סגור
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד (צילום: איי פי)

היורו משתחרר מהתיקו מול הדולר, לקראת העלאת ריבית ראשונה באיחוד האירופי אחרי עשור

מטבע הגוש מטפס יום 4 ברצף מול מקבילו האמריקאי ונסחר תמורת 1.022 דולר; בשבוע שעבר נסחר מתחת לדולר בשפל של שני עשורים; גובר הסיכוי כי הבנק האירופי המרכזי יקפיץ בחמישי את הריבית האפסית בחצי אחוז לאור שיא אינפלציוני בגוש על 8.6% במדד המחירים לצרכן

היורו מזנק ב-0.8% ונסחר תמורת 1.022 דולרים, ביום רביעי רצוף של עליות, ונחלץ משפל של שני עשורים מול מקבילו האמריקאי.
בשבוע שעבר, לראשונה מזה שני עשורים, מטבע הגוש האירופי נסחר תמורת 0.995 דולר. ברקע, צפי להמשך העלאות ריבית חדות בארה"ב, כשהלחץ על הבנק המרכזי האמריקאי לקרר את האינפלציה גובר, אחרי שיא של 41 שנה, אחרי שמדד המחירים לצרכן זינק ל-9.1% בחישוב שנתי. הריבית בארה"ב עומדת על 1.5%-1.75%, בעוד באיחוד האירופי היא אפסית.
עתה בבנק האירופי המרכזי (ה-ECB) דנים באפשרות להעלות את הריבית בגוש (לראשונה מאז 2011) בשיעור של בין 0.25%-0.5% לאור האינפלציה הגוברת שם. האינפלציה בגוש שברה שיאים ביוני והיא עומדת על 8.6% בקצב שנתי במדד המחירים לצרכן, לעומת מאי אז עמדה על 8.1%. ביום חמישי תפורסם החלטת הריבית של הבנק בראשות כריסטין לגארד.
החשש העיקרי בבנק האירופי בנושא העלאת הריבית נובע מהשוני הקיים בגובה הריביות בין המדינות השונות בגוש. באיטליה למשל, ובמדינות נוספות שנחשבות לחלשות לעומת המובילות כמו גרמניה, הריבית גם כך גבוהה ולכן העלאה חדה מצד הבנק האירופי המרכזי עשויה להכניס את ארץ המגף לחובות (תשואת האג"ח האיטלקי תזנק במקרה של העלאה חדה בריבית) שלא תוכל להשיב, ועל כן לגרור את כל האיחוד לאפקט דומינו שלילי בשל חילוצה מהחובות.
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "ביום חמישי - קיימת להערכתנו אפשרות סבירה שהפיחות החד באירו יחד עם נתוני האינפלציה החריגים יביאו גם את הבנק האירופאי, בניגוד להרגלו, להעלות את הריבית באופן חד יותר מהצפי.
"בשבועות האחרונים ראינו עליות ריבית של חצי נקודת אחוז ואף יותר מכך בבנקים מרכזיים רבים (הבנק הקנדי הגדיל והעלה את הריבית בנקודת אחוז שלמה!). בחמישי הזה נראה עליית ריבית ראשונה של ה-ECB מאז 2011. שוק ההון צופה עליה של 0.25 נקודת אחוז, אך להערכתנו קיימת אפשרות סבירה שהפיחות החד באירו יחד עם נתוני האינפלציה החריגים יאפשרו גם לבנק האירופאי להעלות את הריבית באופן אגרסיבי יותר.
"יחד עם זאת, הקושי של חלק מהממשלות בגוש האירו למחזר את החוב בריביות גבוהות, לצד העלייה בחששות ממשבר אנרגיה יקשו על הבנק המרכזי להתמיד בקצב עליית הריבית ופערי הריביות מול ארה"ב ימשיכו להתרחב".
עוד הוסיף קליין כי "ארה"ב לקראת עלייה נוספת של 0.75 אחוז בריבית בשבוע הבא: זה נשמע כמו תקליט שבור, אך האינפלציה בארה"ב שוב הפתיעה כלפי מעלה ועלתה ל-9.1 אחוזים, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנות השמונים. הזינוק במחירי הדלק והחשמל ביוני (שמאז ירדו בחדות) תרם כמחצית מכך, אך גם אינפלציית הליבה נותרה גבוהה ועומדת על-5.9 אחוזים כאשר סעיף השכירות ממשיך לזנק. האינפלציה הגבוהה מאששת את הערכתנו שברביעי הבא נראה עלייה נוספת של 0.75 אחוז בריבית".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "הבנק המרכזי האירופאי צפוי להעלות את ריבית האירו השבוע. בכך, ישבור הבנק מסורת של למעלה מעשור של הפחתות ריבית ושמירת מדיניות מרחיבה. האינפלציה בארה"ב שנמצאת בשיא מאז 1981, מחייבת את הבנק המרכזי לנקוט בצעדים אגרסיביים לבלימת הלחצים האינפלציוניים, דבר התומך בהעלאת הריבית בכ-1%, כבר בפגישה הקרובה בשבוע הבא. הקטרים המרכזיים במשק האמריקאי צפויים לספוג חבטה משמעותית עם העלייה החדה בריבית, דבר אשר צפוי לגרור להאטה כלכלית ולעלייה בשיעור האבטלה. שער הדולר-שקל צפוי להמשיך לנוע בתחום שערים רחב, כאשר רכבת ההרים תהיה מושפעת מתנועות הון בשוק המקומי. מנגד, מהעלייה החדה בריבית הדולר והאירו. אין שינוי בהערכתנו לפיה במבט לטווח ארוך השקל ישוב ויתחזק משמעותית".
בשוק המט"ח המקומי שלנו, הדולר רושם ירידה יומית ונסחר תמורת 3.434 שקלים, שפל במטבע האמריקאי מאז סוף יוני. היורו מטפס ל-3.52 שקלים.