ד
(צילום: עמית שעל)
בראיון שהעניק בן־משה ל"כלכליסט" הוא נשאל אם הביא את באב"ד כדי שיפתח לו דלתות בממשלה ואצל הרגולטורים. "אם זה מה שהייתי מחפש, הייתי לוקח לוביסט" ענה בן־משה. "שי בא לנהל ולעזור במימוש האסטרטגיה של הקבוצה. גם באירופה אני פועל תחת רגולציה — אגב, נוקשה לא פחות מפה - ומעולם לא חיפשתי קיצורי דרך".
על הנסיבות למינויו של באב"ד אמר אז בן־משה: "בתחילת השנה מכר משותף המליץ לי להכיר את שי, ופגשתי אדם ערכי, מהיר מחשבה ואנליטי. לפני שעבר למגזר הציבורי הוא היה מנכ"ל צים ישראל וניהל מחזור של מיליארדי דולרים. הוא היה אחד המנכ"לים הדומיננטיים באוצר בעשורים האחרונים, שהוביל הכי הרבה רפורמות, כך שהתרשמתי שיש לנו הרבה מה לעשות יחד. בחרתי בו כמנהל דומיננטי, שיידע להוציא לפועל את אסטרטגיית הצמיחה של הקבוצה".
עסקה מוצלחת בהרבה
אלון רבוע כחול, שאותה רכש בן־משה ב־2016 אחרי שוויתר על השליטה באי.די.בי לאדוארדו אלשטיין, ויצא בהפסד של חצי מיליארד שקל, היתה עסקה מוצלחת בהרבה. הקבוצה שתחתיה פועלות, בין היתר, חברת האנרגיה דור אלון, רבוע כחול נדל"ן ורשתות קמעונאות, מרחיבה בעקבויות את עסקיה. היא רכשה נתח מתחנת הכוח בבאר טוביה ומיצרנית החשמל הפרטית גלובל פאואר, נתח מהולמס פלייס ואת חלקה של גינדי בקניון TLV. כל אלה בנוסף להשקעה של כ־50 מיליון דולר בקרן אמ"י של אייפקס. ההון שהשקיע בן־משה בישראל עד כה מוערך ב־400 מיליון יורו. על הדרך ניהל משאים ומתנים לרכישות ענק שלא הושלמו לבסוף, בהן רשת יינות ביתן, ישראייר, בית הזיקוק של פז באשדוד ובעיקר אפריקה ישראל — עסקה שנחתמה ב־2.3 מיליארד שקל, אך התפוצצה ברגע האחרון.
3 צפייה בגלריה
מוטי בן משה מגזין 100 המשפיעים
מוטי בן משה מגזין 100 המשפיעים
מוטי בן משה
(צילום: אוראל כהן)