סגור

קו מנחה לא תוכל גם לתת אשראי וגם לדרג אותו לחברות

בנק ישראל יאסור על מי שמעניק שירות נתוני אשראי להחזיק יותר מ־20% מגוף המספק אשראי. קו מנחה רכשה זה עתה 44% מקרן אשראי חוץ־בנקאי

בנק ישראל שופך מים קרים על פעילות האשראי של קו מנחה. הקבוצה הודיעה אתמול למשקיעים שלה כי היא בוחנת מחדש את המשך פעילותה בתחום דירוגי האשראי לאור עדכונים שקיבלה מבנק ישראל. החברה אף עשויה למכור את לשכת האשראי שהיא מחזיקה בה או להכניס שותף זר.
קבוצת קו מנחה הבורסאית, שבניהול מורן צור, נכנסה לתחום האשראי החוץ־בנקאי באמצעות רכישת קרן מפרש פתרונות מימון תמורת 10 מיליון שקל. מפרש, שהוקמה על ידי שי סטרשנוב ומנוהלת על ידי אלי קלדרון, מנהלת תיק אשראי בגודל מוערך של 40 מיליון שקל ומספקת פתרונות מימון לעסקים משנת 2016. קו מנחה סיימה את העסקה לרכישת 44% ממניות מפרש בתחילת אוגוסט.
קו מנחה מתמחה באספקת מידע בתחומי שוק ההון והפיננסים, משפטים, כספים, מיסוי ונדל"ן, ושירותי ענן לניהול קשרי לקוחות. בנוסף החברה מספקת דירוגי אשראי לגופים שלישיים דרך החברה־הבת "קו מנחה — דירוג אשראי". החברה־הבת מחזיקה מאז 2019 ברישיון לשכת אשראי, שמקנה לה גישה למאגר נתוני האשראי שמקים הבנק המרכזי, ועל סמך נתוניו תדורג רמת הסיכון של הלווים הפרטיים בישראל. שתי החברות הנוספות שמחזיקות ברישיון לשכת אשראי פרט הן BDI ודן אנד בראדסטריט.
בחודשים האחרונים ניהלה החברה שיחות עם הממונה על שיתוף בנתוני אשראי אייל חדד בנוגע לאחזקתה בקרן מפרש ובקו מנחה - דירוג אשראי. בנק ישראל התנגד לכך שקו מנחה תאחז בשני קצוות החבל, כלומר גם תספק אשראי וגם תדרג אותו עבור חברות אחרות.
בימים האחרונים עודכנה החברה כי בכוונת בנק ישראל לקדם הצעת חוק לתיקון חוק נתוני אשראי. במסגרתו, יאסור בנק ישראל על מי שמבקש להפעיל שירות נתוני אשראי, כולל לשכת אשראי, להחזיק ביותר מ־20% במניות גוף המספק אשראי תחת רישיון.

1 צפייה בגלריה
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל
(צילום: שלו שלום)
מדובר בתיקון לחוק שהתבשל בשנה האחרונה בבנק ישראל. בתחילה סברו בסביבת חדד כי יש להטיל מגבלות תעבורה על קו מנחה, שבמסגרתן לקרן מפרש לא תהיה גישה לנותני האשראי שמוחזקים אצל קו מנחה. בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל לחברה כי הוא מחמיר את ההנחיות ולא ירשה אחזקה כפולה.
צור מסביר כי הוא מבין את ההיגיון מאחורי ההחלטה של בנק ישראל, אך הבהיר לבנק כי בקרן מפרש נותנים אשראי עסקי והדירוג הנמדד הוא במישור הפרטי. לדבריו, "אנחנו לרוב לא מחזיקים חברות ללא אחזקה של גרעין השליטה, לכן סביר שנכוון למכירה של לשכת האשראי. בנינו את התשתית הטכנולוגית במשך חודשים והושקע בה כסף רב, אבל אם נצטרך למכור, נמכור. נתמקד בנתינת אשראי כי אנחנו משוכנעים שמדובר בפעילות טובה יותר עבורנו".
זו לא הפעם הראשונה בה מפרש נתקלת בקושי במימוש מכירתה. בתחילת השנה אמורה היתה מפרש להימכר לחברת אשראי חוץ־בנקאי ציבורית אחרת, ערך פיננסים, תמורת 10 מיליון שקל בעסקת מניות. המכירה לא יצאה אל הפועל בעקבות התפרצות הקורונה וקביעת הסגרים. כמה חודשים לאחר מכן נמכרה הקרן לקו מנחה תמורת אותו הסכום במזומן.
מבנק ישראל נמסר: "בנק ישראל עובד עם משרד המשפטים על תיקון לחוק נתוני אשראי, בעקבות התפתחויות בשוק והפקת לקחים מיום חקיקתו של החוק. בין היתר, מוצע להרחיב את האיסור הקבוע היום, שלפיו מבקש רישיון לשכת אשראי אינו יכול להיות בעל זיקה למשתמש בנתוני אשראי (שרשאי לקבל דוחות אשראי מהמאגר לפי החוק) ולהרחיב איסור זה לגבי כל נותן אשראי. תיקון זה נועד למנוע חשש לניגוד עניינים בפעילותה של לשכת אשראי ולפגיעה בטובת ציבור הלקוחות".