סגור

מדד הפחד של תל אביב זינק מתחילת החודש ביותר מ־65%

הנפילה במניות הטכנולוגיה בארה"ב הדביקה באדום גם את הבורסה בת"א - שמחקה 31 מיליארד שקל ביום. גם כאן הובילו את הירידות מניות הטק, שגררו איתן את המדדים המובילים. בין שמדובר בתיקון ובין שבתחילתו של שוק דובי, ברור שהשוויים בתחום ההייטק צפויים לעבור טלטלה

וול סטריט שוב מפילה את אחוזת בית. לאחר ירידות חדות ביום חמישי וביום שישי האחרונים בבורסות בארה"ב, הגיעה היום תגובה אדומה גם בבורסה שבתל אביב. מדדי הדגל המקומיים נפלו בשיעורים חדים, בהובלת מניות הביומד והטכנולוגיה שנפלו ביותר מ־4% במהלך המסחר. בקרב המשקיעים היו גם מי שהעדיפו ביום סוער שכזה ללכת על אפשרויות דפנסיביות יותר, וכך מדדי הנפט והגז ומדד רשתות השיווק נסחרו בירידות מתונות יותר.

ביום חמישי ושישי ירד מדד נאסד"ק ב־3.9% והשלים נפילה של 7.3% מתחילת השנה. גם מדדי דאו ג'ונס ו־S&P 500 נפלו ביום שישי בשיעורים של 1.3% ושל 1.9% בהתאמה, והשלימו ירידות בשיעורים מתונים יותר מתחילת השנה של 2.7% ושל 4%. בשוק חלוקות הדעות לגבי משמעות המשבר שפוקד את השווקים האמריקאיים, אך לגבי הטריגר לירידות נראה שיש הסבר הומוגני — עליית האינפלציה שמובילה את הפד ליזום העלאות ריבית תכופות להמשך השנה. ההערכות הן שיו"ר הפד ג'רום פאוול יעלה את הריבית ארבע ואפילו חמש פעמים השנה.

זינוק מדד הפחד של ת"א

בקרב מדדי הסיכון - מדד ויקס ת"א, שהוא מדד הפחד המקומי, זינק היום ב־36.5% במהלך המסחר. מדד הפחד עלה ביותר מ־65% מתחילת השנה ל־24 נקודות, שיא של 12 החודשים האחרונים. עם זאת, מדד ויקס מאוד רחוק מ"פסגת הפחד" שנרשמה בחודש מרץ 2020 עם התפרצות המגפה, אז הוא חצה את רף 84 הנקודות. עם סיום יום המסחר היום ירד מדד ת"א־125 ב־2.95%, ואילו מדד ת"א־35 נפל ב־3.04%. בקרב מדדי המניות של הבורסה המקומית בלטו מדד טק־עילית שנחתך ב־4.8%, מדד ת"א־ביומד שנפל ב־4.6% ומדד ת"א־קנאביס שנסוג ב־4.2%. בקרב המדדים הסולידיים כיכבו מדד ת"א־רשתות שיווק שירד ב־1.8% ומדד ת"א־פמילי שירד ב־2%. שוויו של מדד כלל המניות בבורסה - מדד ת"א All Share - ירד ב־2.8% ומחק 31.4 מיליארד שקל ביום אחד, לשווי של 1.09 טריליון שקל.
בקרב מניות מדד ת"א־125, בין המניות שנעו בטריטוריה השלילית והובילו את המדד כלפי מטה היו מניית חברת התרופות אופקו שנפלה ב־14.5% ומניית אקוואריוס המפתחת מנועים מתקדמים שירדה ב־8%. עוד בלטו בירידות שלוש חברות טכנולוגיה: נובה, אוגווינד ופריון נטוורק שירדו ב־8%, ב־7% וב־6.7% בהתאמה. אבל היו גם כמה מניות שנסחרו בטריטוריה ירוקה, בהן מניית באטמ, שבין היתר מייצרת טכנולוגיה לבדיקה מהירה של נגיף הקורונה, שעלתה ב־1.5%, מניית נופר אנרג'י, העוסקת באנרגיה מתחדשת, שעלתה ב־0.5%, ומניית בונוס ביוגרופ שעלתה ב־0.1%.
2 צפייה בגלריה
 אלכס זבזינסקי כלכלן ראשי מיטב דש
 אלכס זבזינסקי כלכלן ראשי מיטב דש
אלכס זבז'ינסקי
(צילום: רמי זרנגר)
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי, פרסם היום בסקירתו השבועית נתונים שמלמדים עד כמה כלכלת ישראל חשופה לטלטלות במאקרו. זבז'ינסקי מציין בסקירה כי הגיוסים של חברות ההייטק הישראליות מקרנות הון סיכון היו קשורים ב־20 השנים האחרונות קשר הדוק לביצועים של מדד נאסד"ק, בפיגור של שנה. הקורונה, לדבריו, שיבשה את עוצמת הקשר כאשר גיוסי החברות בשנה שעברה עמדו על 25.6 מיליארד דולר, הרבה מעבר למה שניתן היה לצפות על סמך ביצועי מדד נאסד"ק בשנת הקורונה (2020). "עם החולשה במדד נאסד"ק, לחברות הטכנולוגיה הישראליות יהיה יותר קשה לגייס הון בהתאם להערכות השווי שאליהן התרגלו ב־2021", כתב זבז'ינסקי.

אלכס זבז'ינסקי: "אם מסתכלים על הירידות האחרונות מתחילת השנה, שהחריפו בימים האחרונים, אפשר להגיע למסקנה שבינתיים מדובר באירוע מוגבל"

"מדובר באירוע מוגבל"

עם זאת, חרף הנפילות בנאסד"ק שהשפיעו היום על תל אביב, זבז'ינסקי, שסבור כי אנחנו בעיצומו של מה שמסתמן כאירוע מוגבל בשווקים, אמר היום ל"כלכליסט" כי "בסיכומו של דבר אנחנו בהמשך של האירועים שהתחילו עם הצפי לעליית הריבית בארה"ב. השוק חושש מעליית ריבית ומפרסום המאזן של הבנק המרכזי, אלה הם עיקר הטריגרים. אם מסתכלים על הירידות האחרונות מתחילת השנה, כשבימים האחרונים הן החריפו, אני חושב שאפשר להגיע למסקנה שבינתיים אפשר להבין שזה אירוע מוגבל. זהו לא שינוי מגמה בשל משבר כלכלי ומיתון".
לדעתו של זבז'ינסקי, מה שמעיד על היותו של האירוע מוגבל נובע מכך "שתוך כדי ירידות במניות הטכנולוגיה, אנחנו רואים שמרווחי איגרות החוב של החברות בארה"ב לא כל כך נפתחים. זה סימן מאוד חשוב למצב הכלכלי. הירידות שראינו במדד נאסד"ק היו באפיזודות דומות מאז 2010. בירידות כאלה בעבר ראינו פתיחה הרבה יותר רחבה של המרווחים (באג"ח החברות האמריקאיות ־ ח"ש). דבר נוסף, אנחנו רואים עלייה במחירי הסחורות. אם היה חשש ממיתון וירידה בביקושים, לא היינו אמורים לראות עלייה כזאת. מעבר לזה, במדדים מחוץ לארה"ב אנחנו רואים ירידות הרבה יותר מתונות".

2 צפייה בגלריה
מימין: אורן מונטל מפסגות ו רן צרור משותפות שור־טק
מימין: אורן מונטל מפסגות ו רן צרור משותפות שור־טק
מימין: אורן מונטל מפסגות ורן צרור משותפות שור־טק
( צילומים: רמי זרנגר, טל כהן)

"במדד נאסד"ק, חמש המניות הגדולות, כמו אמזון או פייסבוק, לא ירדו הרבה בגל האחרון", אומר רן צרור, מנכ"ל שותפות המו"פ שור־טק שמשקיעה בחברות פינטק ואינשורטק. לדבריו, "חברות הטכנולוגיה הקטנות יותר, שנסחרות בשוויים של מיליארדים או עשרות מיליארדי דולרים, בהן חברות כמו למונייד, סולאראדג' ואחרות, ירדו בעשרות אחוזים בשלושת החודשים האחרונים. חלקן נפלו אפילו ב־70%-50%. למונייד נפלה ב־82% מהשיא שלה בתחילת אוגוסט האחרון. המפולת במניות הישראליות בנאסד"ק זה פרפרזה על השיר של חיים נחמן ביאליק — 'על השחיטה'. המשקיעים צריכים לעבור לסטוק פיקינג (בחירת מניות - ח"ש), ולא להסתכל על מכפיל הכנסות, כמו שנהגו כשהשוק היה בגאות".
רן צרור: "המפולת במניות הישראליות בנאסד"ק מהווה פרפרזה על השיר של ביאליק 'על השחיטה'. צריך לעבור לסטוק פיקינג ולא להסתכל על מכפיל הכנסות"
לדברי אורן מונטל, סמנכ"ל השקעות בפסגות קרנות נאמנות, "מי שהכי נפגעות בימים אלה הן חברות שצומחות מהר — שזה בעיקר טכנולוגיה, לכן מדד נאסד"ק מוביל את הירידות. יש ענפים שפחות נפגעים ואפילו מרוויחים, כמו למשל הבנקים. סקטור הבנקים בארה"ב לא ירד כל כך לאחרונה, זאת משום שהם בדרך כלל נהנים מעליית האינפלציה וגם מריבית עולה. בינתיים נראה שלא צםויה האטה. כשיש ירידות בחו"ל גם השוק בארץ נפגע, אבל בגלל שהשוק בארץ כולל יותר מניות שהן פחות בתחומי הטכנולוגיה ויותר בענפים כמו ביטוח ובנקים, השוק כאן כנראה יהיה טוב יותר מהשוק האמריקאי, שבהחלט ייפגע מעליית ריבית".
מונטל התייחס גם לגל הנוכחי של מגפת הקורונה ואמר כי "נראה שהשווקים לא מתעסקים באומיקרון בכלל. זאת מאחר שכנראה מדובר במחלה הרבה יותר קלה מהקורונה המקורית. זו כבר לא אותה מחלת קורונה שראינו בהתחלה. חוץ מענפים כמו תיירות ותעופה שנפגעים ישירות, אין לו השפעה כלכלית ארוכת טווח. יכול להיות שאיזה רבעון תהיה חולשה, בגלל הבידודים, אבל השוק די מתעלם מזה. האומיקרון הוא לא פקטור בשווקים, אנחנו באירוע מוניטרי".

ההשפעה על גל ההנפקות

אם התיקון בשווקים יימשך, ואף יתפתח למיתון או משבר, עשויה להיות לכך השפעה משמעותית על התופעה הכי דומיננטית בבורסה בתל אביב מאז פרוץ הקורונה — גל ההנפקות. ב־2021-2020 נרשם שיא של הנפקות ראשוניות כש־123 חברות ביצעו IPO, ובשיא הגל נראה היה שכל מספר זוכה. אולם מרגע שהאינפלציה התחילה להרים ראש והשוק החל לראות באופק העלאת ריבית, המצב השתנה והסלקטיביות גברה. חברות נאלצו להתפשר על השווי או לבטל את ההנפקה, כמו שקרה במקרים של איסכור, פיפלביז ושלמה ביטוח. כרגע ישנן 16 חברות שהתשקיף שלהן פורסם וטרם השלימו את ההנפקה, ועוד 100 חברות שנמצאות בשלבי הכנה שונים של התשקיף. לא בטוח שכולן יגיעו לקו הסיום.
כעת כל העיניים נשואות לשני אירועים — דו"חות אפל שצפויים להתפרסם ביום חמישי הקרוב והפגישה של ראשי הפד. וכך, אם אפל, החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, תאכזב בביצועים שלה ברבעון הרביעי של 2021 או בתחזיות שלה, הדבר יהווה סימן לכך שניתן לצפות פגיעה לאורך כל שרשרת החברות, מכל הגדלים. כי מה שחל על החברה הגדולה בעולם, חל גם על כל היתר. הפגישה של ראשי הפד, לעומת זאת, עשויה לאותת על אגרסיביות מוניטרית גדולה יותר, ואם השוק יקבל את הרושם שהעלאת הריבית קרובה מאי־פעם, הרי שהדבר ישפיע על מספר אדיר של חברות, בעיקר מתחום הטכנולוגיה, שכן אלו מתומחרות על פי מכפילי הכנסות, וברגע שהריבית עולה או שיש צפי להעלאת ריבית, הרי שהיוון ההכנסות שלהן צריך להתבצע לפי מקדם גבוה יותר, מה שיחתוך את שוויין בחדות.